Fulaste namnet någon du träffat/känner heter
Själv träffade jag på en Rozita. Uäk.
Själv träffade jag på en Rozita. Uäk.
Hildur. Inte vackert. Men kvinnan som bar det ovackra namnet var fruktansvärt vacker på alla sätt, framför allt i hjärtat.
Nikanor är så fult....
likaså Nikolina.
Alla namn har potential att vara både fina och fula, det beror ofta mer på bäraren än på bokstäverna vilka associationer man får ; - )
Om jag visste vad TS hette så skulle jag tveka både en och två gånger innan jag döpte mitt barn till det namnet just för att jag skulle förknippa det med en person med inte så fina egenskaper.
Man inser inte hur många människor man ogillar förrän man försökt välja namn till ett barn :- )
Hur kan man döpa nån till Jon
har svårt för "fyndiga syskonnamn" som Noel & Leon eller Elwiz & Lewiz samt stavning som strider mot stavningsreglerna såsom Cewin och Candra
även namn som stavas ovanligt men ska uttalas som ett vanligt namn känns som onödigt krångel för att vara unika Chasmin istället för Jasmine, Aneth istället för Anette, Zaga och liknande
För att dra några exempel: Otto, Orvar, Manfred, Rasmus, Lukas, Örjan, Yngve, Urban, Uno, Stig, Sten, Martin, Egon, Kurt
Hervor, Ingegerd, Gerd, Ingeborg, Lillemor, Ragnhild, Inger, Inga, Gun, Britt,
Glömde Ulla och Tina
Ragnar, Lennart, Åke, Sigvard, Ernst, Rudolf, Rolf, Ulf, Göran, Bengt, Håkan, Solveig, Sigrid, Ragnhild, Dagmar, Hjördis
Alla där det är uppenbart att föräldrarna tänkt att det ska funka internationellt, utan att nödvändigtvis ha så bra koll på språken de eftersträvar att det ska funka på.. Blir väldigt lustigt / löjeväckande många gånger