• Anonym (Varför?)

Varför har samhället blivit så intolerant mot A-lagare/ öppna missbrukare?

Jag har aldrig känt mig störd av A-lagare eller människor som missbrukar mer öppet än de dolda missbrukarna. Jag tycker det är mer trevligt på sommaren med ett gäng ölgubbar som sitter i någon park och är glada och sociala med varandra. Faktum är att det skulle behövas mer idag av den sortens gemenskap som kontrast till majoriteten som låtit sig formas till att bli hårda, kalla, arroganta, egoistiska och oempatiska - 2000-talsmänniskor.

På fler och fler orter i Sverige har polisen dock börjat bli mycket hårdare mot de som sitter på bänkar och dricker. Nu kör polisen bort dem och de (missbrukarna) tvingas hälla ut sin sprit om de inte vill följa med till häktet eller få dryga böter.

Vad har majoritetssamhället för rätt att hindra A-lagaren från att sitta ute på sommaren och njuta och vara ute bland folk? Varför upplevs de som störande moment, som hemfaller åt "förargelseväckande beteende"? Varför är polisen inte lika hård mot fredags- och lördagsfyllerister som är ute fulla på stan? Är inte det också störande moment eller förargelseväckande beteende? Eller är det helt enkelt så att det är okej att supa och gå omkring full bara för att det är helgkväll? Jag tycker det finns en djup dubbelmoral i detta och att man verkar se missbrukare som ovärdiga människor som helst ska hållas inlåsta. Dessa mår ofta redan dåligt som de gör, så varför ska man missunna dem att få vara ute på "allmän plats" och se människor? Är det bättre att de isolerar sig och super ihjäl sig i sina hem?

Nu kommer jag säkert få en massa svar i stil med att missbrukare är patrask som inte har existensberättigande om de inte underkastar sig behandling eller liknande, men försök svara nyanserat! Hur tycker du och vad känner du? Tänk gärna efter lite före du svarar..

• Svar på tråden Varför har samhället blivit så intolerant mot A-lagare/ öppna missbrukare?
  • Anonym (Yes)

Lite stressad nu men ett snabbt svar:

Håller med dig!!

• sextiotalist

Man var inte mer tolerant förr, du är äldre och observerar annat som du inte la märke till innan.

• Anonym (Lagen)

Det är inte lagligt att dricka alkohol på allmän plats. Därför är det som du beskriver.

• Silkworm

Det har hänt mycket i det sociala samhället de senaste ca 70 åren. Samhällets kollektivism har övergått i individiualism. I det individualistiska samhället är varje individ är sin egen lyckas smed - och även sin olyckas smed. Det innebär att du är ansvarig för vad du gör med ditt liv, och var du "hamnar". Detta tillsammans med en påtryckande drog- och alkoholpolitik skapar en distans till de som inte strävar efter det som samhället definierar som ett "lyckligare liv". 

Jag håller inte med dig i att polisen inte är hårda mot resten av samhället. Det är olagligt att dricka alkohol på offentliga platser och du blir omhändertagen om du är så berusad att du inte kan ta hand om dig själv (oavsett bakgrund). 

• i-o
    Anonym (Lagen) skrev 2016-12-23 08:57:09 följande:

Det är inte lagligt att dricka alkohol på allmän plats. Därför är det som du beskriver.

Om nu en majoritet brydde sig om det skulle inte gatorna se ur som svinstior på lördag och söndags nätterna. 
  • elyse

Jag tror inte alls att det är större intolerans idag, men att blandmissbruk är vanligare idag än vad det är på t.ex. 80-talet.

• klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2016-12-23 08:57:09 följande:

Detta har man väl lättat på, och har en viss tillåta på detta.
    Men för mig detta skiljer sig i olika kommuner.

Och varför polisen inte är lika intolerant fred/lörd drickande på allmän plats.
    Ja det är ju av enkla anledningen att de inte hinner forcera lagen, så de väljer rikta in sig på avarterna, som man alltid hittar dessa dagar.
    Sen observationen att det är annorlunda då och nu, är nått jag på flera områden inte kan hålla med.
    En sak man gjort i min stad, det är att få dom vara i områden där de får vara lite för sig själva.
    Innan var dom i stadsparken och par bänkar där.
    Antalet skulle jag gissa är liknande.

• i-o
    klyban skrev 2016-12-23 09:50:08 följande:

Ja det är ju av enkla anledningen att de inte hinner forcera lagen, så de väljer rikta in sig på avarterna, som man alltid hittar dessa dagar.

Då kan man dra slutsatsen att lagbrott är okej så länge det görs i grupp. Det är ju en helt absurd slutsats o andra sidan. Då kanske alla världens diktatorer ska slå sig ihop också liksom.
  • klyban
    i-o skrev 2016-12-23 09:57:40 följande:
    Då kan man dra slutsatsen att lagbrott är okej så länge det görs i grupp. Det är ju en helt absurd slutsats o andra sidan. Då kanske alla världens diktatorer ska slå sig ihop också liksom.

Nä, den slutsatsen måste man inte alls göra.
    Utan det handlar om prioriteringar, då polisen har inte personal att forcera lagen på samtliga lagbrytare.
    Och då väljer man att ta de värsta, och det är väl det enda sättet man kan göra.
    Om man nu inte tycker det är okey att man häller ut alkohol för hundratals, och sen låter misshandel, våldtäkter och andra grövre brott gå förbi utan ett försök att lösa dessa.

Detta är rätt simpla saker att förstå, så varför du tolkar in fel och lägger nästan orden i munnen på mig.
    För det är väl inte svårt att greppa det handlar om en personalfråga och brist på en sådan som ta alla brott de ser?

• i-o
    klyban skrev 2016-12-23 10:03:18 följande:

Nä, den slutsatsen måste man inte alls göra.

Vem sa att man måste något?

Tänker inte läsa dina inlägg mer nu. *håller för öronen* lalalala
  • klyban
    i-o skrev 2016-12-23 10:05:35 följande:
    Vem sa att man måste något?

Tänker inte läsa dina inlägg mer nu. *håller för öronen* lalalala

Okey felaktig slutsats då, om det känns bättre.
    Men kan man inte greppa varför polisen prioriterar på fred/lörd-kvällar, så får man ju dessa konstiga tankar om diktatorer och så.

Och de fråga folk ska ställa sig när de undrar varför inte dessa brott av alkoholkonsumtion på allmän plats på fred/lörd-kvällar bejakas.
    Så kanske man ska ställa sig frågan vilka brott man helst vill ha uppklarade, misshandel och våldtäkt eller någon som råkar ha en flaska öl i handen.
    Vet inte men känns som misshandel och våldtäkt är lite viktigare om man måste prioritera.

För mig är det ointressant om du läser och svarar på mina inlägg.
    Jag skriver för det är skoj, och vill du inte vara med so be it och sen jag fortsätter som vanligt.

• Jesper f

Om jag får inflika ytterligare en synvinkel, jag reser ganska mycket i mitt jobb och jag skulle vilja säga att "attityden" också är ganska olika beroende på vart man är i landet. Betydligt "hårdare" klimat i storstäder än på mindre orter.

Jag vet inte om det är ett allmänt samhällsklimat, men jag tycker generellt att gränserna mellan "utanförskap" och kollektivt "vi" har blivit betydligt mer skarpare och utsattheten betydligt värre, än vad det var för bara säg 10 år sen. Kraven är större och hänsynen mindre, både vad gäller att ha överseende och empati med människor som har det svårt, rent generellt. Sen har det tillkommit andra verktyg som också gjort det bättre, tex att man via fb med swich funktioner har mycket enklare att hjälpa i div. sammanhang, tex via stadsmissionen, frälsningsarmen, giving people etc. Samtidigt är nackdelen att det avpersonifierar utanförskapet. Det blir en difus grupp, inte individer.

Jag misstänker, utan att säkert veta, att ett stort allmänt problem som sänker hjälpviljan, också är sista årens migrations kris, där det sitter människor i varenda hörn och tigger. Det är svårt att identifiera sig med människor som sitter med bilder på barn, som blir hämtade i bmv bilar, har mobil telefoner och har råd att äta samma plocksallad från ICA som man själv som vanlig knegare i princip aldrig köper för att den är för dyr för att rymmas inom matbudgeten.

Helt övertygad om att många VILL hjälpa till, men att man numer är så osäker på vem/vad det är som behöver hjälp, vad det är som organiserade ligor, samt dom skandaler som uppenbarats vad gäller själva hjälporganissationer som använt pengar till totalt huvudlösa projekt, att många numer drar sig för att göra det...

Min analys. Men det hjälper givetvis inte dom utsatta människor som behöver hjälp.

• Bibbidi

Tycker inte att det är mindre tolerant nu än förr. Tycker aldrig att det varit tolerant gentemot a-langare exc.

Varför? Tja, det är olagligt att dricka på allmän plats. 
    JA det är stökigt på helgkvällarna oavsett, men då har oftast folk druckit på en krog och när polisen ser folk som dricker utanför krogen ändå, tex går runt med en ölburk på stan - då häller de oftast ut ölen.

• i-o

Det där med plocksallat kan jag unna mig. Men då äter jag knappast mer än ett mål mat om dagen för det mesta. Men då sover jag och är sängliggande mest av tiden finns ingen poäng att göra något annat.

Svar på tråden Varför har samhället blivit så intolerant mot A-lagare/ öppna missbrukare?