• Anonym (Ledsen)

Bodelning

Min man har träffat en annan kvinna och vill nu skilja sig

Vi är gifta och har ett barn.

Vi äger ett hus tillsammans. Jag står med på halva

Huset dock ej på lånet eftersom jag pluggar så fick

Jsg inget lån. Han tog därför ett lån själv och hans far

Tog ett lån som vi betalar tillbaka. Vi fick även en del AB handpenningen av hans föräldrar. Vi äger även en bil som

Står på honom men som vi fick Av hans föräldrar.

Vi har inga äktenskapsförord och hans föräldrar har aldrig

Skrivit något om att det var gåvor till endast honom.

Nu vill han som sagt skiljas och han antyder att

Han har mer rätt till pengarna för hus och bil eftersom hans föräldrar betalat dem. Men är man gift delar män väl på allt oavsett. Vi var gifta redan när vi fick

Handpenning på huset och bilen.

Så min fråga är vad händer nu, är det bara och dela lika på hus och bil.

Jag studerar fortfarande och har inte råd att ta över varken hus eller bil

Utan för att klara mig måste jag väl få det som jag har rätt till?

Frågorna är många och sorgen är stor, alla dessa funderingar hjälper inte

Oss i vår relation att hålla sams och kunna arbeta ihop för barnets skull.

• Svar på tråden Bodelning
  • Anonym (12345)
    Anonym (E) skrev 2017-01-01 14:16:04 följande:
    Beror lite på vad som delas också. I mitt fall hade vi köpt möbler och allt tillsammans men bostadsrätten var en gåva från hans mamma. Vi hade varit tillsammans i 4 år. De hävdade att gåvan endast var till honom och ville att jag skulle få 0 kr. Det jämkades så att jag fick 50% av bohagets värde och 40% av bostadsrättens värde. Hade vi varit tillsammans längre tid hade allt blivit 50/50.
    Men var inte gåvan endast till honom?
  • Anonym (E)
    Anonym (12345) skrev 2017-01-01 15:02:20 följande:
    Men var inte gåvan endast till honom?
    Nej den var till oss båda men de hävdade i efterhand att den bara var till honom då det var jag som lämnade honom.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (E) skrev 2017-01-01 14:16:04 följande:
    Beror lite på vad som delas också. I mitt fall hade vi köpt möbler och allt tillsammans men bostadsrätten var en gåva från hans mamma. Vi hade varit tillsammans i 4 år. De hävdade att gåvan endast var till honom och ville att jag skulle få 0 kr. Det jämkades så att jag fick 50% av bohagets värde och 40% av bostadsrättens värde. Hade vi varit tillsammans längre tid hade allt blivit 50/50.
    Men fy vad hemskt, stackars hans mamma. Rynkar på näsan
    Skulle jag ge mina barn sådana dyra gåvor så skulle det vara enskild egendom.
  • Anonym (12345)
    Anonym (E) skrev 2017-01-01 15:35:00 följande:
    Nej den var till oss båda men de hävdade i efterhand att den bara var till honom då det var jag som lämnade honom.
    Se det så här, om din inte har betalat något så har du inte förlorat något heller.
    De flesta föräldrar som skänker egendom till sina barn brukar vilja att det förblir deras egendom även om man går isär vilket är rätt logiskt.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (E) skrev 2017-01-01 15:35:00 följande:
    Man kan inte hävda sådant i efterhand, och det var därför du fick pengar. Ska något bli enskild egendom måste det finnas ett gåvobrev där det står att det ska vara så.
  • Anonym (E)
    Anonym (Julia) skrev 2017-01-01 16:22:16 följande:
    Men fy vad hemskt, stackars hans mamma. Rynkar på näsan
    Skulle jag ge mina barn sådana dyra gåvor så skulle det vara enskild egendom.
    Jag lämnade honom för att han misshandlade mig och hans mamma misshandlade både mig och honom så jag har ingen större empati för henne.
    Anonym (12345) skrev 2017-01-01 16:28:02 följande:
    Se det så här, om din inte har betalat något så har du inte förlorat något heller.
    De flesta föräldrar som skänker egendom till sina barn brukar vilja att det förblir deras egendom även om man går isär vilket är rätt logiskt.
    Det var inte min idé att dela på bostadsrätten utan jag ansökte om bodelning för att han låst in mina personliga tillhörigheter (kläder, dator, minnessaker osv) och ville ha juridisk hjälp. Ville avsluta allt snabbt och bara få mina egna saker så jag kunde gå vidare. Bodelningsförrättaren tyckte dock att jag skulle ha hälften av allt så jag klagade inte direkt. Hade vi separerat av någon annan anledning än att han upprepade gånger utsatt mig för brott så hade jag inte gått igenom med bodelningen. Samma om han låtit mig få mina egna saker, jag hade lämnat bohag och allt.
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-01-01 16:29:28 följande:
    Man kan inte hävda sådant i efterhand, och det var därför du fick pengar. Ska något bli enskild egendom måste det finnas ett gåvobrev där det står att det ska vara så.
    Det var det rätten sa också.
  • Anonym (L)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-01-01 14:53:41 följande:
    De fem åren börjar räknas redan när man blir sambo!

