-
Graviditeten räknas från senaste mensens första dag och 40 veckor framåt.Mammamiao skrev 2017-05-08 16:39:53 följande:Så egentligen tar det 11 dagar för ägget att fästa från befruktning? Men när räknas graviditeten ifrån? Är det befruktningen eller när det fäster?
-
Jag håller med det FiaW skrev som svar till dig. Det kan även skilja sig när under graviditeten man går upp mest i vikt, för en del är det mycket i början eller slutet eller kanske jämnt fördelat över nio månader. Det finns med andra ord inget som talar för att du kommer fortsätta uppåt 1 kg/ vecka. Jag skulle rekommendera att inte väga sig annat än hos bm alternativt hemma innan man ska till bm. På så vis kanske stressen blir mindre om man inte väger sig så ofta. Men gör det som passar dig och försök att inte fokusera så mycket på vikten!Linnnn skrev 2017-05-11 18:06:47 följande:
Min mamma har någon sorts hysteri över min (och min syrras) vikt under graviditeten. Mina tidigare graviditeter har jag gått upp ca 15 kg och det har jag själv inte tyckt är för mycket, medan min mamma påpekat hur mycket mer det är än vad hon själv gått upp. Den här graviditeten började jag ju med att gå ner 7 kg de första två veckorna, men efter att det vände uppåt igen känns det som att det inte saktar ner och jag har gått upp ca 1 kg/vecka. Normalt skulle jag nog inte vara stressad över att ha gått upp 3-4 kg (från startvikt) i v 17, men nu kan jag inte låta bli att undra bara för att min mamma börjar fråga om vikten. Jag inser ju egentligen att problemet ligger hos henne för jag är inte överviktig, men så blir jag lite orolig över att jag bara ska fortsätta att gå upp 1 kg/vecka även framöver...
-
Vi har kvar listan med namn som vi valde mellan till första barnet, det har även tillkommit några. Kommer dock inte bestämma oss förrän vi fått träffa hen. :)Försökermedivf skrev 2017-05-13 11:15:09 följande:
Någon som bestämt sig för namn? Vi var helt säkra på vad en flicka skulle heta men det visade sig vara en pojke vi väntar :) och där kan vi inte alls bestämma oss, så svårt att komma på fina och inte supervanliga pojknamn tycker jag!
-
Jag är inte alls förlossningsrädd. Hade en mycket bra upplevelse vid min första förlossning så jag känner mig trygg i att jag och min kropp kommer fixa det här tillsammans med min man och barnmorskan.Swinka skrev 2017-05-13 11:17:26 följande:
Måste fråga er hur fölossningsrädsla ni är, hur hanterar ni det, har det satts in några åtgärder typ Aurora samtal eller planerade snitt osv?
Har länge försökt komma över skräcken men nu börjar det bli helt hopplöst. Har inte tagit upp.med bm ännu. Är.inbokad 7 juni för besök men är rädd att inte bli tagen på allvar.
Gällande halsbränna; bikarbonat typ en tsk ( alltså inte bakpulver) i ett glas vatten har hjälpt mig förr. Har dock inte haft gravidhalsbränna men det borde väl funka likadant gravid som ogravid.
Inför min första förlossning läste jag Att föda av Gudrun Abascal som jag tyckte var bra. Det beror ju på hur man är som person, men jag ville gärna veta så mycket som möjligt. Att läsa andra kvinnors förlossningsberättelser undvek jag dock då jag inte vill höra några skräckhistorier.
En annan bok jag kan rekommendera är Föda utan rädsla. Tyckte jag fick med mig bra verktyg som jag använde mig av under förlossningen.
Hoppas att du får den hjälp du vill ha och behöver! -
Jag känner också igen mig i känslan som många av er beskriver ovan. Vi har en son och jag hoppas lite lite extra att bebisen i magen är en tjej. Precis som ni andra skriver så är ju det viktigaste att bebisen är frisk. Till skillnad från en del andra känner jag att jag inte vill veta könet vid rul just för att jag är rädd för att känna mig besviken om det är en kille. Jag är övertygad om att jag när jag får bebisen på bröstet inte kommer lägga någon värdering vid könet för då kommer så mycket annat kännas viktigare.
Det verkar med andra ord som att vi alla kommer fram till samma slutsats oavsett när vi får reda på kön. :) -
Idag var det vår tur att göra rul. Allt såg bra ut och vi fick behålla bf. Det är så magiskt att få se bebisen på skärmen.
-
Bm sa inget om längd men på bilden vi fick med oss hem står det 14 cm. Antar att det är huvud till rumpa.glasstoppen skrev 2017-06-04 12:47:08 följande:
En fråga till er som varit på rul; mätte barnmorskan bebis så ni fick reda på ungefär hur lång hen är? Vi var ju för 1 1/2 vecka sen nu, barnmorskan sa att allt såg bra ut men kändes ändå stressad..
-
Aha! Där ser man. Jag tänkte att det skulle kunna stämma längdmässigt vid den här tidpunkten. Tack för info, då lärde jag mig nåt nytt! :)Trolltrio skrev 2017-06-04 18:21:17 följande:Brukar vara inställning på ultraljudet som står på bilden. Dvs djupet.
-
Enligt ägglossning hade jag 30 okt, bm ändrade till 27 okt på inskrivningen och bf enligt rul också 27e.BFoktober2017 skrev 2017-06-04 19:06:45 följande:
Ni som har gjort era rul. Hur har era datum sett ut från inskrivningen hos bm.
Jag hade först 27/10, sen på kub blev det 25/10. Så får vi se om det blir nytt datum på onsdag.
-
Vi har v 24 och sen v 28.Euphoria85 skrev 2017-06-12 17:15:19 följande:
När har ni fått nästa bm besök efter rul?
Jag har fått min när jag är i v 25.
Känns som långt dit men det är det säkert inte egentligen.
Jag har också min moderkaka fram. Känner mycket rörelser långt ner men fortfarande inte mitt på magen.