• Fiansess

Bf sept 2017

erijon skrev 2017-08-02 10:02:20 följande:

Hej Hörrni. Är lite oroad just nu..

Förra grav så hade jag många tecken på havandeskapsförgiftning i slutet. Blev igångsatt direkt där (41+4) pga det, för lite fostervatten samt ett litet barn.

Nu är der fjärde dagen jag känner av den här läskiga och ihållande huvudvärken. Jag dricker massor av vatten så det ska inte lina vara vätskebrist. Jag sover och vilar mycket, det är inte heller nå överdrivet varmt här där jag bor. Kring 24grader, håller mig dessutom i skuggan utomhus. Känner mig yrslig också, tycker jag ser lite suddigt emellanåt. Inte hela dagarna eller hela tiden, men ändå så at jag regerat på det. Har inga synfel eller så i normala fall.

Allt har kommit plötsligt. Minns att blodtrycket var något höjt förra besöket, men inget BM sa något om. Ringt BMmottqgningen nu och de ringer upp 13.30. Tills dess vågar jag inte riktigt åka hemifrån.

Det bökar ordentligt i magen. Det gör mig illamående.. jättekonstigt. Gör riktigt ont också, men det är väl trångt antar jag.

Känner någon igen sig? Kanske oroar mig helt i onödan men tänker att ett urinprov och kolla trycket inte kan vara dumt.

Ska annars dit onsdag nästa vecka, men eftersom detta hållt i sig i flera dagar nu så vill jag ändå tala om det för barnmorskan och rådfråga lite.

Alltid bra att ringa om man är orolig och plötsligt börjar må dåligt..... säger hon som var sängliggande med ont i magen och yrsel i 2.4 dygn utan att ringa :P

Nästa gång ringer även jag!!

Hoppas att det gått bra idag!! Vad sa bm?!
  • Fiansess
    josefiina skrev 2017-08-03 20:45:14 följande:

Fick idag bekräftat att det ilande blygdbenet var bebben som sjunkit ner lite. Det gick att rucka han lite. Känns bra! :)

Spännande!!! :) Min sjönk nog med rejält ikväll. Stuckit och ilat så jag tror hon skulle komma ut ett tag....jag kunde inte sitta så obehagligt var det. Se vad min bm säger på måndag :)
    erijon skrev 2017-08-03 07:48:41 följande:

Jag fick komma till förlossningen, urinprov helt blankt. Dvs inga proteiner eller något annat att anmärka på. Blodtrycket var bra konstigt nog 131/74, och ctgkurvan såg bra ut.

Lättnad! Bebis mår BRA!!!

Men.. vad gör jag nu? Det är inte borta. Fattar inte vad det beror på.

Skönt att allt var bra med bebis!
  • Fiansess

Hoppas att ni alla har en bra dag i solen, om den är hos er ;).

Idag har jag varit hos bm. Järnvärdet fortsätter stiga, 112 idag. Helt otroligt :)!! SF-måttet låg på 32cm och hjärtljuden ca 152. Längtar verkligen mer o mer nu. Igår hade jag rejäla sammandragningar men vetekudden lindrade och till slut lyckades jag somna. Idag har det varit relativt lugnt. Minst 2-3v till vill jag att hon ska stanna för att förhoppningsvis slippa allt vad neo heter ;).

• Fiansess
    erijon skrev 2017-08-08 09:00:04 följande:

Nu har jag en fråga och jag är lite rädd.. men kanske helt i onödan.

Jag vaknade strax innan kl 8 av smärta i magen.. kan inte beskriva det riktigt, det gör ont. Ibland blir magen hård, ibland INTE. Kan absolut inte ligga på rygg, känns som att jag kvävs. Plötsligt kommer som mensvärk, känner att jag behöver göra nummer 2. Det går.

Smärtan sitter typ i hela magen och går bak not ryggen. Ibland avtar den DN kort stund (tänkte på värkar..) men känns nästan som den sitter i mest hela tiden sedan dess. Är ändå en timma sedan nu.

Bebis rör sig. Mår illa av det hela. Brukar ju få sammandragningar av att gå eller vara aktiv överhuvudtaget. Brukar få som mensvärk mellan varven.. men såhär? Vad är detta?

Funderar på att ringa förlossningen och rådfråga men känner mig så jäkla larvig. Är ju säkert inget som har med bebis att göra. Eller? Jag vet inte själv.

Om det är svaga värkar så kanske det påverkar tappen.. hur mycket gör det? Sålänge det inte drar igång på riktigt alltså. Är i vecka 33.

Fram till vecka 34+ så stoppar man förlossningen om man kan så ring och rådfråga! Ju tidigare man kommer in desto lättare är det att ev stoppa. I v 32+ är det fortfarande tidigt för bebis att komma och det blir några veckor inlagda för mognadens skull. Jag hade ringt! <3 Kan vara bara kraftiga sammandragningar men dumt om det inte är det. Lycka till!
  • Fiansess

Jag vilar så mycket jag kan. Vi är mycket på stranden med andra barn så barnen kan roa sig och jag bara vara. Annars blir det mycket kompislek just nu och så får de hjälpa till en hel del med ex tvätt och städ. Det har de förvisso alltid gjort men lite extra nu när jag är otymplig och trött ;).

Har de kompisar hemma vet även kompisarna att jag lägger mig då o då och det är inga bekymmer.

Kan inte ge mer tips än att bara försöka vila så mycket du kan. Kroppen behöver det! Mycket händer nu och snart är bebisarna här :).

• Fiansess
    erijon skrev 2017-08-11 13:25:06 följande:
    Ja jag kan tänka mig. Också släppt på gränserna för tv och spel.

Härligt med bedömning för igångsättning. När är du beräknad och vilken vecka är du i nu?

Jag är helt ärligt så jäklq trött på att vara gravid nu. Fy FAN rent ut sagt.
    Inte blir det bättre med den vidriga matvägran sexåringen bedriver här hemma. Är så slut på ideer och tålamodet tryter.. usch och fy. Orkar knappt ens säga åt honom att äta, eller ens erbjuda mat längre. Helt lönlöst.
     Min 7-åring är lika, tycker inte om något - inte ens glassen han fick på stan idag :P. Jag försöker andas och räkna till 3 men det är lättare sagt än gjort. Jag tjatar inte längre - vill han inte äta så erbjuds inget annat utan han får vänta till nästa mål. Lite mer gnälligt då med hungrigt barn såklart, men då får han ta en frukt i väntan. Det är ju tyvärr perioder de bara ska gå igenom, de flesta <3
    Smus81 skrev 2017-08-11 13:16:56 följande:
    Säger som ovanstående. Vila så mycket du kan. Jag har en 12-, 7- och 6-åring här hemma. 12:an ser man knappt röken av 7- och 6-åringen kan knappt vara i samma rum utan att slå ihjäl varann (det kan ju vara så att mammans tålamod smittar av sig ????). Löser dagarna med kompislekar. Då löser sig mycket av sig själv och man får möjlighet att koppla av och bara ligga å vila. Är själv inge särskilt rörlig av mig längre, då jag har fogar och ljumskar from hell och trycket ner är inget att skoja om. Får liksom ta ett steg i taget. Har också släppt mycket mer på "spelregler" och iPad å Tv-spel kan vara en skänk från ovan.
    Ser ljuset i tunneln nu. Bedömning för igångsättning den 23:e, så kanske blir det en augustibebis trots allt...

Åh så spännande!! Berätta mer, varför ska du bli igångsatt tex?

Jag ska till förlossningen på måndag för mitt första samtal ang rädslan att föda hemma. Det enda jag vet är att bm i telefon sa att det blir täta kontroller from vecka 38 och att de gärna vill ha bebis i magen till vecka 39. Antar att de syftar på igångsättning, min bm på mödravården tycker helt klart det så de har koll på mig denna gången eftersom mina bebisar uppenbarligen har väldigt bråttom...

Men vi fårse vad som sägs på måndag, det kanske inte alls är vad de vill...eller jag. Skrämmer mig lite att vara på förlossningen från start och att det med en igångsättning känns som en lång och tuff förlossning?

• Fiansess
    Smus81 skrev 2017-08-12 09:59:20 följande:

Är i vecka 36 nu (35+3). Egentligen beräknad till 12/9. Har 3 barn sen tidigare och har en förmåga till att få väldigt stora barn. 3:an beräknades ligga på ca 6 kg som fullgången och jag mådde väldigt dåligt psykiskt under mitten-slutet av den graviditeten, som också satte spår efter födseln. Den här gången har de därför håller ett extra öga på mig under hela graviditeten och jag upplever själv att allt jag säger och framför tas på stort allvar. Med trean fick jag strida för igångsättning och fick det efter mycket om och men. Han föddes 39+0 (alltså två veckor tidigt) och vägde 5 kg. Nu har vi gjort 3 extra TUL och jag ska dit än en gång på fredag. Än så länge verkar "liten" hålla sig i schack, där av bedömningen den 23:e. Jag själv har inga rädslor för igångsättning (dels för att jag är mer rädd för kejsarsnitt) och det fick så bra sist. 3:an var lite trögstartad, men vi hängde mycket i Mörby C (föder på Danderyd i Stockholm) och fördrev tiden i början, sen när det väl kom igång gick det undan, men då har jag ju ett par förlossningar sen tidigare. Det som stressar mig lite den här gången är egentligen det faktum att jag inte planerat på att sluta jobba helt och har planerat in konferensdagar med mina pedagoger 24-25/8 (????????)... får eventuellt tänka om lite. ????

Okej, då förstår jag. Hur stor beräknas denna bli?
    Juliii86 skrev 2017-08-15 13:44:03 följande:

Idag var jag och maken och skulle besöka ett familjecenter som har nån typ av dagis som man kan umgås med andra mammor, bibliotek, barnmorskemottagning, aktiviteter för barn osv. Fick göra komtroll hos henne där hon mätte magen, lyssnade hjärtat och tog blodtrycket. SF måttet var hon lite orolig men inte så att hon tyckte att barnet inte mådde bra utan mest för att se så magen inte sjunker mer än vad det gjorde idag. SF måttet hamnade på 33 cm alltså gick den upp 1 cm sen sist. Hon ville då att jag skulle gå påmen extra kontroll för att se hur mycket den växer nästa vecka. Efter det visade barnmorskan oss runt stället för att visa vad som görs där och det kändes jätte bra att vi valde denna platsen då allt verkade så trevligt och mysigt. Vi fick även träffa personalen som var hur trevliga som helst :)

Vad var hon orolig för? Hade inte SF växt?

Var på samtal igår och fick beviljat igångsättning. Ska på bedömning 5 sept v 38+5 och hoppas vara mogen för att ta hinnorna då :). Naturligaste sättet för igångsättning och det tackar jag gärna ja till. Är jag inte mogen då bestämde vi att jag kommer för ny kontroll ett par dagar senare osv...

Det känns lite i senaste laget för första kontrollen men nu står det också klart och tydligt i min journal att jag ska in på minsta känning och inte släppas hem, likaså om vattnet går. Jag hoppas inte att jag startar innan den 5:e... men jag får knipa. Tidigare fått i v 39+0 och 40+3.

Funderar på att be min bm känna på mig nästa vecka men tveksam om hon gör det nu när jag fått kontakt med förlossningen och har tid där 2 veckor senare...

Spännande är det nu när det närmar sig för oss :).
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-08-16 00:41:19 följande:

Hon sa att kurvan hade gått ner en bit och ville försäkra sig att den inte sjunker mer än vad den här gjort. Hon var inte orolig men ville bara se till så kurvan håller sig inom linjerna :) Min barnmorska från mödravårdcentral tycker att bara om man håller sig inom kurvan så är det ingen fara men nu tyckte denna bm att det ser ut som den sjunker. Hoppas bara att det ser bra ut nästa vecka.

Åh vad skönt att dem kommer hjälpa dig med igångsättning och att de kommer ta hand om dig. Det måste kännas tryggt för dig nu när det finns hjälp :) Hoppas det löser sig för inför förlossning.

Ja verkligen! Jag har nu två veckor kvar till BF helt otroligt! Jag lär ju gå övertid eftersom jag förstföderska annars hade jag gärna velat föda bebisen exakt eller några dagar efter BF men det går ju inte önska sig :D

Jag tycker det är en stor grej av spänningen att inte veta hur eller när det sätter igång så lite kluven är jag allt vad gäller igångsättning men riskerna att föda hemma överväger denna gången och jag har haft två bra spontana förlossningar tidigare som jag är nöjd med trots allt.

Gud vad spännande med bara 2 veckor :)!! Jag har idag 4 veckor kvar....eller 3 om jag är mogen då men räknar med inte så jag inte blir besviken. Nu vill jag ha min tjej <3. Tom jag börjar tröttna på att vara gravid nu med dålig sömn och svullen kropp och halsbrännan from hell ;). Nu vill jag bara gosa och få igång amningen!

Min kurva sjönk med ner när bebisen trängde djupare men följer nu den kurvan istället. Hoppas att det är så för dig också! Skönt att få en extra koll.
  • Fiansess
    Smus81 skrev 2017-08-16 10:23:09 följande:

Än så länge ligger han på +6%, men siste man slutade på +45%, så jag har regelbundna kontroller nu i slutet. Ska dit igen på fredag, så är skitnervig. Stor del av igångsättningsplanen denna gång är att förhindra att mitt psykiska mående inte ska bli sämre. Jag har också blandade känslor vad gäller igångsättning, det är ju liksom lite av grejen att inte veta och att bebis får bestämma själv, samtidigt är jag livrädd för att det ska sluta som sist...det blir bra den här gången. Hoppas jag. Såklart också nervös för vad bedömningen ska säga...så jobbigt när man inte vet (kontrollbehov. Ja.).

Nu är det ju hur som helt inte många veckor kvar...

Haha ja jag är med kontrollfreak, hade helst velat trycka på en knapp för att starta och veta att jag då är utvilad och redo :P.

Men ja det kommer bli bra. De har full koll på våra bebisar och det är huvudsaken <3. Hoppas att vi båda får positiva upplevelser!
    Juliii86 skrev 2017-08-16 13:16:02 följande:

Jaha ok, jag förstår hur du menar. Vi får hålla tummarna att det går bra den här gången.

Ja det känns spännande men samtidigt så nervöst över hur ont det kommer göra, om jag kommer spricka, att det blir kejsarsnitt som jag helst vill undvika men är det akut finns ju inget göra mer än att ta bebisens hälsa i första hand osv. Så mycket tankar som snurrar i huvudet att jag blir inte klok och håller mig därför igång med städning hemma för att inte bli mer stressad över förlossning. Annars längtar jag så mycket på att få träffa vår lilla flicka :) o få känna den känslan när dem lägger bebisen på mitt bröst. Den känsla kan jag tänka mig att det är obeskrivligt.

Förstår att du inte vill räkna med den veckan för att inte bli besviken. Det kommer gå bra ska du se :)

Haha, jag känner detsamma att det börjar bli jobbigt att vara gravid och det är ju fullt förståeligt nu när man är höggravid.

Ja usch har likadant med halsbränna, sover dåligt, kissar på nätterna och kan inte gå för det gör ont i fogarna och det värsta av allt glödande händer och fötter. Alltså det känns som det brinner. Svullna händer och fötter har jag lite grann bara inget jag stör mig på direkt.

Vad längtar ni mest av allt när graviditeten är över förutom att umgås med bebisen då. Menar då ligga på magen, äta nån sorts mat som du tidigare inte kunnat eller springa.. Ja vad längtar ni efter att få göra när allt är över?

Allra helst längtar jag efter att kunna ligga ner o sova. Har suttit upp i flera månader och saknar min vanliga fosterställning ;). Men sedan längtar jag efter löpning eller iaf pw. Löpning tar nog tid för mig med dessa smärtor, jag kan ju tyvärr inte ens gå runt kvarteret innan jag får lägga mig pga av smärtan. Men det längtar jag såå efter!!

Sen längtar jag efter min ork och pigghet :).
  • Fiansess

Haha ja att slippa knapra järnpiller ska bli sååå skönt!! Även att kunna böja sig utan att det tar stopp haha. Tänk vad mycket förutom våra guldklimpar vi har att se fram emot :).

Mmm att sitta upp o sova är pest men illamåendet håller i sig fortfarande så jag har inte så mycket val. Det längtar jag nog förresten mest av allt efter. Att slippa må så fruktansvärt illa och kräkningarna!! Senast igår undrade jag om det ens var möjligt att få slippa efter så lång tid... det hoppas jag verkligen ;)

Svar på tråden Bf sept 2017