Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

Är i vecka 30+5 och hade mensvärk i förrgår och igår och har haft en del sammandragningar. Jag har även behövt rusa in på toa för nr 2 flera gånger, så jag bestämde mig för att ringa till förlossningen igår och rådgöra med dem. De ville att jag skulle komma in på koll och det visade sig att jag hade en hel del förvärkar. Var tredje minut ungefär :( Så de gav mig Bricanyl för att bromsa värkarna och undersökte mig. Tack och lov hade jag inte öppnat mig något och lillkillen verkade må bra, även om jag såg på monitorn att han fick högre puls varje gång jag fick en sammandragning och att han sprattlade för glatta livet under tiden. Känns jobbigt, som att han blir stressad av det hela.

Jag blev inte sjukskriven men ombedd att ta det lugnt och har fått en tid igen för koll på onsdag. Idag blir magen stenhård bara jag står upp och när jag försöker gå gör sammandragningarna ont. Mensvärken är lite bättre dock.

De tog urinprov och skickade på odling så kanske att jag har nån bakterie där som satt igång det hela.

Nu är jag orolig för hur det blir på jobbet framöver, att det ska stressa igång fler förvärkar eller stressa lillen :(

• FiaW
    erijon skrev 2017-08-15 09:26:04 följande:

Okej!

Ja jag har ingen koll riktigt på när han vände sig, förmodligen långt tidigare än så men i vecka 28 hos barnmorskan kunde vi iallafall konstatera att han låg med huvudet nedåt. Hon har aldrig känt efter innan. Han har legat så sedan dess, och jag absolut inte han har plats att ändra på det.

Däremot ändrar han i sidoläge. Alltså ena stunden är ryggen på min vänstra sida och sparkar på höger, sen kan jag riktigt känna hur han bökar som BARA DEN och med sin rygg not min tror jag? Sen helt plötsligt sparkar det på vänster och jag kan känna ryggen eller hicka på höger. Helt otroligt. Men känner alltid rumpan uppe vid revbenen.

Väldigt mysigt att jag äntligen kan förstå mig på hans rörelsemönster. Oc hickan! Kände aldrig det förra grav. Denna bebis hickar massor varje dag!

Känner igen mig mycket i det du berättar :)

Jag vet inte heller när han vände sig men BM kände också i vecka 28 att han låg med huvudet neråt.

Jag har en väldigt kompakt mage så jag tvivlar också starkt på att han kommer att vända sig från det läget igen.

Däremot känner jag igen rörelsemönstret du skriver om, han flyttar från sida till sida och bökar ibland så att hela magen hoppar. Haha!

Han är väldigt pigg dagtid och kvällar och sover mestadels hela natten, om inte jag byter ställning till nåt han tycker är obekvämt eller jag vaknar till och blir pigg själv :)

Precis som du säger hickar min kille också mycket nu och det känner jag oftast nere till höger på magen, så antar att han oftast ligger med ryggen dit.

Det är såå mysigt och ofattbart, alltihop på en gång! Och det är inte långt kvar nu till vi alla får träffa våra små underverk <3
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-08-19 14:34:04 följande:

Helt plötsligt har alla mina gravidbyxor blivit för små och då menar jag inte över rumpan och låren utan över magen. De med kort mudd är lönlöst att försöka använda och de med lång mudd når plötsligt bara upp till naveln ungefär vilket gör att mudden hela tiden hasar ner och knölar sig. Är det någon annan som har samma problem? Vad gör man? Någon med stor mage som hittat byxor som funkar? Fattar inte alls hur man gör när man väntar tvillingar... Jag är ganska lång så jag antar att det bidrar i kombination med stor mage, men det är ju två månader kvar då jag behöver ha byxor!

Ja, gravidtajtsen från hm är bekväma. De har hög mudd och är mjuka.

Annars sa min svägerska att hon klippte sönder en lagom tajt t-shirt (tror jag att det var) och använde bara delen runt midjan som en mudd-del till de byxor som behövde lite högre mudd. Ingen aning om det funkar men hon verkade tycka det var toppen :)
  • FiaW
    Euphoria85 skrev 2017-08-22 15:39:51 följande:

Nu gick det nog...

Vilken fin mage :)

Visst är det du som också bor i Skåne? Har du bestämt vilket sjukhus du vill föda på?
  • FiaW
    Euphoria85 skrev 2017-08-23 07:19:25 följande:

Det blir Helsingborg

Om det inte skulle vara att de inte kan ta emot så blir det Lund.

