Anonym (Hanna) skrev 2017-02-01 21:17:01 följande:
Hej,
Jag gjorde abort för snart tre veckor sedan efter att blivit oplanerat gravid. Det var ett väldigt svårt beslut att ta då en del av mig ville behålla barnet men för min sambo var det otänkbart. Vi var inte redo, varken som personer eller par.
Dagarna efter aborten kände jag en stor lättnad men sedan kom ångest. Ren och skär ångest. Skuldkänslor och skam som inte vill lämna mig. Jag vet inte om jag ångrar mig, ibland gör jag det, ibland inte. De senaste två veckorna har varit väldigt tunga. Jag mår väldigt dåligt och även om jag pratar mycket med min sambo så kan jag inte sluta må dåligt. Det var så traumatiskt att gå igenom, från att upptäcka att jag var gravid till att ta beslut om abort, boka in tid och vänta tre veckor på själva aborten. Så mycket tårar och tankar som snurrade i mitt huvud.
Har någon varit med om nåt liknande och hur tar jag mig ur det här? Jag vill tillbaka till mitt gamla glada jag men det är som om jag förbjuder och straffar mig själv för det jag har gjort och inte tillåter mig själv att vara lycklig.
Hej!
Gjorde också en abort nyligen, för ca 4 veckor sedan. Liknande situation i att jag och min sambo gärna vill ha barn så småningom, men just nu funkar det verkligen inte bra pga vår livssituation. Det svåraste var att ta beslutet för mig, för en del av mig vill så gärna ha barn. Men när vi väl bestämt oss så släppte faktiskt det jobbiga, eller alltså - aborten kändes ju jobbig att genomföra för det är ju inte precis något roligt, men det jobbiga kring beslutet släppte.
Det är rätt vanligt dock att känna som du gör av vad jag förstått. Förutom att du faktiskt kanske känner så, så kan det för många upplevas extra jobbigt iom alla hormoner som du hade när du var gravid försvinner. Kan göra att man känner sig extra nedstämd, depp osv.
Kan du kanske ta kontakt med sjukhuset där du gjorde abort? De erbjuder ju samtal innan aborten, men man har också rätt till det även efter aborten. Det kanske kan hjälpa att få ventilera och prata ur sig hos någon vars uppgift är att bara lyssna och speciellt i detta sammanhang.
Utöver det, försök fokusera på varför ni valde det ni gjorde. Visserligen hade ni kunnat behålla, men ni valde ju abort av en anledning. För oss t.ex. så är det så att både jag och min sambo har pluggat och satsat hårt i ca 4 år samt har ca 1-1.5 år kvar tills vi är klara. Så dels situationen att vi är studenter, men också att det känns som allt vårt slit (som är för att vi vill ha en bra framtid för vår familj så småningom) skulle vara förgäves, men är heller inte direkt en ideal situation att skaffa barn när man lever på CSN, har studieskulder, bor i en studentlägenhet, inget märkvärdigt sparkonto. Samt vi bor utomlands, långt ifrån våra familjer och sociala nätverk. Så jag fokuserade helt enkelt på dessa grejer, anledningarna varför abort kändes som rätt beslut.