Är det såhär dagens barn är?
Jag skulle gissa att adhd-diagnosen hos den äldre spelar viss roll. Barnet saknar filter och säger precis vad han tänker. Brorsan ser och lär. Sedan tror jag att det är tufft för barn att byta hem. Det trygga hemmet får ta alla dispyter och helghemmet kan mer köra räkmacka med minimalt med strider, då barnen ändå är där så kort tid. Sedan är ju barn impulsstyrda.
Jag verkar ha mer problem med min äldsta dotter än vad hennes pappa har, men då är hon här 12 av 14 dagar och vi får ta henne när hon är trött efter skolan o s v. Pappan serverar popcorn och chips samt att hon får ser på film i obegränsad mängd låter det som. Här är vi mer restriktiva, då vi tror att annan lek är mer stimulerande, men de får ändå se på tv varje dag. Paddan är inte så attraktiv, så vi behöver begränsa.
Ts det viktigaste du kan göra är att ha familjeråd när alla är hemma och ingen är upprörd dvs ta inte upp det under ett pågående bråk utan förklara att hos pappa gäller pappas regler för det är hans och barnens hem och här hos oss mamma, sambo, lillasyster/lillebror och barnen gäller våra regler för det är vårt hem. Detta är inte pappas hem så hans regler gäller inte här precis som våra regler inte gäller hos pappa.
Barn är inte dumma. Barn vet vilka regler som gäller på förskolan eller skolan och följer dom när de är där och då är de fullt kapabla till att följa era regler i ert hem och pappas regler i hans hem. Vill ni kan ni utforma hemmets regler gemensamt under familjerådet. Små barn 4-5 år är fullt kapabla till att vara med och utforma regler och det blir även lättare för dom att hålla dom om de varit delaktiga. Vi satte upp regler på förskolan med barnen som var 4-5 år. Tex i ateljén ska man sätta på korken på pennorna som man använt, ställa tillbaka dom i hyllan och städa efter sig. Alla följde den regler för de sa allt detta själva under samlingen när vi tog upp hur vi kunde få en finare ateljé.