Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Bokbål i Uppsala

Världsmedborgare skrev 2017-01-17 07:00:35 följande:
    Det kan jag hålla med dig om.

Om hon vill göra det, så finns möjligheterna att göra det i en offentlig artikel, debatt, eller på annat sätt som gör det möjligt för Janousch att bemöta kritiken, göra det på ett mer renhårigt sätt, helt enkelt.

Men jag vet inte om det är olagligt att använda sig själv och sitt företag som påtryckningsmedel, skulle inte tro det.

Det kan möjligen ses som en överträdelse av nån lag eller paragraf i konkurrenslagstiftningen, eller annat som har med handel att göra, men det vet jag inget om.
    Alla hot mot demokratin är inte olagliga.

När DN sätter press på förlaget att ta avstånd från sin författarinna så hotar det demokratin men är inte olagligt.

Som någon skrev: teoretiskt sätt har hon kvar sin yttrandefrihet. Visserligen kostar den henne jobbet och försörjningen - men teoretiskt så ...
  • Flash Gordon

Försöken att "fula ut" Katerina Janouch för att hon har "fel åsikter" misslyckas kapitalt.

Folk svarar genom att stödköpa hennes böcker i parti och minut.

Sju av de sjutton bäst säljande på CDON just nu och sex av de tio första på Bokus.

Janouch själv tackar för stödet och gläds åt alla barn som nu får "mysiga gonattsagor".

https://twitter.com/katjanouch/status/820965549387710465

Själv handlade jag i analog butik så det dyker knappast upp i någon lista på nätet.

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 20:32:49 följande:
    Ja jag skriver ju det.

Även om det finns lagvrängare som är otroligt duktiga på att hitta fomuleringar i lagtexter, som kan göra nästan vad som helt till ett lagbrott, om det förs fram på rätt sätt.
    Och givetvis finns det dom är lika duktiga på det omvända.
    Jo men du ifrågsatta om jag ansåg att hon skulle få välja vilka böcker hon säljer.

I det här fallet gör jag det inte. Men hon tassar kring gränsen, anser jag.

Hade hon bara slutat sälja utan att annonsera det hade det inte varit nåt att orda om. Nu väljer hon att göra en sak av det offentligt via sin hemsida vilket sedan leder till mediatid för henne. Tja, hon är en betydelslös liten aktör på marknaden så det är nog ingen större grej.

Börjar hon däremot försöka att driva att andra skall följa efter så är det ett hot mot demokratin. Känn dig fri att tycka vad du vill men vi ska försöka plocka din inkomst av dig om du tycker fel.

Men jag hade bättre förstått om hon censurerat bort böcker för dess innehåll, snarare än för dess författarinna.

Och andra aktörer (exempelvis DN) har begått mycket värre felaktigheter i ärendet.

Men nu slog det ju åt andra hållet istället.

Folket stödköper Janouchs böcker och helt plötsligt toppar hon alla topplistor.

Och, icke att förglömma, det finns en illustratös inblandat också. Hon som ritat bilderna. Hon lär ju få en extra slant hon också av detta.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-18 23:56:42 följande:
    Det handlar inte om vad Katerina Janouch tycker utan det handlar om att Katerina Janouch satt och hittade på saker om Sverige i Tjeckisk TV. Varför ska man inte få ha åsikter om det?
    På twitter vill man inte svara på vad det är hon ska ha hittat på:
    https://twitter.com/AndrevWalden/status/821846006182592512

Kansker kan du förklara vad det är som är påhittat?

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2017-01-18 22:17:53 följande:
    Det här med att makten inte tycker att författare bör säga vad de tycker, var har man hört det förut?
    Med tanke på att vit höginkomsttagare tillika makthavare hoppar på invandrad kulturarbetare.
    Det rimliga svaret från statsminstern hade varit: "Hon är fri att ha sin bild och meddela den. Mer än så har jag inte att säga i detta. det är ine min sak att tillrättavisa enskilda medborgare."
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-19 12:45:02 följande:

Saken är den att Katerina Janouch är en offentlig person som ofta deltar i den politiska debatten.  Stadsministern måste självklart ha rätt att svara på påståenden från offentliga personer som deltar i den politiska debatten, Allt annat skulle vara absurt.   

Det är Naken-Janne också.

Och varenda signatur här på forumet.

En statsminister ska inte hytta åt enskilda medborgare som han tycker har "fel" åsikter i en politisk fråga. Det är inte en väg som samhället vill ta.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-19 12:46:50 följande:

exempelvis lögnen att Sverige på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

Även Katerina påstående om att allt fler svenskar har börjat vapenträna i syfte att använda vapen i försvar mot människor är mycket problematiskt.

Vilket hon aldrig säger.

Herregud. Halmgubbar är såååå 00-tal. Bara sluta med dem.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-20 08:22:06 följande:
    Ja det gör hon.
    Nä.
    Bara sluta göra halmgubbar.

Vad hon sade står i översättningen som länkats.

Och för den som vill finns det i orginal på tjeckiska.

Det går utmärt att med minimala kunskaper i slaviska språk förstå att hon vare sig säger att invandringen är orsaken till att pensionärer svälter eller att hon, eller någon annan, vill skjuta folk.

De påståendena är halmgubbar skapade av hennes motståndare.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-20 08:20:09 följande:
    Varför försöker du förminska betydelsen av Katerina Janouch?

Katerina är sedan flera år känd i den offentliga debatten. De senaste åren har hon tagit tydlig politisk ställning. Katerina medverkar ofta i pressen och i TV.

Jag tycker att det är patetiskt att du hävdar att Katerina Janouch är jämförbar med varenda signatur här på FL eller med Naken Janne.
    För att en statminister med lite pondus och känsla för sakens natur inte skulle ge sig på vare sig en författarinna och sexolog eller en dokusåpadeltagare.

Recensioner av enskilda medborgare och privatpersoner utan politisk koppling ska inte statsmakten ägna sig åt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-20 09:09:41 följande:
    Enligt den översättning som du länkat till (och som jag är tveksam till) framgår följande:

"De (Sverige) vill vara en humanitär stormakt. Men om du vill vara en humanitär stormakt måste du också ta hand om människor som byggt upp ditt land från första början. Exempelvis ålderspensionärer. Vi har många fattiga ålderspensionärer. De har inget att äta. Jag tycker inte att ett land är en humanitär stormakt om det inte försörjer sitt eget folk."

Man kan knappast tolka vad Katerina Janouch säger annorlunda än att hon säger att Sverige har lagt pengarna på invandringen i stället för att ta hand om exempelvis pensionärer och att Sverige nu har pensionärer som svälter.
    Precis. Din tolkning.

Ingenstans skriver hon att invandringen (eller ens invandrarna) gör att Sverige "inte har råd att ge pensionärer mat".

DET är ett påhitt för att det ska vara lättare att angripa henne.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-22 08:46:21 följande:

- Cirka 75 procent är unga män som utger sig för att vara barn, men det är de inte
    - Cancersjuka svenskar dör i vårdköer som en konsekvens av invandringen
    - 150 000 svenskar har emigrerat till USA och Storbritannien på grund av situationen i Sverige
    - Allt fler svenskar beväpnar sig och lär sig skjuta på grund av ökad oro

För de flesta är det tydligt att Katerina Janouch har gjort sig till en megafon för högerextrema och främlingsfientliga krafter och att hon inte drar sig för att sprida rena lögner.

- Halvt om halvt halmgubbe. Siffran för Danmark på folk som ljuger om att de är underåriga är 77% och för Norge 66%. I Sverige mäts inte ens allas ålder så det hade varit rimligt att förklara detta faktum men hänvisat till att situationen knappast är annorlunda i Sverige.

- Halmgubbe. Hon kopplar aldrig invandringen specifikt till detta

Det är jättestort tryck på sjukhus och de kan inte hantera, de är oförmögna att hjälpa alla som behöver det. Det är långa väntetider på cancerbehandling. De dör medan de väntar på behandling.

- Halmgubbe. Hon kopplar aldrig invandringen specifikt till detta.

Jag vet att folk bor i Sverige. Och ännu större antal pratar om att lämna Sverige. Runt 150 000 svenskar har flyttat till USA eller UK.

- Halmgubbe. Hon kopplar aldig "oro" specifikt till detta. Hon beskriver att HON pga oro lärt sig skjuta och konstaterar sedan att allt fler lär sig skjuta (sant) och att detta är intressant.

Jag känner mig inte säker. Fler och fler svenskar lär sig skjuta. Detta är en tendens i det svenska samhället. Det är verkligen väldigt intressant att fler och fler svenskar lär sig hur man använder vapen.

Det sistnämnda sägs alltså i en kontext där man i Tjeckien diskuterar någon typ av legalierade medborgargarden och KJ finner det alltså intresant att fler svenskar lär sig hantera skjutvapen.

Så, det får var det sista för min del angående dessa halmgubbeargument. Det finns nedtecknat nu en gång och det räcker.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-01-22 10:19:15 följande:

Ensamkommande som bedömt vara yngre än 18 år finns inte med i siffran för Danmark (och förmodligen inte heller inte i Norge). Man har alltså bara mätt hur många av dem som man bedömer är över 18 år som faktiskt är det och att siffran då är ganska hög är inte ett dugg konstig.  Det är alltså heltokigt om detta skulle vara Janouch källa. Dessutom så uttalar sig Katarina Janouch om Sverige och några sådana tal kan hon inte plocka fram. Man kan därför inte säga annat än att Janouch fabulerar i Tjeckisk TV när hon anger siffran för Sverige. 

Halmgubbe
    KillBill skrev 2017-01-22 10:23:01 följande:
    Ger dig. Katerina Janouch uttalar sig i Tjeckisk tv om det hon kallar för massinvandring.
    Halmgubbar
    KillBill skrev 2017-01-22 10:32:27 följande:
    Janouch pratar om att lära sig skjuta för att försvara sig dvs använda vapen mot människor och eftersom intevjun med Janouch i huvudsak handlar om hennes syn på massinvandringen så...

Det  senaste 5 åren har antalet svenska medborgare som tar jägarexamen legat still men år 2016 så noterades en minskning och det var färre (inte fler) som tog jägarexemanjämfört jämfört med år 2015. Återigen en lögn som Janouch framförde i tjeckisk TV.

Varför försvarar du någon som ljuger om Sverige ? 
    Halmgubbe.

Var ärlig med att detta är din tolkning.

Hon har de facto inte sagt det du påstår att hon har gjort. Går att kolla upp.

Du tolkar det som något annat.

Ditt fria val.

Men inte någon sanning.

Offret bli KJ som skall dervas bort för att hon påstås ha gjort saker 8som hon inte gjort) och som OM hon hade gjort dem ändå inte motiverar det näthat hon får utstå.

För hennes del finns dock en vinst i att hon fortfarande är bästsäljare på bolklistorna. Sex av tio på toplistan på Bokus just nu.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2017-01-22 13:52:59 följande:
    Fast nu tycks det som om antalet vapen ökar fortast i grupper som inte bekymrar sig om att skaffa vapenlicens. Grupper där otryggheten troligen är ännu större än i samhället i övrigt. Grupper som själva är en del av problemet när det kommer till att skapa ett otryggt samhälle.
    .
    Vilket aldrig var frågan co hsvaret.

Allt fler lär sig skjuta och hon finner det intressant.

Det första är en sanning även om antalet nylärda eventuellt sjönk för 2016. Allt fler lär sig hantera vapen. Det är alltså helt sant (eftersom de som lärde sig tidigare år inte glömt bort sina kunskaper) och ingen "lögn" som hennes nähatare vill påstå. Det är istället illvilliga egna tolkningar det handlar om.

Det andra är henens personliga känsla/reflektion. Den får hon ha bäst hon vill. Hon hävdar inte att det är en allmängiltig sanning.

Ett typexempel på den havererade debbaten.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala