Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

FiaW skrev 2017-05-03 21:21:29 följande:

Jag älskar min graviditetsapp Ovia Pregnancy. Den är förvisso på engelska men där finns en massa artiklar om bäbis och mamma och varje dag får man en liten gullig notis om vad ens bäbis gör/utvecklar just idag.

Där är också söta, tecknade bilder som visar den lill* och varje vecka kommer nya jämförelser på vilken grönsak din bäbis är lika stor som :)

Sen kan man fylla i vikt, symptom, humör, sömn, mat, aktivitet, sparkar och mycket mer varje dag, om man vill :)

Ska genast testa! Har gått från att typ inte orka tänka på graviditeten till att helst inte vilja tänka på något annat...
  • Linnnn
    DearFox skrev 2017-05-04 20:54:28 följande:

Någon som kommer från kalmarhållet? :) vi ska på RUL om 2 veckor och vill såklart fråga om könet <3 läste gamla trådar att de varit svårt att få barnmorskerna att gå med på att kolla könet men vet inte hur det är nu? :( vill så gärna slippa boka privat någon annanstans..

Någon som vet?

Nej, tyvärr. Jag har kört på taktiken att fråga lite försiktigt på slutet, men har kompisar som gjort på samma sätt, men fått besked att de inte tittar på kön, så kanske är det bara så att vissa bm inte vill? Har du läst att de är extra restriktiva i Kalmar? Det är inte så lätt att försöka titta själv heller (vad är vad på bilden? och dessutom finns ju oron att något ska vara fel och då är det ju snarast hjärna och hjärta jag febrilt stirrat på).
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-05-05 13:06:23 följande:

Åh vad härligt :) hur låg din moderkaka?

Funderade över att jag såg att den låg i framvägg på ultraljudet, men nu när jag tittade på bilden igen såg jag att den låg högt upp och jag har känt av rörelser långt ner i magen, så troligtvis kan jag bara känna av rörelser under moderkakan.
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-05-05 13:16:02 följande:

Måste fråga er, ifall någon mer känner likadant.

Är era magar riktigt spända i v 15-16. Min är riktigt spänd, eller är det kanske sammandragningar? Och eftersom det är tidigt, så kunde det tyda på urinvägsinfektion. Men har ju ingen symtom på det, det gör inte ont när jag kissar.

Sen en annan sak, händer oftast på jobbet. När jag gör tunga luft, som tex ett lägga upp ett par ben på sängen, så kan det hugga till i magen, så att förklara, men det känns lite konstigt. Just när jag gör något där jag typ spänner magen, så blir det så.

Hur är era magmuskeler? Mina måste ha delat på sig, min mage ser otäck ut när jag ligger o spänner den.

Lägger upp några bilder så får ni se. Men jag har frågat bm, men det va ingen fara. Men ser konstigt ut.

Jag tycker mig ha läst att det är vanligare med tidiga sammandragningar då man gått igenom fler graviditeter. Kan det stämma?

Har du rätt till graviditets/havandeskapspenning (eller vad det nu heter...) pga tungt jobb längre fram? Det låter ju lite obehagligt att lyfta om det hugger till.

Jag har ju tagit det så lugnt (för lugnt) hela graviditeten, så känns knappt som att jag använt några magmuskler. Ser nu att magmusklerna definitivt är delade i övre delen av magen, men kanske syns det bättre på morgonen. Ska titta om jag kommer ihåg.
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-05-05 21:32:53 följande:

Haha, jag har ju oxå tagit det lugnt i början, soffliggandes i 4 v.

Men det kanske är sammandragningar jag har. Om det inte känns bättre ska jag ringa nästa vecka och höra med dom.

Ja den här graviditeten är verkligen inte lik dom andra.

Jo men det har jag rätt till, jag jobbar min sista dag den 24 augusti :) så det ska bli väldigt skönt.

Mina magmuskler är delade uppifrån och ner till naveln ungefär. Det känns ju onekligen lite obehagligt, men det är väl bara att gilla läget.

Den 24 augusti känns ju inte så långt borta med tanke på att det är semester där emellan också Jag har kontorsjobb, så mår jag bra får jag försöka kämpa på lite längre, men det är ju skönt att vara ledig ett tag på slutet och fixa hemma och vila lite extra.
  • Linnnn
    lisohl skrev 2017-05-06 09:43:41 följande:

Ja jag har tecknat gravidförsäkring extra hos trygg hansa. När man sen tecknar barnförsäkring har man ingen karens- eller kvalificeringstid och eftersom vi har det andra barnets försäkring där kändes det rimligast.

Jag har gjort lika som du. De andra barnen är också försärade hos trygg hansa, så känns enklast att göra lika.
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-05-06 08:04:36 följande:

Jag har inte upplevt att magmusklen va delad innan. Men som du säger bara gilla läget.

Jaha, då får man väl jobba in i kaklet om du inte ha semester du man plocka ut.

Jag har sen semester iår, så när jag kommer tillbaka v 33 så jobbar jag bara 2 v innan jag går hem. Sen det ska bli väldigt skönt.

Nä fram till dess kommer bara tiden att springa iväg, tycker veckorna går så fort.

Idag är jag ledig, ska njuta av solen så mycket jag kan.

Ha en trevlig helg :)

Låter skönt! Tycker också det känns som att tiden rusar. Ska vara ledig 6 v i sommar så det är inte synd om mig
  • Linnnn

En gratis gravidförsäkring finns det ju ingen anledning att inte teckna Gratis är bra. Jag såg att jag skulle få motsvarande summa som jag betalade för gravidförsäkringen i rabatt på barnförsäkringen och då var det ett lätt val att betala... Jag tror det viktigaste är att teckna en barnförsäkring när man kommer hem från BB.

• Linnnn

BFoktober2017: Skönt att magen känns bättre med vila. Kan du redan nu slippa de tyngsta momenten på jobbet eller är det svårt?

Innan jag fick mitt första barn hade jag ganska ofta migrän, men aldrig under graviditeten och efteråt var den i princip borta. Har ätit p-piller i flera år nu och då får jag lätt ont i huvudet, men graviditet verkar för mig vara rena mirakelkuren för att slippa huvudvärk!

• Linnnn
    Euphoria85 skrev 2017-05-06 23:47:50 följande:

Jag jobbar mig sista dag (då både jag och mitt arbete räknar med att jag får havandeskapspenning)

Fredag v 30 sen går jag på semester!

Har dessutom fått igenom föräldraledigt v25-26, min kropp längtar verkligen efter lugnare tillvaro!

Någon mer med tungt jobb?

Jag är kock och specialkost kock inom storhushåll vilket just nu innebär ca 1800 portioner lunch om dagen.

Det låter som långa dagar ståendes. Skönt att du ser slutet!
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017