• Josefine85

Är det såhär dagens barn är?

Jag blir så ledsen

Mina söner sedan ett tidigare förhållande är så otacksamma. De bor hos mig, min sambo och vår gemensamma dotter på heltid och är hos sin pappa varannan helg.

Man kan inte ge dem lillfingret utan att de ska ha MER! Mer mer mer! Vi är just nu i sälen, dit vi åker ett par ggr varje år. De tjatar på sambon att han ska åka med dem, han köper liftkort, ena sonen åker en gång... Sen vill de bada, spela, ha godis, surfa etc. Köper vi fika så ställer yngsta sonen frågan: "är det allt vi får"? Vart fan är tacksamheten?

När de är hos sin pappa är det laglöst..

De har fri tillgång till surf och socker... Ja.. De tom sover i sin pappas säng.. 9,5 år och snart 8!

Vi försöker dra ner på socker pga adhd hos den äldste och ger dem endast godis på helgerna och begränsar deras surf varje dag. Vi har rutiner! Vi är världens tråkigaste, snålaste föräldrar!

Är barn såhär idag? De fattar fan inte hur bortskämda de egentligen är! De är så jävla köpta utav sin pappa som har dåligt samvete för att han blev av med vårdanden för ett år sedan då han åkte fast för rattfylla med barnen i bilen!

Det känns så värdelöst! Man bara ger och ger och får aldrig något tillbaka! Ett litet jävla ord - Tack! Är det så svårt?

Loke -07, Alvin -09
  • Svar på tråden Är det såhär dagens barn är?
  • Josefine85
    narie24 skrev 2017-01-01 17:15:42 följande:

Men i längden kommer de uppskatta det ni gör för dem mer. Vilka minnen är det de kommer se tillbaka på med glädje? Stunderna vid plattan eller utflykter ni gör tillsammans?

Jo. Vi försöker att tänka så.. Man blir bara besviken när de hela tiden kräver mer än vad de redan får!
    Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85
    Dixie skrev 2017-01-01 17:19:30 följande:

Vad de får göra hos pappan är ju oväsentligt, svara att det är andra regler som gäller hos er!

Varför åker ni tex flera gånger till Sälen när barnen först tjatar och sedan inte uppskattar det? Då hade vi inte åkt fler gånger...,

På något sätt så tror och vill man väl att det ska bli annorlunda "nästa gång"! Men nej. Nästa gång så tänker vi faktiskt åka själva!
    Loke -07, Alvin -09
  • mammalovis

Jag skulle gissa att adhd-diagnosen hos den äldre spelar viss roll. Barnet saknar filter och säger precis vad han tänker. Brorsan ser och lär. Sedan tror jag att det är tufft för barn att byta hem. Det trygga hemmet får ta alla dispyter och helghemmet kan mer köra räkmacka med minimalt med strider, då barnen ändå är där så kort tid. Sedan är ju barn impulsstyrda.

Jag verkar ha mer problem med min äldsta dotter än vad hennes pappa har, men då är hon här 12 av 14 dagar och vi får ta henne när hon är trött efter skolan o s v. Pappan serverar popcorn och chips samt att hon får ser på film i obegränsad mängd låter det som. Här är vi mer restriktiva, då vi tror att annan lek är mer stimulerande, men de får ändå se på tv varje dag. Paddan är inte så attraktiv, så vi behöver begränsa.

• nnnnnnnn

Har ni tydlighet när det gäller uppförandet med?
    Med adhd kan det verkligen underlätta om man diskuterar igenom, vid lämpligt val vald tidpunkt (mätt osv), hur man uppför sig tex i Sälen.
    Det kan vara att man berättar att:
    1) När vi kommer hem från Sälen så har ni 1 h surf/dag i X dagar för att kompensera att vi inte tar med varken telefoner eller paddor dit. Vi kör helt surffritt när vi är borta.
    2) Vi förväntar oss att ni säger tack när vi köper fika, annars blir det inget sådant på resten av veckan.
    3) Vi förväntar oss att man är ute och åker minst (lagom antal timmar/minuter tex 2h/dag) om man ska få ett liftkort. Annars sparar vi hellre in på de pengarna.
    4) Godis äter vi på helgen, om vi vuxna inte vill överraska er med lite extra gott. Om ni tjatar om godis, så blir det inget extra, då blir det bara det vanliga på lördagen.

Några få saker, lagom mycket att komma ihåg och kunna följa (både barn och vuxna).

