• Anonym (bitch)

Han sörjer fortfarande sin döda fru!

Nu kommer jag låta som världens elakaste och okänsligaste bitch. Men jag undrar om det här är normalt. Min pojkvän sedan ett år tillbaks var för tre år sedan med om något hemskt. Han var gift med sin ungdomskärlek, hans fru blev sjuk och dog ganska hastigt och ung (strax under 30). de fick inga barn, vi har inga barn (än).

Han döljer det delvis för mig, men jag har ofta kommit på honom på nätterna med att gråta. Han kan bläddra i fotoalbum eller titta på något inspelat med sin döda fru. Tre år efteråt. Att han gråter vid hennes grav är väl en sak, men att han sitter och gråter på nätterna känns väldigt olustigt så lång tid efteråt.

Jag fattar ju givetvis att det är jättejobbigt och jättehemskt för honom osv. vår relation är bra, han är underbar på alla sätt och vis men det känns som om hans fru är alldeles för närvarande i hans tankar och i vår relation för mycket. Hon är ju trots allt död. Sorry, men kan inte uttrycka det snyggare.

Det är svårt att prata med honom om detta, det är så känsligt på något sätt. Jag vet ju att han alltid kommer älska henne osv. Men som sagt, hon är död, jag är här levande.

Är tre år för länge att gråta? 

• Svar på tråden Han sörjer fortfarande sin döda fru!
  • Anonym (Aateqq)
    Anonym (bitch) skrev 2016-12-27 17:22:27 följande:

Han gråter inte varje natt (vad jag vet) men kanske 2 gånger i månaden eller så? Det har vart mer nu under julen. Han är glad och käck på dagarna, men när han tror jag sover så kommer det. Han går upp ur sängen, smyger ut i vardagsrummet och sedan sitter han där tyst och gråter.

Okej. Högtider plockar ofta fram sorgen. Är han en person som vill sörja ifred eller är han en som släpper in andra i den? Prata med honom om det, fråga om han behöver mer stöd, om han behöver "älta" eller kanske få samtalsstöd av en kurator, förklara också hur du känner, för det har du rätt till, men håll det icke dömande och lugnt
  • Anonym (123)

Han kommer alltid sörja henne.

• John22

Låter helt normalt att sörja en kärlek som gått bort för bara tre år sedan. Du får nog göra ett bättre jobb med att sätta dig in i hans situation.

• Anonym (N)

Du kanske inte är rätt för honom?

• Anonym (J)

Låter mycket mer konstigt att han redan flyttat ihop med någon ny än att han fortfarande är ledsen tycker jag.

• Anonym (........//)
    Anonym (J) skrev 2016-12-27 18:26:10 följande:

Låter mycket mer konstigt att han redan flyttat ihop med någon ny än att han fortfarande är ledsen tycker jag.

Troligen van vid att leva med någon, desperat och vill inte vara ensam.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2016-12-27 18:26:10 följande:

Redan flyttat ihop med?? Hans fru har varit död i tre år. Varit ihop med den nya i ett år. Det är väl inte jättekort tid direkt.
  • Anonym (4 år)

Min man dog för 4 år sedan. Grät bara här om dan för att jag saknade honom så mycket.

• nernu

Min första stora ungdomskärlek gick också bort ung. Vi hade precis brutit upp men det var ändå mycket känslor kring det. Det har gått många är nu men det händer ofta ganska regelbundet att jag tar fram breven som han skrev och tittar på foton. Han var en sån stor och viktig del av mitt liv. Din pojkvän förlorade ju en person som han dessutom hade tänkt fortsätta leva med. Kan inte ens föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara. Usch. Det är en sorg som kommer påverka honom hela livet. Låter inte som att du är byxad för att hantera det om du mest tänker på dig själv redan nu.

• nevermind

Nej, tre år är inte för länge. Alla är olika. Däremot ska man inte skaffa ny tjej förrän man gråtit klart.

• smulpaj01
    nevermind skrev 2016-12-28 16:35:44 följande:

Nej, tre år är inte för länge. Alla är olika. Däremot ska man inte skaffa ny tjej förrän man gråtit klart.

Håller med! Att gråta i 3 år (troligen blir det längre?) är fullt normalt, att flytta ihop för tidigt är däremot inte så bra/inte juste mot ts!
  • BahHumbug

Tre år är ingenting, vem vet hans fru kanske älskade julen. Jag sörjer mina föräldrar och blir deppig varje jul. Julen var min mammas favorithögtid och när hon gick bort så var den inte lika magisk länge. Sorg måste få ta tid, och låt honom gråta, man lever i förnekelse länge efter att någon har gått bort.

• Anonym (Kort tid)

Hej. 3 är är kort tid att förlora någon man älskar som han trodde han skulle leva hela sitt liv med. Min sambo gick bort för 2,5 år sen och jag är nte redo för en ny relation (också ung 33 år gammal).

Tycker det spontant att han/ni inlett en relation väldigt tätt inpå. Tycker du ska prata med han om hans sorg så SU förstår han bättre.

• Anonym (Z)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-12-27 19:45:15 följande:

Redan flyttat ihop med?? Hans fru har varit död i tre år. Varit ihop med den nya i ett år. Det är väl inte jättekort tid direkt.

Jag tycker det är väldigt kort tid. Han träffade en ny 2 år efter dödsfallet alltså. Jag har behövt mer tid än så efter ett "vanligt" kraschat förhållande/skilsmässa. Här pratar vi om någon som dött. Alla har förstås olika referens men för mig låter tiden kort.
Svar på tråden Han sörjer fortfarande sin döda fru!