Är det såhär dagens barn är?
Tacksamhet ingår inte i barns arbetsuppgifter.
Att testa gränser högt och lågt, gärna gång på gång på gång på gång på gång på gång för att se om de kan flytta gränsen på något sätt, det är något som ingår.
Samt att försöka lära sig av vuxna i deras närhet hur man bäst passar in bland andra, hur man blir en del av flocken. Att Kalle/Olle/Stina eller barnet självt hos pappa/mamma/mormor får göra mycket roligare saker ingår i jargongen - man måste ju testa vad som händer om man säger så.
Ditt jobb som vuxen är att guida barnen igenom alla dessa "vill ha" så att de lär sig skillnaden mellan "vill ha" och "behöver" och så småningom kanske börjar bli tacksamma för alla "vill ha" som de faktiskt får.
Du kan inte skylla på deras pappa, det är inte hans fel om DU inte sätter gränser. Det är inte heller något större problem att du och pappan har olika regler, för det är inget konstigt för barnen - möjligen den med ADHD, jag kan inte tillräckligt för att uttala mig där.
Mitt ex ger vårt barn allt han pekar på, jag håller igen lite extra för att kompensera. Jag ser det inte som att jag är den som inte ger vårt barn allt - jag ser det som att jag är den som ger vårt barn en sundare syn på pengar och ha-begär.