• Hmlan

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Ise skrev 2017-02-14 09:53:37 följande:

Ja verkligen. Hur var det för dig förra gången?

Första förlossningen för mig tog 17 timmar från första värk.

Andra förlossningen tog ca 4 timmar totalt med 1 timme från inskrivning på förlossningen till att han var ute. Han knappt med mig själv!

Det var bara sista 2 timmarna som jag hade värkar som var jobbiga öht.

Hoppas att denna tredje gång tar minst lika lång tid som förra gången. Men gärna inte mycket snabbare!

Har hört att andra förlossningen brukar gå fortare men att tredje kan bli lite hursomhelst, spännande! Har du valt samma sjukhus båda gångerna? Vilken av förlossningarna skulle du föredra, om du förstår frågan?

Jag hade haft förvärkar till och från i flera dagar, som avstannade med alvedon/bad. När värkarna var "på riktigt", sådär att man inte är osäker längre på om det startat eller ej, då åkte vi in. Hade värkar i 2 timmar innan jag började få krystvärkar. Utdrivningsskedet däremot var lite segare, tycker det verkar härligt med typ två krystvärkar och sen är barnet ute hehe, men det finns säkert nackdelar med det med.
    Sosozo skrev 2017-02-14 11:10:18 följande:

Jag har haft mkt sammandragningar och rätt ont de senaste dagarna. Tycker inte själv att jag överansträngt mig på något vis, men visst har det varit stressigt på jobbet och det är när jag promenerat eller burit som jag fått sammandragningar och det har gjort ont. Idag gick jag hem från jobbet. Kändes inte helt bra och jag vågar inte chsnsa. Tig ett bad och en alvedon och vilar. Ska träffa min bm imorn em och tänker ta det lugnt tills dess.

Hur vet du att tappen är opåverkad och att det är ofarligt?

Har haft smärtsamma sammandragningar sedan vecka 11-12, då var livmodern halvvägs till naveln så det kan ha spelat in att det var så tidigt gissar jag. Barnmorskan var inte orolig utan mer "det blir så ibland". Sedan har vi fått se bebisen och allt såg bra ut. Är inte alls orolig över det och får det även i vila, har ju haft det så länge så känns inte som att det finns något att vara orolig över längre. Förhoppningsvis känner du likadant efter att ha träffat din BM. Tror ändå att det är bra att ta upp det när det börjar göra ont.
  • Hmlan
    Ise skrev 2017-02-14 16:27:44 följande:

jag skulle nog föredra nr 2 faktiskt. Första var såååå dryg och jag hade så ont och det var lång väntan/kamp för det gick så sakta. testade all bedövning de hade typ (inkl EDA)

Nu var jag öppen helt när jag kom in, hann inte få någon bedövning och känna efter så mycket. hade liksom en helt annan kontroll då jag bara hade lustgas precis på slutet. kände verkligen hur han liksom jobbade sig ut, det gjorde jag inte första gången.

Har också hört att tredje kan gå lite hur som, så det ska bli spännande :)

Det jag gjorde när jag började få värkar med nr 2 var att promenera på ett löpband vi har hemma, jag gick i säkert en timme trots värkar och efter det så var det liksom bara att köra :) Vet inte om det var pga det som det gick snabbt och om det hade visat sig annorlunda om jag inte gjort det, men jag kommer nog försöka promenera även denna gång :)

(med första så var det så att vattnet gick efter en låååång promenad  2 veckor före BF så jag tror verkligen på att det hjälper)

Jag var inställd innan på att inte ta EDA (är rädd för värkstimulerande dropp) men om det inte hade gått så fort som det gjorde så hade det säkert behövts för att få lite av en paus. Provade lustgas men det funkade inte för mig. Inte heller akupunktur så denna gång vill jag inte ha något, inte ens TENS, för det var besvärligt och jag vill kunna fokusera på andning och avslappning istället. Får se hur det går! Även om det gjorde något överjävligt ont så var det ändå över rätt fort, det måste vara väldigt påfrestande på ett annat sätt att ha värkar länge. Funderar på att kanske föda planerat hemma för att slippa stressen in och riskera att föda på vägen, men vill gärna föda på Danderyd igen.

