Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Att leva på existensminimum?

Hej.

Jag kommer att börja betala kronofogden from januari och då kommer jag och min fyra åriga son ha 2200 kr att leva på som ska gå till kläder, mat m.m.

Finns det någon i liknande sits eller har några tips?

Jag är verkligen desperat och vill inte ha några påhopp utan nu ska jag ta tag i problemet!

• Svar på tråden Att leva på existensminimum?
  • Anonym (Mamman)
    Hannananana skrev 2016-12-19 18:13:40 följande:

Ja det är ju att se till att det går. 1700kr till mat för er två, försäkringar 150kr, a-kassa 100kr, kläder till barnet, 150kr, kontantkort till mobil 50kr och 50kr till barnet.

Har du förskoleavgift att betala?

Jag har räknat ut allt så 2200 är till mat och kläder..
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:21:55 följande:

Hur lång tid kommer du behöva betala till kronofogden?

2.200 låter väldigt lite, har du sett till att räkna med dagisavgift och eventuella mediciner (dwt senare är ett par hundralappar och det är smart att ta med det för åker du på en penicillinkur kan det bli dyrt!). Jag hade ca 6000 efter hyra och el för mig och två barn som bodde varannan vecka. Det skulle räcka till försäkringar, mat, buss etc.

Jag har räknat med det, tyvärr...

Efter hyra har jag 5300 kvar, sen har jag mobil och internet 1500, försäkring 250, tv 488 (ska kolla om det går att sänka) dagisavgift 500, el 300.

Jag har csn 2300 kr per månad som de inte tar hänsyn till men min älskade mamma ville betala det åt mig <3 annars hade vi har - 100 kr.

Helt sjukt att det blivit såhär :(
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-19 18:30:28 följande:

Det låter lite litet.

Får du alla möjliga bidrag?

Ja jag har alla bidrag då min son bor hos mig på heltid. Jag jobbar 80 %
  • Anonym (Mamman)

Jag känner mig verkligen som White trash och är livrädd för att behöva låta mitt barn gå med slitna/trasiga kläder :(

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:39:28 följande:

Släpp självföraktet. Jag vet precis hur det känns men det är ingen skam att hamna hos fogden. Ofta har man försökt väldigt länge men tillslut spricker det. Jag fick betala under ca 1 år. Det är snart tre år sedan jag blev skuldfri och pricken försvinner. Känslan är fantastisk. Det bra med kronofogden är att man till slut blir skuldfri. Man får hjälp kan man säga. :)

Och det går! Man vänjer sig snabbt och LUGNET när man inte längre ångestar över räkningarna utan vet vad man har varje månad är obetalbar. Man planerar bättre, sover bättre, handlar smartare när man inte lever med ståndig panik.

Du kan få behålla pengarna för dagisavgiften. Men du måste ansöka om det.

Ansök även om mediciner! Det sa min handläggare åt mig att göra. Skriv att du behöver för återkommande feber hos barnet, eller allergier.

Tv-avgiften skulle jag säga upp om jag var du. Ingen tv längre, blink, blink.

Där har du en 1200 spänn extra.

Telefon och internet låter rätt mycket. Kan du sänka på nåt sätt? Svårt när man redan har skuld men kan du prata med ditt bolag och se vad du har för möjligheter?

Tack tack tack för sina ord, de muntrar upp! Jag längtar tills jag är skuldfri, jag kommer nog få betala i 6 år, har 180.000 i skuld.

Dagisavgiften anmälde jag men de ingår väl i det beloppet jag får?

Telefon och internet har jag räknat lite högre, det kan ligga på 1200 men går tyvärr inte att sänka ner :(

Kronofogden kommer börja dra troligtvis i januari så denna månad får jag 8000 efter alla räkningar är betalda så tänkte bunkra upp med basvaror, presentkort på ullared m.m. har du andra tips?

Tack för att du ger mig hopp
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:40:33 följande:

Resor till och från arbetet kan du också få behålla pengar för! Har du ansökt om det?

Bor 300 m från jobbet så har inga sådana kostnader :/
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2016-12-19 18:41:56 följande:

Internet och mobil låter dyrt men de kanske är bindningstid kvar? Annars skulle jag försöka såga i de kostnaderna.

Skönt att din mamma har möjlighet att hjälpa till.

Ja hon är fantastisk!

Det är tyvärr bindningstid på de...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:45:51 följande:

Annan grej: CSN är kassa på att informera men man kan ibland lägga om lånen så man betalar under längre tid. Möjligt det bara går om man har både gamla och nya lånen men ring och hör! Jag höll på att gå under av den kostnaden och ansökte om nedsättning osv. Efter ett halvår av CSN-räkningar som fick gå direkt till fogden så fick jag reda på att "alltså du kan ju lägga om lånen så du betalar 300 per månad istället för 1000". Öh ja tack.

Kolla med dem om det går med dina lån!

Jag ringde dit för nån månad sen och de kunde inget göra men det kanske går att ändra när jag väl börjar betala kronofogden och lever på existensminimum? För 2300 till csn är mycket!
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-19 18:48:50 följande:

Alla receptskrivna mediciner för barn under 18 år är kostnadsfria också.

Dagiset låter mycket med så litet inkomst.

Bra med så fantastisk mamma!

Har du ingen bekant med större barn som du kan få kläder ifrån?

Dagisavgiften kan man inte göra något åt va? Det går via kommunen? Men sjunker den om jag lever på existensminimum?
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-19 18:51:46 följande:

Var bor du?

Kan svåra privat om du vill.

Har en dotter på snart 5 år, kanske inte jätte mycket till hjälp, men kan tänka mig att ge hennes neutrala kläder till din son . Det finns säkert flera som kan tänka sig det också...

Vilken fantastisk människa du är!

Skickade meddelande till dig precis *skämskudde*
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:59:12 följande:

All mat från grunden är bra om man orkar men annars går det att leva rätt billigt genom att låta bli massa extragrejer (som inte känns så lyxigt men som faktiskt kostar en del).

T ex: köp en typ av frukt och en typ av grönsak, inte massa olika som eventuellt blir dåliga och får kastas.

Räkna per vecka. Om maten ska kosta 700 t ex så ska du snitta 100 spänn per dag. Handlar du för 300 så får du inte handla något följande två dagar. Lätt att hålla i huvudet.

Ris, pasta och potatis är dina bästa vänner. Glöm LCHF :D rejält med dessa varor och lite proteiner och nån grönsak till = bra och mättande mat.

Köp inte grejer när ni är ute. Ha med fika. Planera, ha frysta bullar hemma osv.

Var ärlig mot bekanta. Säg att du har otroligt dåligt med pengar eftersom du ska bli skuldfri. Hamna inte i situationer där det förväntas att du ska fika på stan etc. Var ärlig även mot ditt barn. Såhär sa jag till mina: "nu kommer vi ha lite pengar ett tag, för vi måste betala många räkningar. Vi ska ha lika roligt som innan, men vi ska hjälpas åt att spara. Skippa dåligt samvete om du kan! Jag lovar: mina barn hade tusen gånger roligare med hemmagjorda chokladbollar framför tv:n med en mamma som mådde bra än på en bio med dyra popcorn och en morsa som var ett nervvrak. Skäms inte. Du gör något bra för dig och ditt barn. Det kommer bara bli bättre framtid för er.

Har du någon att ärva kläder etc av? Där finns myclet pengar att spara! Kanske kan din mamma hjälpa dig att leta på second hand osv?

Finns många sidor på nätet om billig mat osv men det bösta tipset jag kommer på är det jag skrev om att vara ärlig. Vi lever i en konsumtionsvärld och det är svårt att stå utanför. Men om man själv kam stå för att man nu måste spara så är det mycket lättare.

Kanske kommer du så småningom gå upp till 100%? Då krymper skulden ännu snabbare.

Allt blir bra till slut! :)

Tack för bra tips!!

Tur som så jobbar jag på förskola så äter gratis lunch och frukost och ibland mellanmål så det gör extremt mycket.

Haha får tänka lchftänket iaf :P
  • Anonym (Mamman)

(Varit där) får skippa lchftänket skull3 det ju stå :P

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Fsfia) skrev 2016-12-19 21:59:03 följande:

Har gått på försörjningsstöd under en lång period och har plockat på mig en del tips om jag gärna delar.

Många mataffärer rear ut mat med kort datum, köp,tillaga ock stoppa i frysen så håller det ett bra tag. Köper även ofta storpack av tex färs när det är på extrapris och fryser in. Kött är ofta väldigt dyrt så köper bara på extrapris.

Pasta och ris är fantastiskt och kan varieras i oändlighet.

Ägg är en lysande källa av protein när man inte riktigt har råd med kött. Även bönor på burk är bra. Falukorv är en riktig favorit hemma. En cirkel för ca 30 kronor räcker till 3-4 middagar för mig och maken. Kan tipsa om lite recept också om du är intresserad

Kläder har jag dåligt med tips eftersom jag fram tills nyligen varit så överviktig att jag bara kunnat handla på +avdelningar.

Tack för mycket bra tips!! Och grattis till viktnedgången! Hur gick det till? :)

Jag tar gärna emot alla tips och recept :)
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (tt) skrev 2016-12-20 06:22:48 följande:

Säg att du skulle gå upp till 100% och kanske också jobba extra en helg i månaden (affär, äldreboende) så skulle du säkert bli av med skulderna på halva tiden.

Jag kan fråga min chef om jag kan gå upp till heltid men har inte möjlighet att jobba helger. Jag är ensam med min son och har släkten 45 mil bort. Tack för tips iaf.
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-20 08:10:40 följande:

Matsmart.se är kanske också nånting att ha koll på. Bra priser ibland

Tack för tipset!! :D
Svar på tråden Att leva på existensminimum?