• Sommargrodan

    Kosttillskott protein och kreatin, hjälp mig!

    Hej!
    Jag har kosttillskott hemma från Whey 100, jag har protein och kreatin.


    Hur använder jag de bäst och till vad? Jag är 26 år tjej, normalbygd men vill ha lite synligare muskler. Har detta hemma på prov, har tränat i stor del hela mitt liv men inom detta med protein och kreatin är jag heelt ny.

  • Svar på tråden Kosttillskott protein och kreatin, hjälp mig!
  • Piccazzo

    Kreatinet kan du ta när som helst på dagen.
    Det rekommenderade dosen är oftast 5g / dag vilket du kan ta i ett glas med vatten om det är KreatinMonohydrat du har.

    Tänk på att kreatin ibland binder vatten vilket kan resultera i att du ser lite svullen ut.

    Proteinet kan du ta som tillskott tex 1-2 tim innan träning eller innan du går och lägger dig eller både och.
    Du får helt enkelt testa vilket som fungerar bäst för dig för din vardagliga kost är viktigare än vilka tillskott du tar.

    Dosering beror på din kroppsvikt , din nuvarande kost osv men runt 1.2 - 1.7 g per kg kroppsvikt är vad du ska sikta på.
    Tänk på då att du får i dig en hel del protein genom din kost oxå.

    Så väger du säg 60 kg så hamnar du runt 90g protein per dag fördelat på din kost och proteinpulvret som tillskott.

    Sedan generellt för att få mer synligare muskler så innebär detta TUNG styrketräning med framför allt basövningar ( Knäböj , Marklyft , Bänkpress , Militärpress , Stående rodd , Dips , Chins etc )

  • superf

    Hej!

    Jag ser att du redan fått ett bra svar i tråden men vill tillägga att whey100 är ett rätt snabbt protein. De flesta brukar ta det efter träningspasset. Jag brukar även blanda i kreatin då. Om du vill ha ett mer långsamt protein, kan du ta kassein, detta tas på kvällen. Du kan även ta kvarg/keso eller kombinera protein med bra fetter för långsammare absorbation.

    Mer om olika typer av protein här:
    fitnessfia.com/proteinpulver-for-kvinnor/

    Jag har skrivt lite om kreatin här:
    fitnessfia.com/kreatin-for-kvinnor-snygga-muskler/

    Precis som tidigare svar så kan du kalkylera ditt proteinbehov, jag gjorde detta med appen MyfitnessPal.

  • Zibi

    Jag ser att du har fått lite svar redan och att jag är någon månad sen, men utifall att du eller någon annan fortfarande letar svar så skriver jag ett inlägg också.

    Först och främst är det bra att du redan tränat ett tag, att börja använda kosttillskott innan man kan träna RÄTT är inte bra. Träning och kost går först, sedan kommer kosttillskott, enligt mig. Men alla tänker givetvis olika.

    Vill du få synligare muskler så bör du först och främst träna rätt. Istället för att göra 20 reps av en övning, så höjer du vikten och sänker repsen. På så sätt får du mer pump i muskeln och den blir större. Att konditionsträna är också ett bra och vanligt sätt för att få en mer "definierad" form.

    Om vi pratar kosttillskott så skulle jag säga att kreatin är bra för att få större muskler. Du kan läsa en längre sammanfattning om kreatin här: http://aktad.se/traning/kreatin/ men kortfattat så fyller kreatinet dina muskler med vatten, vilket gör att du ser fylligare ut. Du blir även explosivare och får mer energi, vilket gör att du orkar lyfta mer och därmed pressa musklerna ÄN mer. Jag råder dig däremot att läsa på om Kreatin antingen på sidan jag angav ovanför eller på Wikipedia, då det finns olika sätt att använda kosttillskottet på. Men helt klart ett bra alternativ om du vill öka muskelmassa.

    Protein är vitalt för att bygga muskler, det är ju själva grundstenen för hårväxt, muskler osv. Käka proteinrik mat till att börja med, sen kan du lägga till kosttillskott med mycket protein i. Jag tror mig ha läst någonstans att vi västerlänningar redan får i oss tillräckligt med protein genom kosten, men jag är osäker. Så för ditt ändamål är nog kreatin det bästa kosttillskottet. Det finns mycket att läsa inom ämnet och Wikipedia är en bra väg att starta

    Önskar dig all lycka och hoppas att du får synliga muskler snart!

  • lissan78

    Hej!

    Ovan i tråden skriver "Piccaz­zo" bra om Protein, jag använder proteinpulver bara till och från då jag föredrar mat. Tillskotten kan vara vettigt som mellanmål tycker jag.

    Gällande Kreatin så gör det verkligen resultat i träningen! Det är ett av de mest använda kosttillskotten för att faktiskt bli starkare. Jag prenumererar på BootyBoom, www.bootyboom.se . Då får jag dagliga dosen på 5 g samt även BCAA och Kollagen i ett. BCAA är aminosyror som också finns i protein, samt Kollagen för hud och leder.

    Men viktigaste, håll i träningen och gör mycket basövningar. 

Svar på tråden Kosttillskott protein och kreatin, hjälp mig!