Om barnen bryter detta så blir det tydliga och enkla konsekvenser.
    SMugglar de med padda/telefon så tar ni den och återlämnar det när ni är hemma igen.
    Om de inte tackar för fikan så blir det inget mer den veckan.
    Om de inte åker 2 h/dag så löser man det efteråt tex för över från deras sparkonto eller håller inne veckopengen tills skulden är reglerad.
    Om de tjatar om godis, så blir det inte en enda extra bit den veckan.

• Josefine85
    mammalovis skrev 2017-01-01 18:35:35 följande:

Jag skulle gissa att adhd-diagnosen hos den äldre spelar viss roll. Barnet saknar filter och säger precis vad han tänker. Brorsan ser och lär. Sedan tror jag att det är tufft för barn att byta hem. Det trygga hemmet får ta alla dispyter och helghemmet kan mer köra räkmacka med minimalt med strider, då barnen ändå är där så kort tid. Sedan är ju barn impulsstyrda.

Jag verkar ha mer problem med min äldsta dotter än vad hennes pappa har, men då är hon här 12 av 14 dagar och vi får ta henne när hon är trött efter skolan o s v. Pappan serverar popcorn och chips samt att hon får ser på film i obegränsad mängd låter det som. Här är vi mer restriktiva, då vi tror att annan lek är mer stimulerande, men de får ändå se på tv varje dag. Paddan är inte så attraktiv, så vi behöver begränsa.

Men exakt så är det!
    Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85
    nnnnnnnn skrev 2017-01-01 19:07:21 följande:

Har ni tydlighet när det gäller uppförandet med?

Med adhd kan det verkligen underlätta om man diskuterar igenom, vid lämpligt val vald tidpunkt (mätt osv), hur man uppför sig tex i Sälen.

Det kan vara att man berättar att:

1) När vi kommer hem från Sälen så har ni 1 h surf/dag i X dagar för att kompensera att vi inte tar med varken telefoner eller paddor dit. Vi kör helt surffritt när vi är borta.

2) Vi förväntar oss att ni säger tack när vi köper fika, annars blir det inget sådant på resten av veckan.

3) Vi förväntar oss att man är ute och åker minst (lagom antal timmar/minuter tex 2h/dag) om man ska få ett liftkort. Annars sparar vi hellre in på de pengarna.

4) Godis äter vi på helgen, om vi vuxna inte vill överraska er med lite extra gott. Om ni tjatar om godis, så blir det inget extra, då blir det bara det vanliga på lördagen.

Några få saker, lagom mycket att komma ihåg och kunna följa (både barn och vuxna).

Om barnen bryter detta så blir det tydliga och enkla konsekvenser.

SMugglar de med padda/telefon så tar ni den och återlämnar det när ni är hemma igen.

Om de inte tackar för fikan så blir det inget mer den veckan.

Om de inte åker 2 h/dag så löser man det efteråt tex för över från deras sparkonto eller håller inne veckopengen tills skulden är reglerad.

Om de tjatar om godis, så blir det inte en enda extra bit den veckan.

Barnen är väldigt hövliga, båda 2! Många som träffar dem blir väldigt förtjusta. Speciellt i den äldste som är lite lillgammal och helst umgås med vuxna!

Telefon har de inte fått egna än. Det tycker jag är helt onödigt så länge det är jag som skjutsar och hämtar från skolan!

Jag skulle aldrig tex låta dem köpa godis/tuggummi/leksak när vi är och storhandlar på Ica maxi... Men jag vet ju att deras pappa är mer generös där... Och det får vi ju höra!

Vi är väldigt tydliga, det är vi! Den äldste har en light-variant utav adhd. Han är helt normalbegåvad men har jobbigt att fokusera och sysselsätta sig! Det händer, men dock sällan, att han får utbrott så man tror taket ska lyfta!
    Loke -07, Alvin -09
  • nnnnnnnn
    Josefine85 skrev 2017-01-01 19:25:05 följande:
    Barnen är väldigt hövliga, båda 2! Många som träffar dem blir väldigt förtjusta. Speciellt i den äldste som är lite lillgammal och helst umgås med vuxna!

Telefon har de inte fått egna än. Det tycker jag är helt onödigt så länge det är jag som skjutsar och hämtar från skolan!

Jag skulle aldrig tex låta dem köpa godis/tuggummi/leksak när vi är och storhandlar på Ica maxi... Men jag vet ju att deras pappa är mer generös där... Och det får vi ju höra!

Vi är väldigt tydliga, det är vi! Den äldste har en light-variant utav adhd. Han är helt normalbegåvad men har jobbigt att fokusera och sysselsätta sig! Det händer, men dock sällan, att han får utbrott så man tror taket ska lyfta!
    Kanonbra!
    Då är det ju inga problem...
    Jag valde bara några exempel ur din trådstart och försökte omsätta det i hur jag/vi hade försökt hantera det med barn med ADHD.
    Men om detta har ändrat sig så är det ju toppen!

Kör så det ryker.
  • nokitus

Tycker det låter som att du behöver prata med pappan om dethär. Det är ju era gemensamma barn, och ni vill väl båda att dom ska växa upp till bra personer . Så då måste ni ju hjälpas åt trots att ni inte längre är tillsammans.

• Josefine85
    nokitus skrev 2017-01-01 21:09:40 följande:

Tycker det låter som att du behöver prata med pappan om dethär. Det är ju era gemensamma barn, och ni vill väl båda att dom ska växa upp till bra personer . Så då måste ni ju hjälpas åt trots att ni inte längre är tillsammans.

Tro mig, jag har försökt!
    Loke -07, Alvin -09
  • Kasperina

Tacksamhet ingår inte i barns arbetsuppgifter.
    Att testa gränser högt och lågt, gärna gång på gång på gång på gång på gång på gång för att se om de kan flytta gränsen på något sätt, det är något som ingår.
    Samt att försöka lära sig av vuxna i deras närhet hur man bäst passar in bland andra, hur man blir en del av flocken. Att Kalle/Olle/Stina eller barnet självt hos pappa/mamma/mormor får göra mycket roligare saker ingår i jargongen - man måste ju testa vad som händer om man säger så.
    Ditt jobb som vuxen är att guida barnen igenom alla dessa "vill ha" så att de lär sig skillnaden mellan "vill ha" och "behöver" och så småningom kanske börjar bli tacksamma för alla "vill ha" som de faktiskt får.

Du kan inte skylla på deras pappa, det är inte hans fel om DU inte sätter gränser. Det är inte heller något större problem att du och pappan har olika regler, för det är inget konstigt för barnen - möjligen den med ADHD, jag kan inte tillräckligt för att uttala mig där.
    Mitt ex ger vårt barn allt han pekar på, jag håller igen lite extra för att kompensera. Jag ser det inte som att jag är den som inte ger vårt barn allt - jag ser det som att jag är den som ger vårt barn en sundare syn på pengar och ha-begär.

• UnderbaraLillaÄlskadeJag
    mammalovis skrev 2017-01-01 18:35:35 följande:

Adhd är så individuellt från person till person som livet är individuellt från person till person utan adhd.

Ts det viktigaste du kan göra är att ha familjeråd när alla är hemma och ingen är upprörd dvs ta inte upp det under ett pågående bråk utan förklara att hos pappa gäller pappas regler för det är hans och barnens hem och här hos oss mamma, sambo, lillasyster/lillebror och barnen gäller våra regler för det är vårt hem. Detta är inte pappas hem så hans regler gäller inte här precis som våra regler inte gäller hos pappa.

Barn är inte dumma. Barn vet vilka regler som gäller på förskolan eller skolan och följer dom när de är där och då är de fullt kapabla till att följa era regler i ert hem och pappas regler i hans hem. Vill ni kan ni utforma hemmets regler gemensamt under familjerådet. Små barn 4-5 år är fullt kapabla till att vara med och utforma regler och det blir även lättare för dom att hålla dom om de varit delaktiga. Vi satte upp regler på förskolan med barnen som var 4-5 år. Tex i ateljén ska man sätta på korken på pennorna som man använt, ställa tillbaka dom i hyllan och städa efter sig. Alla följde den regler för de sa allt detta själva under samlingen när vi tog upp hur vi kunde få en finare ateljé.
  • nnnnnnnn
    Kanonbra!
    Då är det ju inga problem...
    Jag valde bara några exempel ur din trådstart och försökte omsätta det i hur jag/vi hade försökt hantera det med barn med ADHD.
    Men om detta har ändrat sig så är det ju toppen!

Kör så det ryker.

Här hade jag tänkt hänvisa till din trådstart, men missade det, så jag gör det här istället.

De tjatar på sambon att han ska åka med dem, han köper liftkort, ena sonen åker en gång (3) ... Sen vill de bada, spela, ha godis (5), surfa (1) etc. Köper vi fika (2) så ställer yngsta sonen frågan: "är det allt vi får"? Vart fan är tacksamheten (2)?

Svar på tråden Är det såhär dagens barn är?