Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

FrökenMp skrev 2017-03-20 21:19:55 följande:

Känner likadant! Tiden går såååå långsamt. Går in i vecka 26 på onsdag.

Men har satt lite delmål som gör det lite lättare. I slutet av nästa vecka ska vi på 3D-ultraljud och då är jag snart i vecka 28 liksom! Sen i slutet av april-början av maj ska jag på en weekend till Rom och kommer då vara i vecka 31. Sen vips är det inte alls långt kvar:)

Lite nervös över Rom dock. Vill inte behöva föda i Italien liksom...

Är några veckor efter dig, vecka 22 bara. Ska till London i vecka 31! Är inte direkt nervös att det skulle bli dags att föda, däremot över om jag kommer orka gå mycket! Har lite känningar i fogarna nu och hoppas inte det blir mycket värre. Vill ju kunna ta sig runt ordentligt när man är iväg sådär! :)
  • Wooden
    Sosozo skrev 2017-03-20 17:00:43 följande:

Ok! Hade ni angivit i dagisansökan att ni ville ha den tiden eller blev det bara en ledig plats då?

Vi skolade också in i januari och hade ansökt om det. Nekad/få plats på annan förskola kan man ju få även till hösten tänker jag. Även om det är större chans att få plats då eftersom barnen byter då osv. Tror vi kommer ansöka om januari den här gången också. Sonen är född i september, så han var drygt 15 månader. Det här barnet blir ju lite äldre.
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2017-03-20 21:39:47 följande:

Det är jag också lite nervös över. Jag vet att vi kommer gå väldigt mycket och Roms kullerstensgator talar nog inte till min fördel. Har också lite känningar i fogarna nu, speciellt när jag går långa promenader. Min sambo sa att vi kanske kunde fixa fram en rullstol som han kunde rulla mig på när vi är där... Hahah!

Har du nån försäkring när du är i London? Jag köpte till en försäkring som gäller fram till vecka 32 eftersom den vi redan hade endast gällde innan vecka 28.

Har inte kommit så långt... Borde teckna gravidförsäkring, har inte gjort det än. Aja baja, hehe. Är det gravidförsäkring du har tecknat eller är det något annat?
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2017-03-21 08:29:46 följande:
    Har faktiskt inte heller någon gravidförsäkring ännu... haha. Har bara kollat runt lite men det lutar åt att vi skaffar trygg-hansa (den som kostar pengar).

Men jag kan tipsa om erv smart-försäkring. Det är en vanlig reseförsäkring men den täcker även gravid tom vecka 32+0. Du tecknar den bara de dagar du är borta :)
    Okej, tack! Ska kika på det! OM det händer nåt kan det ju vara ovärderligt att vara försäkrad! Kan ju kosta hundratusentals kronor med vård utomlands! Jag har inte kollat, men var inte så längesen jag var gravid förra gången, då valde vi Länsförsäkringars som kostar pengar. Har deras barnförsäkring till sonen också. Skulle tro att vi väljer samma igen om inte villkoren ändrats väldigt mycket. 
    babydreams skrev 2017-03-21 08:34:14 följande:

Jag tecknade min försäkring förra veckan precis innan jag skulle gå in i vecka 23 :) alltså betalförsäkring, hos TryggHansa. Hoppas dock på att jag inte kommer behöva ha någon användning av den.. men det känns som att om man inte tecknar någon betal så kommer något att hända..

Nej, självklart hoppas man att man inte behöver använda, men det är ju alltid skönt med ett extra tillskott om något faktiskt händer. Och med betalförsäkringen så är det ändå ganska generöst med villkoren, så det är inte så mycket som behöver hända för att man ska få igen pengarna man lagt. Hade Länsförsäkringar förra graviditeten och fick inte anledning att anmäla något då, men tex fick man 3000kr för akutsnitt, samma för bristningar grad 3 eller 4 och hyfsad ersättning om man behövde ligga kvar extra dagar på BB. Plus såklart livförsäkring för en själv, barnet och även pappan. Även om pengar inte är viktigare än hälsan så är det ju ändå bättre att få pengar än inte om "olyckan" är framme :)
    Meowt skrev 2017-03-21 08:38:22 följande:

Vi tecknade gravidförsäkring i slutet på januari (men började ju inte gälla förrän v22) och tog också den dyra för 1200. Men den får man tydligen lite rabatt också på barnförsäkringen sen.

Men kände mest att det är värt att betala lite extra OM det nu skulle hända något.

Håller helt med! Läs det jag skrev här ovanför till babydreams :) 

• Wooden

Valde att köpa Hemofer och hoppas det funkar bra för magen. Men det står ju INGENSTANS hur man ska ta tabletterna? Jag svalde med vatten men vet inte om man lika gärna kan suga eller tugga på dom? Jag gillar verkligen inte smaken av järn så jag sväljer dom gärna hela om det funkar... Kan såklart fråga på Apoteket men tänkte om nån här vet? :)

• Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-03-27 19:01:49 följande:

Får jag fråga hur mycket onyttigt ni äter varje dag?

Börjar nästan få lite ångest hur mycket jag går och småäter...äter ju stora mängder mat också, så får ju i mig mycket nyttigt, så på det sättet är jag inte orolig, men att det ska vara så svårt att låta bli!!!

Idag har jag lyckats trycka i mig:

-1 Dammsugare

-6 rutor marabou helnöt

-1 donut + Festis

-nästan en hel godispåse (sån färdig liten)

Då är dagen inte slut än!!

Igår blev det väl några kakor till och choklad och säkert nåt mer...haha

Tror jag skulle behöva hejda mig med onyttigheterna jag med. Tänker precis som man inte ska göra, att jag får passa på att äta det jag är sugen på. Äter mycket lösgodis, gjorde det förra graviditeten också! Borde bli bättre på att ta en frukt istället. Äter också bra mat i övrigt men det här extraätandet är ju så himla onödigt :/
  • Wooden

Apropå spjälsäng så har vi en står i vårt sovrum nu, som stått där sen sonen kom. Har en grå från Jollyroom som är superfin! Dock stod den i hans rum tidigare då vi hade ett crib till honom inne hos oss. "Problemet" är att han sover i vår säng fortfarande. Han har sovit i egen säng i korta perioder men sen blivit förkyld, sovit oroligt osv, så han har fått läggas över mer och mer. Nu känns det som vi är helt fast. Han vill så gärna ligga och mysa och klappa en på armen eller ryggen eller hålla i handen. Hur fasen ska vi ta fajten med egen säng? Han är ju dock bara 18 månader så han är ju liten fortfarande, men vill verkligen inte ha hela familjen i vår säng när bebis kommer. Helst inte bebisen heller. Det skulle vi inte med sonen heller, men ni hör ju hur det blev... 
    Självklart är sonen välkommen att komma till oss på natten, men att ha hela sällskapet där från kväll till morgonen är jag/vi verkligen inte sugna på. Tar redan döden på samlivet typ... Att jag blivit gravid på nytt är typ ett under...

• Wooden
    Bimbim79 skrev 2017-03-28 23:17:29 följande:
    Vi hade stora tjejen 5 år, grabben på 18-19 månader och bebisen i sovrummet första halvåret! Köpte ett par mindre madrasser som va bäddade och klara som vi hade under vår säng, å när de större barnen kom in behövde man bara sticka ner handen å dra fram en madrass, kunde sova vidare med ena armen nere hos dem en stund, efter några månader bandet väl bekvämare att ligga Kvar i sina egna sängar! Vet det va ett halvår jag funderade på att madrassera hela sovrummet så alla kunde sova vart de ville :)
    Tack för tips! Att flera barn vill sova i samma sovrum känns inte som det stora problemet, utan det är mest om hela familjen ska trängas i samma säng. Som sagt spjälsäng har vi i vårt rum nu och vi kommer nog försööööka ha bebis i den så gott det går. Tror inte jag kommer amma, och liggammade ändå inte sonen utan gick upp eller satte mig i sängen, så behöver inte ha bebis hos mig av den anledningen. Sen känns det ju knäppt att lägga bebis i egen säng och låta stora barnet ligga kvar, haha. Men han blir ju äldre och äldre och snart kommer man nog kunna förklara för honom lite lättare att vi ska sova si och så (även om jag fattar att det inte är säkert att det funkar för det såklart)

Plus att jag vet ju hur det blir. Det kommer sluta med att vi alla ligger i samma säng av bekvämlighetsskäl för att ingen orkar ta "striden" och styra upp. Så egentligen är det väl bara att sitta ner i båten och ta det som det kommer...
  • Wooden
    Sosozo skrev 2017-03-31 05:58:57 följande:

Det här med barn i föräldrarnas säng. Över lag så strävar vi också efter att få gå och lägga oss själva, på kvällen. Jag tycker det känns viktigt att man kan småprata, kramas eller se en film i sängen då det är så fullt upp dagtid. Men sen på natten får barnen gärna komma över. Älskar att vakna bredvid mina barn. 7-åringen kommer sällan över numer men 5-åringen kommer ofta. Vi tänkte lösa det så att vi har en 90-säng i bebisrummet sen. Så kan en vuxen sova där. Såeciellt om det är en skrikig bebis. Då kan en vuxen sova skönt i stora sängen plus att det finns plats för de stora barnen om de vill komma över på natten.

Är ju en tillfällig lösning. Men allt för att göra det bekvämt för sig

Ja, det är så jag skulle vilja ha det också! Det är liksom gå och lägga sig ihop och utan barn man främst vill åt. Som sagt så är vår son inte ens 2 år när bebis kommer så jag förstår att det inte är säkert det kommer få till som man önskar. Men blir ju lättare och lättare att kommunicera med honom och så får man se vilken typ av bebis man får. Vilken dröm det skulle vara att efter snart två år med ett barn emellan sig ha två små skatter som till stor del sover i egen säng! <3 Men jag tvivlar på det, haha. 

Håller med om att man ska göra det som känns rätt och bekvämt! Det är ju därför det blev så att sonen sover hos oss, för att slippa springa upp och iväg när det vaknas på nätterna. 
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-03-31 08:51:47 följande:

Då går man in i vecka 27 idag! Så härligt att tiden går framåt!! Han börjar bli riktigt stark där inne, är så skönt att känna honom så mycket!!!

Låter så sjukt att några som ska få barn samma månad går in i vecka 27! Snart vecka 30! Herregud! :) Jag är i vecka 24, har knappt fattat att jag är gravid, haha.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny