• Hmlan

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Men jag fattar fortfarande inte att jag är gravid och att vi ska ha barn igen. Nästan dagligen får jag ett sånt där "herregud jag har en bebis i magen!!!", trodde inte att det var så konstigt förrän min man till slut svarade "varför låter du så förvånad?". Det känns så sjukt och overkligt, för bra för att vara sant. Första gången kändes det rätt naturligt men nu är jag mest chockad. Hur känner ni?

• Hmlan
    Newbie84 skrev 2017-03-01 17:56:08 följande:

Känns overkligt även fast jag känner av den varje dag, kommer nog fatta när det drar ihop sig för alla inköp osv som jag inte orkat börja ta tag i.

Känner också rörelser varje dag och det är jättemysigt men kopplar inte riktigt det till att det sen kommer ut en hel, klar bebis liksom.

Jag tror att vi har kvar det mesta ifrån sist men vagn vill vi nog köpa - vet inte vad man ska ha bara! Och vill babyanpassa barnrummet lite. Men babysitter, babygym och sånt, har man användning för det?
  • Hmlan

Har haft Brio smile men har dåliga erfarenheter av den så vi vill inte använda den till kommande bebis. Funderar på go men har börjat tänka att vagnen kanske ska vara ergonomisk?

Vilken emmaljunga var så smidig då? Har inte gillat emmaljunga tidigare för att de känns så stora och klumpiga men de är ju populära ändå. Bugaboo verkar också bra men lite dyrt kanske.

• Hmlan
    narie24 skrev 2017-03-01 20:30:16 följande:

Vilka dåliga erfarenheter har ni av smile? Tyckte att den kändes så smidig. Lite mindre, men ändå stabil.

Minns inte riktigt vad Emmaljungan hette, nxt90 tror mannen. Ska kolla in deras hemsida. Den var mkt smidigare än jag tänkt att emmaljungavagnar är.

Den är väldigt lätt framtill vilket är skönt att köra men den tippar lätt baklänges, vårt första barn ramlade ur vagnen när hon var nyfödd, i 180 grader framåt när vagnen välte omkull. Men britax tycker inte att de har något ansvar utan att det är sånt som händer, har även hört tidigare att de är dåliga på att hantera reklamationer/klagomål, och bra service värderar jag högt.

Men om man verkligen gillar den och är uppmärksam på att den lätt välter är det väl lugnt. Skötväska på handtaget eller annat som fästs där skulle jag inte rekommendera. Nxt90 ser inte så dum ut! Får åka och provköra lite vagnar någon dag.
  • Hmlan

Är ni "gravidtrötta"? Jag är också väldigt trött men tror att det beror på att jag sover så dåligt. Har blivit väldigt kissnödig också haha, halvvägs. Hade inte alls det "problemet" under första trimestern heller, tyckte att det var lite konstigt. Men mår illa och kräks ibland fortfarande, ingen aptit och har inte gått upp i vikt än så det känns lite jobbigt. Visst brukar man ha ökat ett par kg vid det här laget i alla fall?

Vi bor i en trea och det känns helt okej med två barn, de får ett ganska stort rum. Vi kikar på fyror i området men har en del krav så det kan dröja tills rätt lägenhet dyker upp, men då slår vi nog till. Oavsett kommer de antagligen dela rum när bebisen inte sover med oss längre, det känns bäst. Vi vill mest åt ett extra badrum!

• Hmlan
    Ise skrev 2017-03-08 16:15:57 följande:

Jag har bara gått upp 2 kg sedan jag plussade så man måste nog inte ha gått upp jättemycket. De säger ju att bebisen tar det den behöver i första hand  :) Min moster gick tom ner i vikt hela sin graviditet även fast hon åt mer än vanligt (hon hade iofs rätt mycket att ta av men det "omplacerade" väl sig på något vis :) Huvudsaken är väl att bebisen växer och det kollar ju BM när man är där.

Ja bebisen har det nog bra, är mer orolig för att jag kommer gå ner mycket i vikt efter förlossningen som jag gjorde sist. Är underviktig trots graviditeten så viktnedgång är läskigt och amning hjälper ju inte men har fått näringsdrycker utskrivet så något vettigt går ner när jag inte äter så bra. Kan inte göra så mycket mer men hoppas tjocka till mig lite så det finns att ta av.

Vad roligt med hus, narie24! Jo det kan bli lite knepigt med byte av skola och så men tror att det är värt det i slutändan om det sker en gång liksom. Man lär inte bo kvar i området tills barnen är vuxna ändå om det inte känns helt 100. Vi siktar också in oss på hus men det kommer senare, behöver plugga färdigt först!
  • Hmlan

Det känns tryggast att vara hemma och gå på museum, junibacken, ha picknick, grilla och liknande om det går med foglossning, tror det är en lagom nivå för oss. Däremot har vi bestämt oss för en riktig utlandssemester nästa år, med en ettåring blir det nog mysigt också så det får kompensera för denna sommar. Om man inte kör någon vinterresa istället?

Förra graviditeten reste vi i vecka 27 och det var toppen, men denna gång vågar jag inte åka någonstans alls.

• Hmlan
    Sosozo skrev 2017-04-26 16:44:10 följande:

Jag mår ok, bortsett från halsbränna och i samband med det magkatarr. Börjar dock känna mig lite trött och tung! Märks att graviditeten börjar gå åt det hållet, mot slutet, på något vis. Nu kan man verkligen börja räkna ned, när det är i v 30+!

Hur länge ska ni som jobbar jobba innan ankomsten?

Trött och tung känner jag igen. Har ont överallt och känner mig enorm, men ser inte direkt ut som en elefant trots att det känns så. Är det bara jag som fortfarande inte riktigt förstår att man är gravid? Känner lite som efter BF med första barnet: "nä det kommer nog inget barn". För bra för att vara sant på något vis.

Jag har nyligen kommit igång med jobbet igen efter sjukskrivning pga foglossning. Har mer ont än nånsin men har tänkt bita ihop och göra något för det är rätt trist att bara vara hemma. Man förlorar sig själv lite grann. Planerar att jobba fram till förlossningen men det kanske inte går. Hur har du tänkt?
  • Hmlan

Ska tillägga att jag börjat jobba deltid! Så halva dagar som iofs är skittufft fysiskt, hoppas jag kunna fortsätta med. Men hade känt annorlunda om jag inte varit sjukskriven ett tag redan, tog det i en annan ordning helt enkelt. Låter klokt att varva ner ett tag innan förlossningen.

Det här med att må dåligt efteråt är jag inte rädd för. Mår dåligt under graviditeterna men förra gången släppte det i samband med förlossningen. Var i högriskgruppen för förlossningsdepression och -psykos men det tvärvände istället. Gissar på att jag mår dåligt av hormonerna/svängningarna, då verkar allt mer logiskt. Är det något specifikt du oroar dig över, Narie?

• Hmlan
    narie24 skrev 2017-04-27 15:57:34 följande:

Ja, kanske deltid blir aktuellt så småningom. Nu känner jag att jag inte orkar göra ett bra jobb. Speciellt efter lunch, helt slut i kroppen. Men det beror nog mkt på sömnen.

Efter andra barnet föddes var jag väldigt känslosam, grät mkt, fick panikkänslor, låg stressnivå. När jag slutade amma lugnade sig känslorna en hel del. Jag är väl rädd för att reagera likadant, speciellt nu när man ska räcka till för tre. Visst barnen är större nu, när jag gick andra var första 2,5 år. Nu är de ju 8 och 5,5 år och klarar mer själva.

Jag är rädd för att alla negativa känslor ska ta över. Jag vill njuta av det här lilla livet.

Sen är det ju det här med sömnbristen. Jag blir väldigt påverkad av att inte sova. Känns allt mer som att vi kommer behöva satsa på delamning med denna.

Oj, då förstår jag oron, hur länge höll det i sig? Var det amningshormoner eller "pressen" över amningen som var jobbigt? Att man blir låst liksom. Då låter det som att delamning är värt ett försök, men börjar man med flaska på en gång eller väntar man tills amningen kommit igång?

Vårt första barn fattade aldrig hur man skulle göra med flaska eller napp. Det gick inte ens att mata med sked eller kopp. Men jag trivdes med att amma och blir inte så påverkad av sömnbrist (men gravidtrötthet däremot...), dessutom sov hon rätt bra. Det blev bara problem när jag var sjuk och det inte kom någon mjölk, hon tuggade bara på flaskan, försökte inte ens haha. Men skulle vilja ha möjligheten denna gång vid behov.

Men jag tänker att man kan prata med och förklara för barn på 8 och 5,5. En 2,5-åring förstår ju inte på samma sätt om man inte orkar eller "kan just nu", och kräver mer passning. Så det är en fördel som du skriver
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm