• Anonym (Mamman)

Att leva på existensminimum?

Hej.

Jag kommer att börja betala kronofogden from januari och då kommer jag och min fyra åriga son ha 2200 kr att leva på som ska gå till kläder, mat m.m.

Finns det någon i liknande sits eller har några tips?

Jag är verkligen desperat och vill inte ha några påhopp utan nu ska jag ta tag i problemet!

• Svar på tråden Att leva på existensminimum?
  • Hannananana

Ja det är ju att se till att det går. 1700kr till mat för er två, försäkringar 150kr, a-kassa 100kr, kläder till barnet, 150kr, kontantkort till mobil 50kr och 50kr till barnet.

Har du förskoleavgift att betala?

• Anonym (Varit där)

Hur lång tid kommer du behöva betala till kronofogden?

2.200 låter väldigt lite, har du sett till att räkna med dagisavgift och eventuella mediciner (dwt senare är ett par hundralappar och det är smart att ta med det för åker du på en penicillinkur kan det bli dyrt!). Jag hade ca 6000 efter hyra och el för mig och två barn som bodde varannan vecka. Det skulle räcka till försäkringar, mat, buss etc.

• Anonym (Varit där)

Enligt denna sida ska du ha mycket mer.

Har du andra räkningar som du betalar med det du får behålla? Isf är mitt råd att du låter dwt gå till kronofogden också så att du har mer att leva på men får betala under längre tid.

• Anonym (Mamman)
    Hannananana skrev 2016-12-19 18:13:40 följande:

Ja det är ju att se till att det går. 1700kr till mat för er två, försäkringar 150kr, a-kassa 100kr, kläder till barnet, 150kr, kontantkort till mobil 50kr och 50kr till barnet.

Har du förskoleavgift att betala?

Jag har räknat ut allt så 2200 är till mat och kläder..
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varit där) skrev 2016-12-19 18:21:55 följande:

Hur lång tid kommer du behöva betala till kronofogden?

2.200 låter väldigt lite, har du sett till att räkna med dagisavgift och eventuella mediciner (dwt senare är ett par hundralappar och det är smart att ta med det för åker du på en penicillinkur kan det bli dyrt!). Jag hade ca 6000 efter hyra och el för mig och två barn som bodde varannan vecka. Det skulle räcka till försäkringar, mat, buss etc.

Jag har räknat med det, tyvärr...

Efter hyra har jag 5300 kvar, sen har jag mobil och internet 1500, försäkring 250, tv 488 (ska kolla om det går att sänka) dagisavgift 500, el 300.

Jag har csn 2300 kr per månad som de inte tar hänsyn till men min älskade mamma ville betala det åt mig <3 annars hade vi har - 100 kr.

Helt sjukt att det blivit såhär :(
  • Anonym (Mamman)
    Bara en kvinna skrev 2016-12-19 18:30:28 följande:

Det låter lite litet.

Får du alla möjliga bidrag?

Ja jag har alla bidrag då min son bor hos mig på heltid. Jag jobbar 80 %
  • Anonym (Mamman)

Jag känner mig verkligen som White trash och är livrädd för att behöva låta mitt barn gå med slitna/trasiga kläder :(

• Anonym (Varit där)

Släpp självföraktet. Jag vet precis hur det känns men det är ingen skam att hamna hos fogden. Ofta har man försökt väldigt länge men tillslut spricker det. Jag fick betala under ca 1 år. Det är snart tre år sedan jag blev skuldfri och pricken försvinner. Känslan är fantastisk. Det bra med kronofogden är att man till slut blir skuldfri. Man får hjälp kan man säga. :)

Och det går! Man vänjer sig snabbt och LUGNET när man inte längre ångestar över räkningarna utan vet vad man har varje månad är obetalbar. Man planerar bättre, sover bättre, handlar smartare när man inte lever med ståndig panik.

Du kan få behålla pengarna för dagisavgiften. Men du måste ansöka om det.

Ansök även om mediciner! Det sa min handläggare åt mig att göra. Skriv att du behöver för återkommande feber hos barnet, eller allergier.

Tv-avgiften skulle jag säga upp om jag var du. Ingen tv längre, blink, blink.

Där har du en 1200 spänn extra.

Telefon och internet låter rätt mycket. Kan du sänka på nåt sätt? Svårt när man redan har skuld men kan du prata med ditt bolag och se vad du har för möjligheter?

Svar på tråden Att leva på existensminimum?