• erijon

Bf sept 2017

Fiansess skrev 2017-06-17 23:15:43 följande:

Är det förresten någon som samlar på sig vätska? Jag är redan hemskt svullen över fötter och ben. Inga fotknölar kvar och hur lösa strumpor jag än har så stramar det. Idag fick jag inte på mig mina skor som jag köpt lite större/lösare/bredare modell just för att kunna ha dem hela graviditeten... :/ Bara i vecka 28 ju. Värre i sommar när värmen kommer tänker jag...

Vet inte än om det är värmen som gör att fötterna och händerna svullnar eller om det är vätska.. men ser liksom att det svullnar. Men mest under riden jag är vaken, uppe och/eller går.

Känns som jag har puls i fötterna ofta. Bara. Vecka 26 ???? Gått upp 6-7kilo. Rädd var detta ska sluta
  • erijon

Var hos auroran i måndags. En alldeles underbar pensionerad dam som jag fick träffa!

Jag ska få göra upp en plan om min förlossning pga förra. Det ska stå med att jag inte ska bli igångsatt. Jag får göra extra ultraljud för att kolla fostervattenmängfen samt bebisens storlek.
    Blev ju igångsatt "11 dagar" (enligt läkare 3v) över tiden pga liten bebis och typ inget fostervatten. Blev akutsnittad pga bebis hjärtljud låg på 70 alldeles för länge under värkarna.

Jag ska föda vaginalt sålänge förlossningen startar själv innan ett visst datum ( datum ej satt. Men hoppas strax innan BF iallafall) där jag ska ha ett planerat snitt Annas. För att undvika samma hemska situation som sist!

Ska få göra UL i vecka 28 nu, sen i 32 eller 34 igen. Så får dem visa hur vi går vidare. Beroende på vad det visas! Känns så jäkla skönt att få rätt stöd!

• erijon

Hur mår ni?
    Jag ska på TUL på tisdag 11/7, och BM 13/7. Ska bli skönt att få se sparven igen och se så allt verkar bra. Nästa TUL blir i augusti, eller tidigare om detta på tisdag skulle visa något avvikande eller så. Men båda är inbokade redan, det är skönt.

Ska bli spännande att mäta magen på torsdag också. Den är så jäkla stor och otroligt många påpekar det och undrar om jag verkligen kan gå typ 3 månader till.. eller om det inte är tvillingar, trots allt. Sjukt jobbigt för jag oroar mig också för hur stor jag ska bli om det fortsätter såhär. Men det kan ju såklart plana av litegrann.

Känner att bebisen dock tar typ all plats där inne. Sparkar det vid revbenen så känner jag ju någon kroppsdel allra längst ner samtidigt.: eller bökar det på sidan av magen är det ALLTID på båda sidor. Ganska kul att chansa hur denna bebis ligger, för det blir helt ologiskt om man ska utgå från rörelserna. Haha

Börjat läcka bröstmjölk nu också. Inte så det rinner eller sådär egentligen men råkar jag klämma en gång så kommer det en droppe och så kan det komma ert par i bh-n efteråt.
    Känns faktiskt rätt bra, eftersom det med förra barnet inte kom en droppe förrän dag två efter förlossningen.

Jobbar min sista vecka nu innan mammaledigheten med stora sonen hela sommaren tills skolan börjar.
    Slitit som attan på jobbet (förskola) så ska verkligen bli skönt. Så påfrestande att aldrig hinna vila eller sitta still när det behövs.
    Har inga direkta krämpor mer än svårt att andas och röra mig pga stenhård mage. Så inte ska man klaga :)

• erijon
    Fiansess skrev 2017-07-06 22:06:47 följande:

Åhh vad skönt med Tul. Önskar verkligen också att jag fick det. Jag är så nervös och orolig denna gången...Orolig för stor bebis, orolig för liten bebis, orolig för att det ska vara något...osv. Hade varit så skönt att få se bebis en gång till.

Förstår att det är jobbigt med alla kommentarer, försök att bara strunta i dem <3 Magen planar säkert ut. Fortfarande stort SF?

Jag ska till BM imorgon, ska bli skönt! Jag har en alldeles för lugn bebis i min mage.... Den sparkar o rör sig men inte mot revbenen och inget hårt eller känsla av att den har det trångt på något sätt. Jag känner liksom fortfarande mest kring naveln. Jag hoppas inte att det beror på en dålig tillväxt med liten bebis :/ SF har ju varit bra...

För övrigt mår jag bättre! Jag har tagit det lugnt nu i 3 veckor, klarar fortfarande knappt att gå utanför tomtgränsen men är iaf inte lika trött och orkeslös! Sover dock fortfarande inte om nätterna pga illamående och halsbränna men nu är det som om kroppen och huvudet vant sig vid sömnbristen ;).

Har ni handlat mycket till bebisen? Jag har äntligen fått tummen ur och skrivit en lista och var iväg o handlade en hel del häromdagen som jag kunde bocka av. Idag köpte jag även skötbord. Det enda stora kvar är säng....bestämt oss för en bedside crib denna gången :). Inte ens 10 veckor kvar....förhoppningsvis :P. Spännande!!!

Ja vi gjorde TUL igår. Det gick SÅÅÅ bra och fick samma barnmorska som gjorde RUL så hon kände igen oss. Hon visade könet igen- fortfarande kille! :)
    Gick igenom så allt såg bra ut ännu en gång, mätte bebis och kollade näringstillförsel i navelsträng samt fostervattenmängd.

Allt var PERFEKT. Bebis tillväxt hamnade exakt mitt på medel, så det kan ju liksom inte bli bättre. Känns så bra!

Magen växer på. Jah kanske är van och känner att magen inte alls är så stor.. men andra hävdar ändå det. Men visst är det en stor gravidkula, även om den inte är stor för tiden.

Ska till BM idag kl 14.30, så återkommer med SF i eftermiddag. Jag har en känsla av att den borde plana ut lite eftersom vattenmängd är helt normal och bebis medelstor. Så borde ju ändå inte SF vara skyhögt. Eller? Borde åtminstone bara fortsätta följa kurvan.

Nästa TUL i vecka 35, i augusti.
    Just det, vi fick wn jättefin profilbild på vår bebis igår också. Ååh den är så jäklans söt!! Vi tror han blir lik pappa och inte bröderna. Min son är Superlik mig och hans son är ganska olik båda Sina föräldrar men har såklart drag från pappa och mamma.

Men en svartvit ultraljudsbild kan säkert "ljuga". Ska bli så spännande. Vi längtar SÅ efter vår klutt.

Har ni börjat komma på namn?
    För oss är det så himla svårt..
    vår barn har redan rätt udda, lite amerikanska namn. Men vi vill inte fortsätta på det spåret med vår gemensamma.. för vi vet inget fint som inte låter "vi tror att vi bor i Hollywood" ha ha ha.

Vad jobbigt att inte kunna/orka. Jag orkar ganska mycket så. Men måste ändå ha tillgång tilö vila hela tiden. En lång promenad och då kommer sammandragningarna direkt. Inget ont så, men obehagligt.
  • erijon

Behöver fortfarande inte järntabletter, värdet är jättebra. Blodsocker jättebra. +8kg totalt. Känns kan jag säga.. vägde 51 precis innan /när jag blev gravid. Nu 59kg. Får jag välja så går jag Max upp 3kg till. Vill verkligen inte passera 65kg och jag vill inte bli så stor :( men det är ju svårt att påverka.

Jag skulle dock kunna skippa mycket onyttigt, men jag KAN inte. Har inte psyke för det. Speciellt inte just nu.
    SFmått 27 ca, säkert strax över.
    Enligt kurvan har magen "planat av" men inte bebis, iochmed att jag gjorde TUL igår.
    BM sa att den andra barnmorskan aom mätte innan kan ha mätt lite annorlunda, eller så växte magen mer innan än nu. Men vi vet ju att bebis är alldeles perfekt :)

Hon kände att bebis låg med huvud långt ner i bäcken, precis vad dem sa på UL igår. Och det stämmer in på hur det sparkar. Inte ändrats på många dagar.. så han verkar hittat en mysig position. Minns ej när dem brukar fixera sig, men han var inte fixerad nu ialalfall. Det skulle väl mest vara lite väl tidigt OM han var det redan.

• erijon

Nu går verkligen tiden fort tycker jag.
    Upplevde inte det såhär förra graviditeten. Har för mig dagarna gick i snigelfart och allt var bara tråkigt.. kanske för man väntade första barnet.
    Nu så längtar jag såååå efter vår bebis, men gillar verkligen att få vara gravid och ha stora fina magen.

Börjar bli trött i kroppen, ryggen och benen. Är i vecka 31. Sambon är åter på jobbet from idag, så ensam hemma me sonen. På fredag kommer andra vilddjuret hit igen. Hur aktiverad man två killar på 5,5 och 6 år? Utan massa aktiviteter som kostar pengar. Är ju mammaledig så tyvärr inte så rik, särskilt inte efter semestern nu.

Vill laga mat, men vad?
    Vill frysa in och ha färdigt med lunch åt oss så de dagar man inte orkar eller aka iväg så finns det, utan att vara så himlans onyttigt.

• erijon
    Fiansess skrev 2017-07-25 08:23:12 följande:
    Vilket fint namn! :) Ja nu längtar man verkligen! Njut av magen. Du kommer sakna den sen :)
    Smus81 skrev 2017-07-24 19:40:12 följande:

Hittade hit först nu... Kul att få följa andra i samma sits. Väntar vår fjärde (och det har inte varit en helt problemfri resa emotionellt). Har en 12-, 7- och 6-åring här hemma. Nu känns det som om det börjar bli verklighet och dagarna går såååå långsamt. Känner mig rastlös och otålig. Galet mycket sammandragningar. 32+5 idag...

Då har vi BF dagarna kring varandra. Jag är i 32+5 idag ;). Ingen problemfri resa här heller - dock fysiskt. Men det börjar ordna till sig och jag vill njuta läääänge nu innan hon kommer :). Så för mig får tiden gärna sakta ner för jag vill inte gå över tiden heller :P

Mina stora är 9 och 7 så det kommer bli såå mysigt hemma med en liten när de andra är i skolan om dagarna :).
    Min stora är 6 och sambons 5,5 år så det kommer också bli supermysigt med bebis hemma när min stora är i skolan och mellersta på förskolan. :D längtar verkligen!
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-07-25 08:23:12 följande:
    Vilket fint namn! :) Ja nu längtar man verkligen! Njut av magen. Du kommer sakna den sen :)
    Smus81 skrev 2017-07-24 19:40:12 följande:

Hittade hit först nu... Kul att få följa andra i samma sits. Väntar vår fjärde (och det har inte varit en helt problemfri resa emotionellt). Har en 12-, 7- och 6-åring här hemma. Nu känns det som om det börjar bli verklighet och dagarna går såååå långsamt. Känner mig rastlös och otålig. Galet mycket sammandragningar. 32+5 idag...

Då har vi BF dagarna kring varandra. Jag är i 32+5 idag ;). Ingen problemfri resa här heller - dock fysiskt. Men det börjar ordna till sig och jag vill njuta läääänge nu innan hon kommer :). Så för mig får tiden gärna sakta ner för jag vill inte gå över tiden heller :P

Mina stora är 9 och 7 så det kommer bli såå mysigt hemma med en liten när de andra är i skolan om dagarna :).
    Min stora är 6 och sambons 5,5 år så det kommer också bli supermysigt med bebis hemma när min stora är i skolan och mellersta på förskolan. :D längtar verkligen!
  • erijon

Jag börjar drömma om förlossningen. Jag vill verkligen föda barn!
    Blev ju akutsnittad med sonen, så jag känner mig lite bestulen på en vaginal förlossning. Trots att jag blev igångsatt och fick vara med om värkarna, öppna mig 6cm osv.

Längtar så fruktansvärt mycket!
    Inatt drömde jag att min bebis föddes 71cm lång och benen var så outvecklade att dem satt som små fenor längs kroppen.. allt var så konstigt. Så jobbigt!
    Börjar väl bli nervös. Vecka 32 nu och det behöver inte vara långt kvar nu!

Drömmer ni om förlossningen?

En sak till: hur ligger er bebis? HUR kan man känna efter själv? Känner något halvspetsigt som drar sig upp från naveln nästan ner till höftbenwt/ljumsken numera på min vänstra sida.. En hand? Armbåge? Eller har bebis roterat??

I vecka 29 hos barnmorskan och på UL låg bebis med huvudet ner och ryggen på vänster sida med fötterna vid revbenen på höger sida på mig. Men nu är ju allt helt konstigt, haha. Jag fattar ingenting. Så jag vill helst av allt bara veta om huvudet är nedåt eller inte. Antar att bebisen kan flytta sig rätt mycket men ändå ha huvudet kvar ner vid bäcken.. eller?

• erijon

Hej Hörrni. Är lite oroad just nu..

Förra grav så hade jag många tecken på havandeskapsförgiftning i slutet. Blev igångsatt direkt där (41+4) pga det, för lite fostervatten samt ett litet barn.

Nu är der fjärde dagen jag känner av den här läskiga och ihållande huvudvärken. Jag dricker massor av vatten så det ska inte lina vara vätskebrist. Jag sover och vilar mycket, det är inte heller nå överdrivet varmt här där jag bor. Kring 24grader, håller mig dessutom i skuggan utomhus. Känner mig yrslig också, tycker jag ser lite suddigt emellanåt. Inte hela dagarna eller hela tiden, men ändå så at jag regerat på det. Har inga synfel eller så i normala fall.

Allt har kommit plötsligt. Minns att blodtrycket var något höjt förra besöket, men inget BM sa något om. Ringt BMmottqgningen nu och de ringer upp 13.30. Tills dess vågar jag inte riktigt åka hemifrån.

Det bökar ordentligt i magen. Det gör mig illamående.. jättekonstigt. Gör riktigt ont också, men det är väl trångt antar jag.

Känner någon igen sig? Kanske oroar mig helt i onödan men tänker att ett urinprov och kolla trycket inte kan vara dumt.
    Ska annars dit onsdag nästa vecka, men eftersom detta hållt i sig i flera dagar nu så vill jag ändå tala om det för barnmorskan och rådfråga lite.

Svar på tråden Bf sept 2017