Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Deppig efter abort

Hej,

Jag gjorde abort för snart tre veckor sedan efter att blivit oplanerat gravid. Det var ett väldigt svårt beslut att ta då en del av mig ville behålla barnet men för min sambo var det otänkbart. Vi var inte redo, varken som personer eller par.

Dagarna efter aborten kände jag en stor lättnad men sedan kom ångest. Ren och skär ångest. Skuldkänslor och skam som inte vill lämna mig. Jag vet inte om jag ångrar mig, ibland gör jag det, ibland inte. De senaste två veckorna har varit väldigt tunga. Jag mår väldigt dåligt och även om jag pratar mycket med min sambo så kan jag inte sluta må dåligt. Det var så traumatiskt att gå igenom, från att upptäcka att jag var gravid till att ta beslut om abort, boka in tid och vänta tre veckor på själva aborten. Så mycket tårar och tankar som snurrade i mitt huvud. 

Har någon varit med om nåt liknande och hur tar jag mig ur det här? Jag vill tillbaka till mitt gamla glada jag men det är som om jag förbjuder och straffar mig själv för det jag har gjort och inte tillåter mig själv att vara lycklig.

Svar på tråden Deppig efter abort