• Hmlan

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Newbie84 skrev 2017-04-27 19:08:04 följande:

Hej alla, mår fortfarande illa och spyr men jobbar 75%. Tänkte köra på fram till förlossning för att tiden går snabbare så. Har börjat bli mer trött nu i v31 och har börjat få vad jag tror är foglossning.

Förra graviditeten mådde jag också skit men så fort jag fött och inte mådde illa längre så mådde jag väldigt bra. Tror det blir så denna gång också även om det blir stor omställning med en bebis igen.

Trodde vi hade mer kläder i 50-56 så behöver köpa till lite, men tänker att det kanske inte går åt så mkt med en sommarbebis? Behöver köpa Isofixbas till babyskyddet och en Bedside crib, myggnät och regnskydd till vagnen, skötväska och sen har vi nog det mesta hoppas jag. Ska nog köpa lite stora trosor att ha efter förlossningen och bebisapoteksgrejer.

Åh, mår också illa och kräks fortfarande, har börjat bli lite värre igen dessutom. Men är ovanligt glad trots illamående och konstant smärta, ingen oro eller något heller. Väldigt hormonell bara. Däremot nyfiken på vad det blir för bebis då första aldrig skrek samt sov bra. Första skriket måste ha varit vid 3 mån-vaccinet. En "normal" bebis kanske gör oss chockade. Men det tar vi då Båda har varit lugna i magen så förhoppningsvis håller det i sig även med denna haha.

Känner också att det kommer bli bättre efteråt. Man vet så klart aldrig men att bli sig själv och slippa ha svårt att röra sig och så kommer nog vara en lättnad.
  • Hmlan
    Ise skrev 2017-04-27 11:16:52 följande:

haha känner samma! Se ovan.

jag tänkte jobba juni ut ialf. 22 dagar innan bf. Sen hoppas att man inte går över tiden alltför mycket :) Men det är ju ändå sommar och semestertider då och skönt att vara ledig. Jag och min man ska vara långlediga tillsammans hela juli och augusti.

Ja juste, vad skönt! Vi har studerat båda två, jobbar nu men har inte "tjänat in" semester riktigt än. Men det känns skönt att storasyster blir hemma med oss av naturliga skäl, alltså semester för henne. Hade varit svårt att besluta om hon skulle få gå som vanligt eller vara hemma med oss, hade nog fått ångest oavsett
  • Hmlan

Det låter vettigt Sosozo, får kanske prova det. Vi provade med ersättning och välling den gången jag inte kunde amma och stackarn fick kväljningar haha. Men med bröstmjölk kanske det går bättre. Fattade inte att man behövde jobba med det och träna med flaskan, trodde barn bara förstod. Är däremot också rädd att bebisen ratar bröstet, men får känna av hur vi vill göra när det kommer. Är ju så svårt att föreställa sig nu tycker jag.

Narie, om du och din chef kommer överens om att pussla på det sättet borde det väl inte vara några problem? Jag har också fruktansvärt ont tyvärr, känns lite galet att tänka att det ändå är ett par månader kvar, hur ska det gå?

• Hmlan
    Starseed skrev 2017-05-06 21:52:39 följande:

Hejsan allihopa!

Vecka 30 igår, jag har kännt mig på topp ända sen vecka 11 då illamåendet pch hormonsvängarna gick över.. men idag var INTE rolig. Har gråtit om vartannat och kännt mig så ledsen och tvivlar på allt.. De säger på appen att bebisen växer så fort nu och att det gör att vi producerar extra mkt hormoner.. Har någon annan varit med om så tvära kast i humöret?

Jag har annars mått suuuuuperbra pch varit lycklig mest hela tiden..

Kram på er!

Jag har också galna humörsvängningar så mig vill man inte leva med nu Det varvas ju med dåligt samvete och ångest över humöret/attityden så det är extra jobbigt. Hade precis likadant förra graviditeten men hade glömt att det var såhär illa. Sist höll jag bara ut och det är min plan nu med. Allt blev bra efter förlossningen men det som hängde kvar var den dåliga självkänslan över att jag känt mig dum och hemsk så länge. Börjar känna det nu med och när min man är fin mot mig undrar jag hur han kan älska mig, att jag inte förtjänar det liksom.

I alla fall, jag kan relatera till hur du känner, det är superjobbigt! Jag försöker passa på att kompensera och tanka kärlek när jag väl mår bra, det känns lite lättare då när det tuffa kommer igen
  • Hmlan

Blir spännande att få höra lite förlossningsberättelser och erfarenheter av bebisar snart! Jag har gått upp lite i arbetstid, tycker att min foglossning blivit bättre av att röra på mig, trots att det är samma rörelser som tidigare varit tortyr. Skumt.

Var det någon som gick på vattengympan på Hälsopoolen förresten? Det var sista tillfället i veckan nämligen, tyckte att det funkade så bra så det är lite synd. I övrigt har jag en del smärtsamma sammandragningar, men övar på dyktekniken, är det någon mer som tänkt prova den under förlossningen?

Här är vi färdiga med alla inköp iaf, från bindor och alvedon (eftervärkar, hjälp) till vagn och babykläder! Inte redo mentalt för en bebis än dock men det är flera veckor kvar, känner ni andra kanske att det räcker nu?

• Hmlan
    Sosozo skrev 2017-06-10 21:57:42 följande:

Vad skönt att vara klar med alla förberedelser! Låter jättebra!

Jag har en del fix kvar. Har packat en BB-väska som faktiskt står färdigt, men det andra går det långsamt med.

Jag tycker absolut att det räcker. Men vill ändå gärna att bebisen håller sig inne till det planerade snittet (17 dagar kvar) då jag inte vill göra det akut om jag får välja.

Jag har inte provat dyktänket men har hört att det är väldigt bra!

Ja en BB-väska ska man ju ha, och kanske en skriven förlossningsplan. Det hade jag missat!

Men du är beräknad efter det datumet ändå? Förstår känslan, man kan ju längta länge utan att för den delen önska en prematurfödd. Skönt att du fick det beviljat, så är den delen klar i alla fall. Ett slutdatum blir det ju. Vad händer om värkar sätts igång eller vattnet går innan, får du ditt snitt i alla fall?
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-13 09:14:16 följande:

Hallå i tråden! Hur mår ni?

För två veckor sedan kom min lilla dotter med planerat snitt på Danderyd det gick fint och det känns så lyxigt att ha henne på utsidan!

Grattis till er bebis! Vi har också fått vår, ca 2 veckor tidigare än beräknat. Vi mår bättre än förväntat såhär efteråt ????
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-15 23:21:38 följande:

Coolt! Grattis ni med! Har ni kommit hem osv?

Vi är hemma och allt är lugnt, däremot har det här baby blues kickat in så jag är lite känslig. Blir så jobbigt med alla intima förlossningsfrågor t ex och jag kan bli riktigt ledsen över sådant. Vill knappt träffa folk nu. Men fysiskt mår jag toppen förutom foglossningen som är kvar. Hur mår du nu?
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-18 13:15:01 följande:

Jag mår bra tycker jag. Jag kände också av baby blues ordentligt! Är väldigt uppmärksam på det nu då jag hade en förlossningsdepression med första barnet. Så vill inte missa det utan få hjälp direkt om det barkar ditåt igen. Men försökte fokusera på bra saker och läste även på en del om hur man hanterar baby blues och nu går det åt rätt håll igen!

Om du inte vill träffa folk så måste du kanske inte. Eller, har ni möjlighet att få vara för er själva tills ni känner er redo?

Ja men vad skönt! Är det 2 veckor det hållit i sig ungefär då? Jag hade för mig att det var ett par dagar men när jag kollade upp det verkar ett par veckor vanligare. Men så länge man känner att det börjar vända så vet man att det inte är en riktig depression, så det är väl en lättnad.

Vi har bestämt när vi ska säga ifrån till frågor, och bara tagit de viktigaste besöken nu. Det är mer att jag knappt vågar gå ut och träffa nyfikna grannar. Orkar inte diskutera förlossningen stup i kvarten, så tätt inpå dessutom. Hur känner du kring sådant, har det varit några klumpiga frågor/kommentarer?
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-19 18:31:32 följande:

Ja ca 2 v kan det nog ha varit. Hon är drygt 3 v idag och nu känns det bra. Det enda som är kvar är att jag är orolig att något ska hända henne och tänker på olika skräckscenariot ibland men jag antar att det är normalt och något jag får stå ut med.

Jag läste i en folder från bvc att man är "känslomässigt öppen" när man nyss fått bebis. Att det är kroppens sätt att se till att man är empatisk och öppen för bebisens behov. Men tyvärr gör det en väldigt sårbar samtidigt. Man är hudlös. Tyckte det beskrev scenariot ganska bra.

Jag är ok men att prata om förlossningen men känner som du inför andra saker. Tex när folk vill berätta om olyckor som hänt barn eller dyl. Då säger jag ifrån. Att jag är för känslig för sånna historier just nu. Ibland är det svårt för folk att hejda sig men man får stå på sig. Jag jobbar allt jag orkar med att fokusera på mina egna behov och inte anpassa mig efter andra. Det kanske låter knäppt men jag vill vara "ego" just nu. Det är min tid och min bebis nu och jag måste försöka må bra och njuta av det på mitt sätt.

Hur känner du dig nu? Kanske du kan säga till frågvisa människor att du inte orkar prata om förlossningen just nu? Drygt med för frågvisa grannar.

Så har jag också, usch vad det är hemskt med de tankarna. Försöker trycka bort dem så fort de kommer för att inte må dåligt. Det funkar helt okej att inte avsluta tankegången. Minns med förra barnet att jag trodde att det alltid skulle vara så med barn, men som tur är blir ju tankarna färre och försvinner.

Det är ju toppen! Har också insett mer denna gång att man ska vara riktigt ego. Andras behov är högst sekundära, och för min del innebär det att avstå besök och att inte svara i telefon just nu haha, orkar verkligen inte prata med någon trots att jag mår ganska bra nu. Vill vara ifred ett tag till bara.

Ja det är märkligt att berätta skräckhistorier till någon som väntar eller precis fått barn, förstår inte varför man gör så... Jag fick höra en del "vänta bara" och andra "vet-bäst-uppmaningar" med första barnet men inte nu. Har svårt för frågor om jag fått hudbristningar, bristningar i underlivet, om det varit en instrumentell förlossning, hur lång tid det tagit och sedan snack om avslag och smärta i underlivet. "Kan du gå okej nu?" liksom. Aldrig annars skulle någon få för sig att ställa så intima frågor om ens kropp, men det gör man till någon så känslig som man är efter en förlossning.
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-21 07:12:28 följande:

Det har du rätt i, de där katastroftankarna minskar med tiden, skönt att ha i bakhuvudet! Jag försöker och bara tänka på något annat. Lite utmattande är det. Hoppas det ger sig snart.

Över lag så tar sig folk mycket friheter när man är gravid eller har bebis tycker jag. Det ska påpekas och ifrågasättas och ingen bryr sig om ifall man vill veta eller inte. Och som du säger så blir det ofta plumpt. Frågor man förväntas redovisa mkt intima saker som svar på. Knäppt.

Ja jag har i alla fall glömt hur länge man känner så. Det är mycket jag undrar över trots att jag redan gjort detta en gång tidigare! Men är samtidigt tryggare och mer självsäker.

Men efter att ha fått gnälla av sig lite måste jag nämna att det är fantastiskt att ha fått en liten bebis. Det är inte bara hemskt ;-D Bara en bråkdel jobbigt och resten underbart, så man inte verkar otacksam eller sprider skrämselpropaganda liksom...
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-07-23 11:16:12 följande:

Haha! Nej, men inte är det skrämselpropaganda jag tycker det är skönt att man kan prata ärligt om mödraskapet. Vissa grejer är helt enkelt jobbiga. Men utöver det - klart det är fantastiskt med en bebis. Jag tänker varje dag på att jag är glad att vi skaffade henne. Vi har ju varit "nöjda" men två länge. Trodde det skulle bli så vår familj såg ut. Men så blev vi sugna på en till förra sommaren. Och nu känns det så jättenaturligt med dottern här. Och fint.

Vi var också helt överens om att två var lagom och att detta förmodligen var sista barnet. Men trots en jobbig graviditet och förlossning är vi långt ifrån säkra på "bara" 2 nu. Vi njuter verkligen av denna bebis och vår nya familj! Kändes riktigt otippat att vi pratade om fler barn i förlossningsrummet efter allt vi gått igenom, haha.
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-08-03 10:05:20 följande:

Hur känns det nu, hur mår du och bebisen?

Vi mår toppen, lite känsligt ibland fortfarande men i stort är allt bra. Har kommit in i en vardag mer och lärt känna bebisen lite bättre. Hur är det med er?

Är också nyfiken på nya bebisar i tråden!
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm