Inlägg från: lisohl |Visa alla inlägg
  • lisohl

Gravid Bf Oktober 2017

Hade inskrivning idag hos bm. Enligt hennes beräkningar är bf 27 istället för 30 oktober, inte mig emot. :)

• lisohl
    FiaW skrev 2017-04-24 14:24:26 följande:

Ser att det är fler än jag som oroar sig för att man känner för lite och för att den lill* inte ska leva längre.

Ni som inte är lika oroliga för detta, hur tänker ni för att hålla er lugna? "Förutsätter" ni att allt ska gå bra, funderar ni inte så mycket över det eller har ni nåt annat knep?

Tar tacksamt emot era bästa tips :)

Jag är nog så att jag förutsätter att allt är bra. Med första barnet kände jag första rörelserna strax innan rul i v 18, är i v 14 nu så förväntar mig inte att känna nåt än på ett tag.
  • lisohl
    Linnnn skrev 2017-04-27 21:04:01 följande:

Är nyfiken på om det är någon som kan hålla sig från att ta reda på könet vid rul?

Jag vill definitivt veta och skulle bli väldigt besviken om jag får en ssk som inte vill berätta. Inte för att könet spelar roll utan bara för att jag är sjukt nyfiken och vill veta så mycket som möjligt om liten därinne

Vi tog inte reda på det med första barnet och kommer mest troligt inte göra det nu heller. Tycker det är mysigt att spekulera och undra. :)
  • lisohl
    Sarasvarar skrev 2017-04-27 21:49:42 följande:
    Har du fått barn tidigare? Jag väntar mitt första barn och har jättestor mage verkligen. Får höra varje dag av kollegor/vänner/familj att den är sååå himla stor och att det är så tidigt att få mage. Jag förstår om den är så här stor med kanske tredje barnet, men det är mitt första barn och jag börjar bli less på kommentarerna.

Försöker dölja den i stället för att framhäva (som jag hade velat göra, älskar ju bebismagen!) bara för att folk ska sluta kommentera hur stor jag är...
    Åh vad jag önskar att folk kunde sluta komma med ovälkomna åsikter om andras kroppar! Jag hoppas att du kommer till en punkt när du skiter i dessa kommentarer och stolt framhäver din mage. Men jag förstår verkligen att det inte är enkelt.
  • lisohl
    Linnnn skrev 2017-05-02 20:06:43 följande:

Nu när jag äntligen mår bättre tänkte jag försöka börja träna lite försiktigt. Tyvärr finns inte gravidyoga där jag bor, så undrar om någon av er har tips på yoga man kan göra hemma?

Det finns en sajt som heter Yogobe. Där finns alla möjliga yogavideos (inte bara för gravida). Det kostar per månad, men jag tror säkert de har en gratis prova-på-period om du skulle vilja testa. :)
  • lisohl
    BFoktober2017 skrev 2017-05-06 08:09:00 följande:

Har ni skaffat gravidförsäkring?

Ja jag har tecknat gravidförsäkring extra hos trygg hansa. När man sen tecknar barnförsäkring har man ingen karens- eller kvalificeringstid och eftersom vi har det andra barnets försäkring där kändes det rimligast.
  • lisohl
    BFoktober2017 skrev 2017-05-06 17:34:22 följande:
    Hur menar du med att ni inte har någon karens? Är det om du blir sjuk eller barnet?

Vi har Folksam, så det blir väl där.

Har ni gratis eller utökad försäkring?
    Om jag skulle teckna en barnförsäkring i annat bolag, eller teckna barnförsäkring utan att ha haft gravidförsäkring innan så skulle eventuella skador eller sjukdomar som upptäcks första 6 mån (kan vara olika på olika bolag) inte omfattas av försäkringen pga kvalificeringstiden. Men nu när jag har gravidförsäkring och sedan tecknar barnförsäkring i samma bolag så är barnet skyddat från v 22 och framåt utan avbrott (skador och sjukdomar som upptäcks före v 22 omfattas också så länge gravidförsäkringen är betald).
  • lisohl
    FiaW skrev 2017-05-06 21:12:01 följande:
    Är det viktigt och väldigt bra att ha en gravidförsäkring? Har inte skaffat nån och har egentligen glömt bort att man kan göra det.
    Jag rekommenderar absolut att teckna gravidförsäkring. Du skyddar både dig själv och barnet om något skulle hända under graviditeten eller förlossningen samt om barnet skulle födas med någon sjukdom eller handikapp (en barnförsäkring skulle mest troligt inte täcka medfödda skador och sjukdomar eftersom försäkringen då tecknas efter diagnosen ställts).
  • lisohl
    BFoktober2017 skrev 2017-05-06 17:34:22 följande:
    Hur menar du med att ni inte har någon karens? Är det om du blir sjuk eller barnet?

Vi har Folksam, så det blir väl där.

Har ni gratis eller utökad försäkring?
    Jag har valt utökad försäkring. Kostar 1200kr men då täcker den mycket också och jag personligen tycker det är en liten kostnad om nånting skulle hända. Men en gratisvariant är a l l t i d bättre än ingen alls.
  • lisohl
    FiaW skrev 2017-05-07 12:42:42 följande:

Två frågor.

Är det fler som har mindre mage nu än för ca tre veckor sen? Jag fotade magen då, när jag var i vecka 14+0, och igår fotade jag igen (16+5) och då var den mindre. Kan det va sån skillnad i hur uppblåst man är och att bäbis ändå växer som den ska?

Sen funderar jag också på hur mkt kläder i stl 50/56 (nyfödd) man behöver? Ni som fått barn innan, ungefär hur många bodys, tajts och pyjamasar behövs för att hålla bäbis ren och nöjd? :)

Jag har inget bra svar på din första fråga men tycker absolut att det låter rimligt att magen kan verka mindre. Som du själv säger är man ju mer eller mindre uppblåst, kanske lägger man vissa veckor på sig mer vätska osv.

När det kommer till den minsta storleken på bebiskläder så är mitt råd att inte köpa för mycket! Dels lär ni få en hel del av nära och kära som kommer och hälsar på och sen är det svårt att på förhand veta hur ofta ombyte kommer att krävas. Vårt första barn kräktes tex aldrig men nästan varje gång jag ammade honom bajsade han och det hade en tendens att läka genom blöjan och på bodyn, så det blev ändå rätt många ombyten per dag. En annan faktor är ju hur ni bor, har ni egen tvättmaskin eller tvättstuga i källaren på hyreshuset tex. Ytterligare en faktor är ju att om man får en relativ stor bebis kanske strl 50 är gränsfall till för litet på en gång. Kanske inget bra svar, men återigen köp inte på dig för mycket det är bättre att gå och handla mer efter en vecka eller två om man tycker att det inte är tillräckligt.
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017