TS, det spelar ingen roll vem som står på lånen. Om lånen avser huset så ska de dras bort från husets värde. Dessutom ska latent reavinstskatt dras bort och oftast även en fiktiv mäklarkostnad. Av det som sedan blir kvar ska du ha hälften.

I princip ska man räkna som om ni sålde allt ni äger pch betalade alla skulder, skatter etc. Av det som blir kvar ska du ha hälften.
    Jo, det spelar roll vem som står på  lånet. Lån är alltid  personliga. 

Lånet ska dras från mannens tillgångar.

Om huset är värt 2 000 000 och de har lån på 1 500 000 så  blir det så här:

TS: tillgång 1 000 000. Hälften ska delas med maken

Mannen: tillgång 1 000 000, skulder 1 500 000. Tillgång 0 kr. Ska inte dela något med TS.

Så TS får 500 000, och mannen får 500 000 samt lån på 1 500 000.

Förenklat räknat.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (L) skrev 2017-01-01 18:14:35 följande:
    Jo, det spelar roll vem som står på  lånet. Lån är alltid  personliga. 

Lånet ska dras från mannens tillgångar.

Om huset är värt 2 000 000 och de har lån på 1 500 000 så  blir det så här:

TS: tillgång 1 000 000. Hälften ska delas med maken

Mannen: tillgång 1 000 000, skulder 1 500 000. Tillgång 0 kr. Ska inte dela något med TS.

Så TS får 500 000, och mannen får 500 000 samt lån på 1 500 000.

Förenklat räknat.
    I det här fallet hör lånet till huset, och då ska det dras bort från husets värde innan var och ens nettovärde beräknas. Om banken endast har makens halva av huset som säkerhet för lånet kan det vara som du skriver, men det tror jag inte på. Varför skulle banken låna ut mer än säkerheten är värd? Det gör de inte!
  • Anonym (L)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-01-01 18:23:32 följande:
    I det här fallet hör lånet till huset, och då ska det dras bort från husets värde innan var och ens nettovärde beräknas. Om banken endast har makens halva av huset som säkerhet för lånet kan det vara som du skriver, men det tror jag inte på. Varför skulle banken låna ut mer än säkerheten är värd? Det gör de inte!
    Nej, lån är personliga och ska inte delas.

Då lånet står på den ena maken i det fall du beskriver, så ska summan av detta lån först dras av från den makens tillgångar. De tillgångar som sedan återstår läggs sedan ihop med den andra makens giftorättsgods och dessa sammanlagda tillgångar delas sedan mellan makarna.

Lånet som tagits i den ena makens namn är alltså personligt och dras därför endast från densamme makes tillgångar innan tillgångarna delas i en bodelning. Detta lån som den ena maken tagit i sitt namn ska alltså betalas av denna maken efter en skilsmässa. Om det till exempel är en bank som givit lånet så kan inte banken kräva den andra maken på pengar, eftersom denne inte står som medsökande eller liknande på lånet. Den andra maken är således inte betalningsskyldig för lånet.

Källa: lawline.se/answers/betalningsansvar-for-lan-efter-skilsmassa
Svar på tråden Bodelning