• Anonym (Ledsen)

Bodelning

Min man har träffat en annan kvinna och vill nu skilja sig

Vi är gifta och har ett barn.

Vi äger ett hus tillsammans. Jag står med på halva

Huset dock ej på lånet eftersom jag pluggar så fick

Jsg inget lån. Han tog därför ett lån själv och hans far

Tog ett lån som vi betalar tillbaka. Vi fick även en del AB handpenningen av hans föräldrar. Vi äger även en bil som

Står på honom men som vi fick Av hans föräldrar.

Vi har inga äktenskapsförord och hans föräldrar har aldrig

Skrivit något om att det var gåvor till endast honom.

Nu vill han som sagt skiljas och han antyder att

Han har mer rätt till pengarna för hus och bil eftersom hans föräldrar betalat dem. Men är man gift delar män väl på allt oavsett. Vi var gifta redan när vi fick

Handpenning på huset och bilen.

Så min fråga är vad händer nu, är det bara och dela lika på hus och bil.

Jag studerar fortfarande och har inte råd att ta över varken hus eller bil

Utan för att klara mig måste jag väl få det som jag har rätt till?

Frågorna är många och sorgen är stor, alla dessa funderingar hjälper inte

Oss i vår relation att hålla sams och kunna arbeta ihop för barnets skull.

• Svar på tråden Bodelning
  • Anonym (12345)
    Anonym (E) skrev 2017-01-01 14:16:04 följande:
    Beror lite på vad som delas också. I mitt fall hade vi köpt möbler och allt tillsammans men bostadsrätten var en gåva från hans mamma. Vi hade varit tillsammans i 4 år. De hävdade att gåvan endast var till honom och ville att jag skulle få 0 kr. Det jämkades så att jag fick 50% av bohagets värde och 40% av bostadsrättens värde. Hade vi varit tillsammans längre tid hade allt blivit 50/50.
    Men var inte gåvan endast till honom?
  • Anonym (E)
    Anonym (12345) skrev 2017-01-01 15:02:20 följande:
    Men var inte gåvan endast till honom?
    Nej den var till oss båda men de hävdade i efterhand att den bara var till honom då det var jag som lämnade honom.
  • Anonym (Julia)