Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

BF Juli 2017 ny

Bf 26/7, flicka, vaginal förlossning, andra barnet :)

• Wooden

Mitt förra/första barn fixerade sig inte alls. Han är född V40+3. Sätter det igång så sätter det igång, tror inte det har något att göra med huruvida bebis är fixerad eller inte. Man kan ju lika gärna gå över tiden fast den fixeras tidigt :)

FrökenMp skrev 2017-06-13 10:45:52 följande:

Måste bara fråga nån som vet!

För en vecka sen var vi hos bm och han var inte rörlig eller fixerad utan ruckbar. Jag känner ibland att han byter sida med ryggen. Alltså oftast har han ryggen på höger sida och fötterna på vänster, men ibland vänder han sig och har ryggen på vänster sida och sparkar på höger. Kan dom göra så även fast dom är fixerade eller sitter dom helt fast då?

Antar att det jag vill veta är varför min bebis tar så lång tid på sig att fixera sig trots att jag är förstföderska. Får för mig att jag kommer gå över tiden bara för att han inte är fixerad ännu och jag går in i vecka 38 imorgon.

• Wooden

Hej alla kompisar! Har sett att det är många som är vakna på natten av olika anledningar, och det är jag med! Börjar kännas i kroppen nu att man sover för lite. Får inte plats att vända mig och har allmänt svårt att ligga skönt pga foglossningen (eller generellt ont i ljumskarna och bäckenet, vet inte om det är foglossning eller annat).

Ni som gått ner och jobbar deltid; har ni lyckats få sjukskrivning eller har ni alla gravpenning? Eller tar ni föräldradagar eller hur gör ni? Bara tjänar mindre? Jag har jobbat deltid sen sonen föddes och skyddar min SGI genom att ta fp nu, vilket gör att jag inte bara kan gå hemma utan att ta ut någon form av ersättning. Men jobbar på kontor, så är väldigt osäker på om fk skulle godkänna någon form av sjukskrivning för min del. Hur hade ni gjort? Har bf 26/7 så det är ju ändå ett tag kvar!

• Wooden
    Lady K skrev 2017-06-14 11:07:17 följande:

Det här med sömnen har faktiskt än så länge funkat ganska bra för min del. Visst, jag vaknar två gånger per natt och måste kissa, men lyckas ändå somna om lätt efteråt. Än så länge är det ryggläge som funkar bäst för min del, men när jag läser om er andra så låter det som om det bara är en tidsfråga innan bebisen trycker på så att det klämmer på stora kroppspulsådern och man mår illa av att ligga på rygg? Är det så för er alla?

Inte så obehagligt på det sättet för mig att ligga på rygg egentligen, hade inte besvär med det förra graviditeten heller. Däremot kan jag typ inte ligga på rygg pga att det känns som svanken och bäckenet får dåligt med stöd så jag får himla ont. Speciellt om jag legat länge på sidan innan. Sover med kudde mellan knäna för det mesta. Detta trots att vi har en ordentlig och rejäl säng som formar sig bra efter kroppen. 
  • Wooden
    narie24 skrev 2017-06-14 14:43:12 följande:
    Svårt läge! Jag blev sjukskriven för ngn vecka sedan på 50 procent för bäckensmärtor och buksmärtor. Har dock ett arbete där man är till fots hela dagen vilket rimmar illa med mina problem. Från imorgon sjukskriven 100.

Orkar du fortsätta ett tag till? Och sen ta semester/tjänstledigt?
    Ja, det är inte så att jag går på knäna, utan det är mest sista tiden jag tänker på.Och det är ju faktiskt bara några veckor kvar. Sista 2-3 veckorna ska jag nog bara jobba en eller två dagar per vecka för att jobba undan lite. 

Jag har ju som sagt inte jobbat heltid sen jag gick på förra föräldraledigheten så jag har inte så mycket semester att ta ut tyvärr. Men kommer göra det och kombinera med föräldrapenning sista veckorna. Jobbar 4 dagar i veckan nu och det har ju dessutom kryllat av röda dagar så då har jag oftast haft ledigt ytterligare en dag. Så det är ingen katastrof som tur är :) Förmodligen gör jag väl som "alla" gör (missförstå mig rätt) och sjukanmäler mig typ sista veckan innan bf. Då sparar man ju iaf 5 dagar!
  • Wooden
    acinnaleh skrev 2017-06-14 15:27:40 följande:

Nu blev jag så glad så jag bara var tvungen att berätta på en gång. Det kom ett återbud så nya smittades är 22 juni ;)

Grattis! Skönt att det blev tidigare! Och det är ju jättesnart!
  • Wooden
    Treansresa skrev 2017-06-14 23:42:56 följande:

Jag frågade faktiskt nu. Då sammandragningarna är för svaga för att vara riktiga värkar så ger dom ibland brikanyl för att lugna livmodern

Då bebisens hjärtljud gick upp under varje sammandragning så ville dom lugna livmodern och bebisen och sätter därför in en spruta. Kommer dock inte bli flera:)

Kommer bebisen kommer den få komma. Så närmsta tiden får avgöra vad som händer:) nu är bebisens hjärtljud stabila iallafall:) hon förvarnade dock att jag lika gärna kan gå över! Blä haha

Lycka till! Oavsett om det verkligen är på gång eller inte. Som du säger vore det väl skönt med ett par veckor till så bebis hinner bli färdigbakad. Sen får min också gärna komma... Haha. Kram!
  • Wooden
    GrönaDruvan skrev 2017-06-20 00:09:43 följande:

21.48 föddes Olle! Hur söt som helst!!
    3.055 g och 50 lång.
    Skriver mer imon, men vi är så lyckliga!!

Stort grattis till er! Måste kännas fantastiskt att ha honom på utsidan! <3 Ser fram emot att läsa det du vill dela med dig av :) