Inlägg från: Musetti |Visa alla inlägg
  • Musetti

Gravid Bf Oktober 2017

lisohl skrev 2017-10-10 19:41:28 följande:

Nytt TUL idag i v 37+3. Uppskattad vikt ca 2600 g, men har bara ökat drygt 100 g sen sist (2 veckor sen). Bm skulle prata med en förlossningsläkare imorgon och så får jag besked senare i veckan om dom tänker göra nåt åt det. Jag ställer mer och mer in mig på igångsättning. Samtidigt vet jag inte om de gör nåt pga liten viktuppgång så länge bebisen verkar må bra i övrigt.

Jobbar 80% fortfarande och tycker det går bra. Visst är jag trött men alternativet är att vara hemma med 2,5-åring och då är det som semester att vara på jobbet. ;)

Det är nästan exakt samma som med min bebis. Hon är liten och växer dåligt. Förra veckan v38+2 vägde hon 2340 g, och hade bara gått upp motsvarande 8 dagar i stället för de 14 dagar som gått sedan senaste ultraljudet. Så här har vi hållit på sedan v 32 med ultraljud varannan vecka och monitoring 3 ggr/ veckan. Varje gång pratar de om igångsättning men varje gång bestämmer de sig för att hon har det bäst i magen. Mycket frustrerande att få ställa om sig hela tiden.

Nu kommer jag gå fulltid, är v39+0 idag. Nästa ultraljud är inplanerat v40+2. Men jag hoppas något händer innan dess. Mycket sammandragningar nu.
  • Musetti

Vi tog en tur till förlossningen inatt då vi misstänkte att vattnet gått. Det var dock falskt alarm (här måste man åka in direkt vid misstanke). Mycket konstigt, då det sa splosh och kom en stooor mängd genomskinlig luktfri vätska. Men de trodde det var väldigt rikliga flytningar. Mysigt.

Nu på morgonen på min vanliga kontroll såg de dock att vätskan minskat lite, så något var det iaf. Men tappen är stängd. Jag blir inte riktigt klok på det här. Någon igångsättning blir det iaf inte.

V 39+2 idag. Kan hon inte komma snart!!

• Musetti
    Glad81 skrev 2017-10-14 04:10:24 följande:

Nu har våran lilla kommit. Kl 01.47. Gick hur bra som helst. Återkommer med vikt och förlossningen :)

Massa grattis!!!
  • Musetti
    FiaW skrev 2017-10-14 19:47:17 följande:

I morse 06:32 kom vår lille kille! 50 cm lång och 3245 gr tung. Hur gullig som helst! :)

Lite jobbig förlossning med lång latensfas, allt som allt 29 timmar från första värken till han var ute. Mitt SF-mått har legat över kurvan hela tiden och ändå var han inte större, hade väntat mig närmre 4 kg.

Grattis Glad81!! Då blev det samma dag för oss, så kul! :)

Heja er andra, snart är ni där!

Åh så roligt! Fler bebisar! Grattis :)
  • Musetti

I natt trodde jag nästan det var på gång! Vaknade 02:30 av onda värkar som kom regelbundet var 5e minut i någon timme. Men så trappade de av med 15 minuter emellan och jag somnade om framåt femsnåret. Nu kommer de var 30 minut. Grrrr. Nu borde det väl vara min tur snart?

BF i morgon!

• Musetti

Vi är på förlossningen! Blev inskriven redan igår eftermiddag för observation då de sett att bebisen inte klarar sammandragningarna så bra. Fick tillbringa natten på sjukhuset.

Smärtsamma värkar var 5 minut två nätter i rad men de har glesat ut sig så nu ska jag få värkstimulerande dropp. Slemmisen kom ut av sig själv i förmiddags men fosterhinnan petade de hål på.

Nu öppen 4 cm och de la epidural för en timme sen. Hoppas hon kommer i kväll! Punktlig oxå, BF idag! :)

• Musetti

Nu är Ilse här! Född kl 00:16, massa hår och alldeles alldeles ljuvlig :)

2,8 kg, 48,5 cm. Det blev ganska dramatiskt på slutet men alla mår bra. Längre redogörelse kommer!

• Musetti
    Linnnn skrev 2017-10-19 09:01:20 följande:

Inatt strax efter midnatt föddes lillebror. 4410 g och 54 cm lång.

Varmt grattis Linnnn! Vilken bamsing! Min föddes oxå strax efter midnatt :)
  • Musetti
    Lillafindus skrev 2017-10-19 14:28:56 följande:

Idag kl 10.47 föddes vår lilla flicka, 6 dagar över tiden.

3284g och 50 cm lång .

Vi alla mår jätte bra, förlossningen tog 6 timmar från att vattnet gick :)

Stort grattis!!! Låter som en lagom snabb förlossning :)
  • Musetti

Här kommer min förlossningsberättelse. Lilla Ilse föddes den 2017-10-18 kl. 00:16.

Under natten till måndagen börjar jag få onda sammandragningar. De glesas ut framåt dagen men under min sedvanliga kontroll med barnmorskan hemma ser de att bebisens hjärtljud saktar in avsevärt under sammandragningarna, vilket indikerar att hon inte klarar av dem då bra. Jag skickas därför i taxi till akuten där de efter fler kontroller lägger in mig över natten.

Sammandragningarna fortsätter under tisdagen och vid lunchtid är jag öppen 3 cm. De förbereder därför för oss att flytta till förlossningssal.

12 timmar exakt tog det från att vi installerats i förlossningssalen tills dess att hon kom. Efter att de satt epidural på eftermiddagen kände jag inte sammandragningarna alls, vilket var en märklig upplevelse. Men det gjorde att jag kunde sova. Öppningsfasen var ganska utdragen, men jag går från 7 till 10 cm inom loppet av några minuter.

Vid tre tillfällen kontrollerar de syresättningen i bebisens blod via blodprov i huvudet, för att se hur hon mår. Vid sista tillfället, vid midnatt, ser de att hon inte mår bra alls, och att läget är kritiskt. För att undvika akutsnitt måste hon förlösas med tång, och jag ombeds direkt att krysta allt jag kan, vilket var svårt då jag inte kände några krysningsvärkar. Jag får dock stort stöd av barnmorskan. Och jag känner när huvudet kommer ut.

Allt gick dock fint :) Ut kommer en liten tjej på 2810 g, 48,5 kg.

De fick klippa mig lite men det behövdes bara tre stygn, och det läker bra. I stort sett intakt faktiskt. Vi kommer vara kvar på sjukhuset iaf till på söndag för observation. Amningen funkar oväntat bra. Läkaren som förlöste mig var nyss förbi för att kolla om allt kändes bra efter det snabba förloppet. De verkar bra på uppföljning här :)

• Musetti

Så många nya bebisar sedan jag senast tittade in här! Stort grattis allihopa :) :) :)

Vi fick komma hem igår efter en vecka på sjukhus. Har blivit väldigt väl omhändertagna, men så skönt att få lite frisk luft efter att ha varit inne så länge, och underbart att få med henne hem. Overkligt!

• Musetti
    lisohl skrev 2017-10-24 11:41:54 följande:

Tack snälla ni!

Jag kände första värken vid 17-18 igår. Från strax före kl 20 blev de regelbundna. Ringde förlossningen kl 22 som sa att vi var välkomna. Ringde barnvakten och tog en alvedon och en dusch.

Klev in på förlossningen kl 23. Fick lustgas medans ctg-kurvan gjordes. 23.30 undersöktes jag och var då öppen 7-8 cm. Han är född 00.02. Så nöjd med hur det blev!

Grattis! Låter som en fin förlossning!
  • Musetti
    Marrebj skrev 2017-10-25 08:07:49 följande:

Vi åkte in inatt pågrund av att jag hade så ont . Blev uppkopplad å dom såg att jag hade väldigt kraftiga värkar vilket dom tyckte var bra , dessvärre bara öppen 2 cm ... hon skickade med hem sömntablett och starkare tablett som jag inge tycker haf hjälp särskilt mkt men nån timma har jah sovit , frågade också om hon trodde jah skulle gå med detta länge . Hon log iaf å sa att hon Trodde inte de var långt Borta utan bara hem å fortsätta vila ... så hoppas idag

Heja! Ni är snart där nu :)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017