@Adisa.....Kanske görs om man har väldigt långt till sjukan eller dylikt, men eftersom jag nu tagit spruta så måste man invänta första veckan. Men vi var hos läkaren idag för att göra UL, och han sa att än sålänge så såg det ok ut, men han kan ej säga något säkert än.
Ytterligare info som kan även vara värdefullt för andra som tagit cellgift är att han sa att om det ej blivit några komplikationer, blödningar osv, inom 5 dagar efter sprutan så är det OFTAST (inte alltid) ett gott tecken. Men måndag är dock en viktig dag sa han, för det är då han vet mer säkert med hcg och det är inom 7 dagar som hcg bör sakta gå nedåt annars får man ta till åtgärd igen, men första 3 dagarna är det dock normalt att hcgt istället går upp.
Som det verkade nu så trodde han inte att jag behövde en spruta till, men inget han säkert kan säga än, och man har ju läst en del inlägg där värdena börjat gå ner för att sen börjat gå upp igen, därför man måste vara under läkarbevakning under en tid innan dom vet säkert och vad jag läst så är många läkare inte nöjda förrens det är på 0! Jag skulle egentligen rest bort nu, en betydande resa, men den måste nu ställas in och avbokas, han sa att det givetvis är mitt val om jag känner att jag verkligen måste resa, men inget han rekommenderar om det händer något och jag bör vara under läkares uppsyn nu i början, och måndag är en viktig dag för att se hur allt fortskridit,1 vecka efter att jag har tagit sprutan.
Blev lite rörd av det du skrev nu faktiskt, att jag kanske hjälpt dig i ett beslut som plötsligt inte är självklart om du får mer information om nackdelar inför KS. Men läkare i Sverige brukar väl vara rätt pigga på att informera om precis alla risker det är med KS men vara mer sparsamma med att spontant informera om alla risker det även finns med vaginal förlossning? (men vaginalt är ju samtidigt den naturliga vägen, inte en stor bukoperation). Blir det ditt första KS?
Jag födde utomlands och min läkare sa att pga min ålder då, närmare 40, så var KS säkrare utväg för både barnet och mig.Mer riskfyllt med förlossningar när man blir äldre, och efter 40 så betraktar ju läkarna det som riskförlossningar. Eftersom jag varit förlossningsrädd hela mitt liv så tog jag hans rekommendation snabbt till mitt hjärta, utan att själv kolla upp risker med KS, jag ville inte skrämma upp mig själv när jag väl var gravid och googla om alla komplikationer som kan hända, utan försöka njuta av den tiden istället utan massa oro och förlossningsskräck.Jag visste inte så mycket då vid min första graviditet, var rätt så naiv, idag vet jag så mycket mera om allt omkring, risker osv.
Tror jag hade chansat ändå och tagit KS, eftersom rädslan var så starkt rotad då, men idag känns det inget vidare att höra att mina äggledare kan blivit skadade pga operation och idag fick jag veta att min vänstra äggledare ej fungerar alls (av någon anledning), men många som gör KS och det går bra för också, men jag har tydligen haft otur. Men är det faktiskt så att jag inte kan få fler barn pga mitt KS förstört mina äggledare, då känns det oerhört ledsamt, för då är det inget medvetet val jag gjort. Men har hört att kvinnor som väljer KS, kan många gånger vara äldre kvinnor
som bestämt att dem bara vill ha 1 barn, och det måste ju vara av den anledningen att dem vet att det kan finnas risk att det blir svårare att få fler barn också. Samtidigt så är det oerhört många som väljer KS i andra länder.
Varför det kan bli såhär med äggledarna är pga sammanväxningarna, vissa får mycket andra mindre, individuellt. Men han sa även att det kan bero på att ägget inte varit helt runt utan missbildat och då kan det också fastna på vägen, inget jag visste om.Sedan finns massa andra anledningar också som står skrivet på nätet.
Men om jag vill veta säkert om mina äggledare är ärrade eller förstörda så måste man göra en röntgen, och för att fortsätta våra planer om 6 månader då vill jag absolut veta detta, jätteviktigt för annars är risken så stor att allt bara resulterar i x igen, men då kan det nog vara bättre att vara realistiska i sammanhanget och vara oerhört tacksamma för det barnet vi har idag, och det är vi, men samtidigt vill vi så gärna ge henne ett syskon!