Det tipset ska jag ta med mig! Satt på en pilatesboll och gungade sist, det kändes vettigt i alla fall så tror också att det är bra att röra på sig. Ska prova att promenera någon vecka innan och förhoppnings slippa gå över tiden, räcker det med långsamma lunkande promenader?
  • Hmlan

Ise: usch för sterila kvaddlar, verkar inte så lockande att spruta in vatten till att börja med.

Om man har en "normal" graviditet och tidigare förlossning varit komplikationsfri är det kostnadsfritt att föda hemma med 2 barnmorskor. Jag hoppas kunna planera för hemförlossning men ha möjlighet att ändra mig om det känns som att vi hinner in i lugn och ro. Är osäker på hur det funkar ännu.

Narie24: hoppas det lugnar sig med förkylning och illamående, så kanske jobbet känns överkomligt om du inte kan gå ner i tid!

Häftigt att båda förlossningarna kickade igång med vattenavgång, det är inte det vanligaste. Mitt vatten gick någon gång under utdrivningsskedet och på något sätt lyckades det ungå mig helt... min man var helt chockad över att jag inte märkt något, "men det sa ju splash och det var vatten överallt?" Haha. "Ja jag var lite upptagen..." Men din första förlossning gick också rätt snabbt ändå, från 1 cm till bebis ute alltså. Men förstår att du säkert var helt slut och inte kände så då.

Jag var också slut efteråt, hade inte hunnit äta och kräktes under förlossningen så antog att det var därför. Höll på att svimma varje gång jag ställde mig upp de närmaste dagarna, men lågt blodtryck låter mer rimligt. Hoppas på att känna mig mer normal efteråt denna gång. Hade du mindre ont efteråt andra gången? Sådär att du kunde sitta/gå normalt liksom, var det någon skillnad?

Tokgurkan: jag har iaf aldrig hört talas om någon som knappt hunnit in under första förlossningen, det går ofta snabbare andra gången. Men vi fick höra att det skulle vara såå tråkigt och att det skulle ta lååång tid. Så vi packade ner spel, kortlek, böcker, snacks... hann inte med något av det. Ville prova bada och efter 5-10 min i badet sa jag lite försiktigt att jag tror jag måste krysta. Var rädd att hon inte skulle tro mig för vi hade precis kommit in kändes det som haha. Men det är nog bra att vara inställd på att det tar tid, ifall att.

Sosozo: tror din BM att du kommer få det beviljat? Om man velar och blir osäker vid övertalningsförsöken får man det nog inte beviljat men om man är så bestämd som du, och dessutom fött vaginalt tidigare och vet vad man "tackar nej" till så kan de väl inte neka dig snitt? Vad jobbigt att behöva vänta, när får ni ett beslut då?

• Hmlan
    narie24 skrev 2017-02-16 14:28:38 följande:

Jo jag var nog slut med första då jag inte sovit på flera dagar. Så lång tid tog det ju inte när det väl drog igång på riktigt. Med tvåan hade jag tom sovit på dagen och hade mer energi. Hade mindre ont efteråt också och kunde gå och kissa nästan direkt. Med första var jag som sagt sängliggande och fick kissa i ett bäcken haha.

Att det kan vara sån skillnad. Satt i sängen och kände mig så pigg o mumsade i mig mackorna. Sedan kom känslodippen efter några dagar haha.

Jag blev också sängliggande, usch. Var inte alls beredd på att det skulle vara så jobbigt efteråt, hade ingen aning. Så hoppas att det blir som för dig, så man orkar åka hem till storasyskonet direkt.
    Ise skrev 2017-02-16 20:26:48 följande:

Jag har köpt en vagn redan ???? Hehe.

Syskonvagn. Känns helt galet men så roligt! :D jag vill ha min bebis NU!!

Har en brio smile och en Yoyo också så nu är vi garderade ;)

Vad roligt! Blir lite mer verkligt då, är den sprillans eller köpte ni begagnat? Vi har kikat på begagnade för att byta ut den vi har, vill ha en mer stabil med plats för ståbräda. Nytt var spännande första gången, är inte alls särskilt shoppingsugen längre
  • Hmlan
    Sosozo skrev 2017-02-16 20:38:22 följande:

Jag frågade men hon kunde inte svara på det. Hon ville väl lämna över till dem som bestämmer men det verkade som hon trodde att det skulle gå bra tycker jag. När vi får veta vet jag inte. Remissen skickas i v 25 (om 4 v) sen vet jag inte hur arbetsgången ser ut. Men jag ser inte alls fram emot att behöva sitta och detaljberätta om mina förlossningar för någon vars syfte är att få mig att göra något jag inte vill. Om jag skulle bestämma mig för en vaginal förlossning så vill jag att det ska vara för att jag följer mitt hjärta, inte för att någon tant försökt tvinga eller lura mig.

Nej det blir såklart väldigt utelämnande. Det låter i alla fall lovande att BM verkade positiv, hoppas ni kan slappna av lite medan ni väntar... Låter inte alls kul.
  • Hmlan
    narie24 skrev 2017-02-16 22:08:23 följande:

Men gissar att om man är så sliten efter fl, även fast man är omföderska, att man får stanna ngn natt. Att det anses som särskilda skäl.

Vill man det då? Antog att man ville hem fort till det äldre barnet/barnen, men har inte funderat så mycket på det.
    Sosozo skrev 2017-02-18 11:55:56 följande:

Ja, jag försöker. Trots känslan av att jag ska på rättegång. Men men. Har min man med mig också och han kan vara ganska bestämt speciellt om han blir provocerad. Så hoppas han steppar upp vid min sida om det behövs.

Det låter ju toppen! Vet med mig själv att jag är mesig som gravid så har förklarat för min man att han kanske behöver ta över ibland och stå upp för mig, han är van vid att jag talar för mig själv såklart så en liten påminnelse känns bra Skönt att din man är så som person, det behövs ibland!
  • Hmlan
    narie24 skrev 2017-02-19 09:58:03 följande:

För mig är det väl värt att få en natt att landa lite med den lille. När MA. Kommer hem till syskonen är det full fart. Men bygger det på hur jag kände när jag hade en inte Siv 2,5 åring där hemma :). Nu kommer barnen vara 5 och 8 år så det är på ett annat sätt.

Ngn mer som funderar på hur de äldre barnen kommer ta det sen bär bensinen väl är ute? Min minsting som är 5 år känns lite extra mammig just nu, kan tänka mig att det ökar när den lille kommer.

Ja det låter rimligt. Hon trivs hos mormor och sover nog gärna där en natt så vi behöver ju inte stressa hem. Är väl bara smart att få ett dygn själva först, det är ju stort för oss med. Hon kommer vara 4 då men det är rätt intensivt ibland! Vad tycker dina barn om att få ett till syskon då? Min tycker att det är helt fantastiskt med en gullig bebis så räknar med bakslag hehe, men med lite äldre barn är det kanske inte bara glada miner?
  • Hmlan
    singato skrev 2017-02-19 09:05:15 följande:

Hej!

Jag hoppar in här om det är okej?

Snart 29 år, väntar andra barnet. Bor i Hägersten (Fruängen) och pluggar master på Södertörn. BF 7/7.

Min stora kommer vara nyss fyllda 7 år när bebis kommer. 

Vad roligt! Vi har nyligen flyttat ifrån Fruängen, men inte långt direkt hehe. Ska vi slänga ihop en BF-lista med alla efter RUL? Jag är beräknad till slutet av juli och kommer nog vara sist ut, höggravid och bitter när ni sitter med era bebisar
  • Hmlan

Kul med syskonsnack hemma! Vår treåring är i extas, idag fick jag höra att hon älskar bebisen mer än vad hon älskar mig. Och det förtydligades några gånger så jag verkligen skulle förstå att kärleksförklaringen inte var till mig. Så det är minst sagt bra "betyg".

Skönt att ni fått se era bebisar och allt varit bra! Det är dags för oss nästa vecka i v.20.

• Hmlan

Jag känner mig aldrig så fin som när jag är gravid! Blev så glad att magen kom tidigt denna gång, känner mig rätt stor eftersom det gick fort men på ett bra sätt. Har alltid varit väldigt smal och känt mig obekväm i min "tunna" kropp så med en stor mage jämnar det ut sig på något sätt, är plötsligt bekväm i alla kläder och försöker inte dölja min kropp. Men särskilt vacker hud eller hår skulle jag inte påstå. Däremot är det svårt med kläder. Kör mycket gravidstrumpbyxor och vanliga tunikor/klänningar, är så öm över magen så inga byxor blir helt bra. Utbudet på gravidkläder ifysiska butiker är litet och trist. Letarr efter längre, lösare överdelar på vanliga damavdelningen istället

Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm