• Anonym (Mamman)

Att leva på existensminimum?

Hej.

Jag kommer att börja betala kronofogden from januari och då kommer jag och min fyra åriga son ha 2200 kr att leva på som ska gå till kläder, mat m.m.

Finns det någon i liknande sits eller har några tips?

Jag är verkligen desperat och vill inte ha några påhopp utan nu ska jag ta tag i problemet!

• Svar på tråden Att leva på existensminimum?
  • Bara en kvinna

Var bor du?

Kan svåra privat om du vill.

Har en dotter på snart 5 år, kanske inte jätte mycket till hjälp, men kan tänka mig att ge hennes neutrala kläder till din son . Det finns säkert flera som kan tänka sig det också...

• Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-19 18:51:46 följande:

Var bor du?

Kan svåra privat om du vill.

Har en dotter på snart 5 år, kanske inte jätte mycket till hjälp, men kan tänka mig att ge hennes neutrala kläder till din son . Det finns säkert flera som kan tänka sig det också...

Vilken fantastisk människa du är!

Skickade meddelande till dig precis *skämskudde*
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-12-19 18:45:11 följande:

Tack tack tack för sina ord, de muntrar upp! Jag längtar tills jag är skuldfri, jag kommer nog få betala i 6 år, har 180.000 i skuld.

Dagisavgiften anmälde jag men de ingår väl i det beloppet jag får?

Telefon och internet har jag räknat lite högre, det kan ligga på 1200 men går tyvärr inte att sänka ner :(

Kronofogden kommer börja dra troligtvis i januari så denna månad får jag 8000 efter alla räkningar är betalda så tänkte bunkra upp med basvaror, presentkort på ullared m.m. har du andra tips?

Tack för att du ger mig hopp

All mat från grunden är bra om man orkar men annars går det att leva rätt billigt genom att låta bli massa extragrejer (som inte känns så lyxigt men som faktiskt kostar en del).

T ex: köp en typ av frukt och en typ av grönsak, inte massa olika som eventuellt blir dåliga och får kastas.

Räkna per vecka. Om maten ska kosta 700 t ex så ska du snitta 100 spänn per dag. Handlar du för 300 så får du inte handla något följande två dagar. Lätt att hålla i huvudet.

Ris, pasta och potatis är dina bästa vänner. Glöm LCHF :D rejält med dessa varor och lite proteiner och nån grönsak till = bra och mättande mat.

Köp inte grejer när ni är ute. Ha med fika. Planera, ha frysta bullar hemma osv.

Var ärlig mot bekanta. Säg att du har otroligt dåligt med pengar eftersom du ska bli skuldfri. Hamna inte i situationer där det förväntas att du ska fika på stan etc. Var ärlig även mot ditt barn. Såhär sa jag till mina: "nu kommer vi ha lite pengar ett tag, för vi måste betala många räkningar. Vi ska ha lika roligt som innan, men vi ska hjälpas åt att spara. Skippa dåligt samvete om du kan! Jag lovar: mina barn hade tusen gånger roligare med hemmagjorda chokladbollar framför tv:n med en mamma som mådde bra än på en bio med dyra popcorn och en morsa som var ett nervvrak. Skäms inte. Du gör något bra för dig och ditt barn. Det kommer bara bli bättre framtid för er.

Har du någon att ärva kläder etc av? Där finns myclet pengar att spara! Kanske kan din mamma hjälpa dig att leta på second hand osv?

Finns många sidor på nätet om billig mat osv men det bösta tipset jag kommer på är det jag skrev om att vara ärlig. Vi lever i en konsumtionsvärld och det är svårt att stå utanför. Men om man själv kam stå för att man nu måste spara så är det mycket lättare.

Kanske kommer du så småningom gå upp till 100%? Då krymper skulden ännu snabbare.

Allt blir bra till slut! :)
  • Anonym (Det finns)

Det finns mat kassar och hämta i kyrkor. Kyrkor kan även hjälpa till ekonomisk ibland. För några år sedan hade vi nästan inga pengar innan jul. Så vi vände oss till kyrkan. Visade konto udrag. Och en vecka senare har vi 19 tusen på kontot. Jag kan säga att det blev en riktigt bra jul. Och barnen fick julklappar även den julen.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:59:12 följande:

All mat från grunden är bra om man orkar men annars går det att leva rätt billigt genom att låta bli massa extragrejer (som inte känns så lyxigt men som faktiskt kostar en del).

T ex: köp en typ av frukt och en typ av grönsak, inte massa olika som eventuellt blir dåliga och får kastas.

Räkna per vecka. Om maten ska kosta 700 t ex så ska du snitta 100 spänn per dag. Handlar du för 300 så får du inte handla något följande två dagar. Lätt att hålla i huvudet.

Ris, pasta och potatis är dina bästa vänner. Glöm LCHF :D rejält med dessa varor och lite proteiner och nån grönsak till = bra och mättande mat.

Köp inte grejer när ni är ute. Ha med fika. Planera, ha frysta bullar hemma osv.

Var ärlig mot bekanta. Säg att du har otroligt dåligt med pengar eftersom du ska bli skuldfri. Hamna inte i situationer där det förväntas att du ska fika på stan etc. Var ärlig även mot ditt barn. Såhär sa jag till mina: "nu kommer vi ha lite pengar ett tag, för vi måste betala många räkningar. Vi ska ha lika roligt som innan, men vi ska hjälpas åt att spara. Skippa dåligt samvete om du kan! Jag lovar: mina barn hade tusen gånger roligare med hemmagjorda chokladbollar framför tv:n med en mamma som mådde bra än på en bio med dyra popcorn och en morsa som var ett nervvrak. Skäms inte. Du gör något bra för dig och ditt barn. Det kommer bara bli bättre framtid för er.

Har du någon att ärva kläder etc av? Där finns myclet pengar att spara! Kanske kan din mamma hjälpa dig att leta på second hand osv?

Finns många sidor på nätet om billig mat osv men det bösta tipset jag kommer på är det jag skrev om att vara ärlig. Vi lever i en konsumtionsvärld och det är svårt att stå utanför. Men om man själv kam stå för att man nu måste spara så är det mycket lättare.

Kanske kommer du så småningom gå upp till 100%? Då krymper skulden ännu snabbare.

Allt blir bra till slut! :)

Tack för bra tips!!

Tur som så jobbar jag på förskola så äter gratis lunch och frukost och ibland mellanmål så det gör extremt mycket.

Haha får tänka lchftänket iaf :P
  • Anonym (Mamman)

(Varit där) får skippa lchftänket skull3 det ju stå :P

• elmadumle
    Anonym (Mamman) skrev 2016-12-19 18:45:11 följande:
    Tack tack tack för sina ord, de muntrar upp! Jag längtar tills jag är skuldfri, jag kommer nog få betala i 6 år, har 180.000 i skuld.

Dagisavgiften anmälde jag men de ingår väl i det beloppet jag får?

Telefon och internet har jag räknat lite högre, det kan ligga på 1200 men går tyvärr inte att sänka ner :(

Kronofogden kommer börja dra troligtvis i januari så denna månad får jag 8000 efter alla räkningar är betalda så tänkte bunkra upp med basvaror, presentkort på ullared m.m. har du andra tips?

Tack för att du ger mig hopp
    Har du avtalat med borgenärerna om att frysa räntorna? annars fortsätter de bara att ticka på och då räcker det inte med sex år tyvärr, räntorna är svindyra oftast. Du har inte funderat på att söka skuldsanering?
  • Anonym (Fsfia)

Har gått på försörjningsstöd under en lång period och har plockat på mig en del tips om jag gärna delar.

Många mataffärer rear ut mat med kort datum, köp,tillaga ock stoppa i frysen så håller det ett bra tag. Köper även ofta storpack av tex färs när det är på extrapris och fryser in. Kött är ofta väldigt dyrt så köper bara på extrapris.

Pasta och ris är fantastiskt och kan varieras i oändlighet.

Ägg är en lysande källa av protein när man inte riktigt har råd med kött. Även bönor på burk är bra. Falukorv är en riktig favorit hemma. En cirkel för ca 30 kronor räcker till 3-4 middagar för mig och maken. Kan tipsa om lite recept också om du är intresserad

Kläder har jag dåligt med tips eftersom jag fram tills nyligen varit så överviktig att jag bara kunnat handla på +avdelningar.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Fsfia) skrev 2016-12-19 21:59:03 följande:

Har gått på försörjningsstöd under en lång period och har plockat på mig en del tips om jag gärna delar.

Många mataffärer rear ut mat med kort datum, köp,tillaga ock stoppa i frysen så håller det ett bra tag. Köper även ofta storpack av tex färs när det är på extrapris och fryser in. Kött är ofta väldigt dyrt så köper bara på extrapris.

Ägg är en lysande källa av protein när man inte riktigt har råd med kött. Även bönor på burk är bra. Falukorv är en riktig favorit hemma. En cirkel för ca 30 kronor räcker till 3-4 middagar för mig och maken. Kan tipsa om lite recept också om du är intresserad

Kläder har jag dåligt med tips eftersom jag fram tills nyligen varit så överviktig att jag bara kunnat handla på +avdelningar.

Tack för mycket bra tips!! Och grattis till viktnedgången! Hur gick det till? :)

Jag tar gärna emot alla tips och recept :)
  • Anonym (tt)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-12-19 18:33:28 följande:

Ja jag har alla bidrag då min son bor hos mig på heltid. Jag jobbar 80 %

Kan du jobba mer för att kunna betala av snabbare?
  • Anonym (tt)

Säg att du skulle gå upp till 100% och kanske också jobba extra en helg i månaden (affär, äldreboende) så skulle du säkert bli av med skulderna på halva tiden.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (tt) skrev 2016-12-20 06:22:48 följande:

Säg att du skulle gå upp till 100% och kanske också jobba extra en helg i månaden (affär, äldreboende) så skulle du säkert bli av med skulderna på halva tiden.

Jag kan fråga min chef om jag kan gå upp till heltid men har inte möjlighet att jobba helger. Jag är ensam med min son och har släkten 45 mil bort. Tack för tips iaf.
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-20 08:10:40 följande:

Matsmart.se är kanske också nånting att ha koll på. Bra priser ibland

Tack för tipset!! :D
  • Anonym (Anna)

Ännu bättre med torkade bönor som man kokar själv, blir billigare. Man kan göra storkok en gång och frysa in i påsar (billigare än burkar) och plocka ut när man behöver.
  • Anonym (Ekonom)

Storhandla på tex willys och frys in storpack av tex köttfärs så kan du komma långt med de pengarna du har.

Finns det ingen pappa med i bilden som kan hjälpa till med kläder till barnet?

• Anonym (Smart)

Jättebra tips! Var matsmart, det kan du spara väldigt mycket på. Åk och handla tidigt på morgonen, precis när butiken öppnar, då finns det allt som oftast nedsatt kött som dom rear ut för halva priset. Kommer du senare under dagen är det garanterat någon annat som hunnit förre och tagit allt. Fick tag på ekologisk, svensk nötfärs för 50 kr/kg, och vanlig svensk nötfärs för 30 kr/kg nu i veckan. Det blir många billiga måltider.

Även torkade bönor/ärtor är bra och billigt, krävs lite förberedning dock. Man kan göra en fantastiskt god kikärtsgryta för inte många kronor, hummus som gott, nyttigt och mättande pålägg, tillbehör etc.

Vart bor du? Om du bor i södra Stockholm skulle jag tipsa dig om att åka till Matdax i Hökarängen/Högdalen ibland. Där går det alltid att få tag på billig mat. Mkt är import, men en stor del är stora svenska märken. Exempelvis Pärsons påläggsskinka/kalkon för en 10, Kronfågeln kycklingben 2 kg för 20 kr, Findus Torsk 400 g för 18 kr. Exempel på vad vi köpte när vi var för ett par veckor sedan! Har fortfarande kvar mat i frysen, vi handlade för 600 kr, är 2 vuxna och 2 barn i familjen.
  • perbit

Här är vad kronofogden bestämt för 2017: www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html#

• Anonym (da)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-12-19 17:47:54 följande:

Hej.

Jag kommer att börja betala kronofogden from januari och då kommer jag och min fyra åriga son ha 2200 kr att leva på som ska gå till kläder, mat m.m.

Finns det någon i liknande sits eller har några tips?

Jag är verkligen desperat och vill inte ha några påhopp utan nu ska jag ta tag i problemet!

Varför är du hos kronofogden? Hur mycket är du skyldig? Vad har du gjort med pengarna?
Svar på tråden Att leva på existensminimum?