Vi bor liksom lite mittemellan

Har ni bestämt er för vilket sjukhus?

Vi bor på andra sidan så det blir Kristianstad eller Ystad för vår del :)

Har hört väldigt mycket gott om Ystad men har närmre till Kristianstad så jag vet inte riktigt vilket jag vill. Hade jag haft lika nära till båda hade jag valt Ystad men det handlar ju också om hur fort/långsamt allt kommer att gå och i och med att detta är första barnet så jag har ingen referens heller..

Du har barn sen tidigare va? Är de födda i Helsingborg? :)
  • FiaW
    BFoktober2017 skrev 2017-08-24 04:45:11 följande:

En sak som ska bli skönt med att jobba sista dagen idag är att slippa känna stressen av att man måste upp tidigt..

har varit vaken sen strax innan 4, börjar jobba 6:45..

Kommer kunna sova sen på dagarna dom gånger jag vaknar tidigt o inte kan somna om..

hur sover ni? Bra? Dåligt?

Så skönt att du jobbar sista dagen idag :)

Jag sover dåligt när jag ska upp tidigt. Min oroligaste sov-period är fram till 5 på morgonen, vad klockan än är när jag lägger mig vaknar jag först efter 1,5 timme för att kissa och sen 2 timmar efter det, för nästa runda till toaletten, och sista toalett-besöket vid 04:40. Där emellan känpar jag för att ligga bekvämt.

Däremot, när jag är ledig dagen efter och kan sova längre brukar jag sova bra mellan 05 och 08:30 ungefär. Bästa sömnen nånsin de 3,5 timmarnas oavbruten sömn!

Det påverkar mig mer än jag tror med vetskapen att jag "måste" sova nu för att jag ska upp snart och försöka va pigg på jobbet.. kroppen slappnar av mycket bättre när jag vet att jag inte har nån tid att passa.
  • FiaW

Nu vet jag att det är många av er som har långt till ett sjukhus och att jag har det bra här där jag bor, men jag vill ändå fråga hur ni hade resonerat runt det här.

Jag har 25 min till närmsta förlossning och en timme till den näst närmsta. Jag tror att jag hellre vill föda på det som ligger en timme bort, för att jag hört så mycket bra om stället. De ska ha en fin och familjär känsla. Dock är det ju många fördelar med att vara närmre hemma, dels om förlossningen skulle gå fort och så är det närmre sjukhuset lite bättre utrustat för att hjälpa till vid olika komplikationer tror jag.

Det är mitt första barn så jag har ingen referens heller. Hade ni gått på känsla eller förstånd? :)

• FiaW
    Musetti skrev 2017-08-24 10:41:48 följande:

I natt sov jag inte bra alls. Vaknade flera gånger och det var stört omöjligt att somna om efter kl 5 (alarmet ringer annars vid 7). Men så är hon ofta väldigt aktiv i magen nattetid.

Vi var på ultraljud igår och nu ligger hon äntligen med huvudet nedåt! 1800 gram ca och helt perfekt :)

Det är fortfarande något knas med en av de artärer som förser bebisen med näring (kallas notch på franska) så läkaren bedömer att hon kommer bli liten, gissningsvis runt 3,1 kg vid födsel. De rekommenderade därför tillväxtultraljud om en månad. Om hon inte växer till sig så vill de få ut henne några veckor tidigare.

Bifogar bild på hennes små händer :)

Gulligt med hennes små händer! :)

Så skönt att de har koll på er så att allt blir så bra som möjligt.
  • FiaW

Jag sover också jättedåligt. Det är som du säger Josssa, det spelar ingen roll hur jag än bullar upp med kuddar överallt, sömnen är ändå nästan obefintlig. Det värker nåt fruktansvärt i mina höfter och skinkor och jag har svårt att få luft hur jag än vänder och vrider på mig. Jag fick tipset att sitt-sova men det blir jag yr av (vena cava).

Jag undrar också hur ni andra gör.

Skickar med en bild på magen från idag, v 33+3, känns som att den ska spricka snart..haha..

• FiaW
    LitenBlomma skrev 2017-08-31 19:38:54 följande:

Tipsar om Preglife. En app med värktimer. Klockar mina förvärkar som duggar tätt nu.

Spännande! Känns som att det börjar närma sig för dig :)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017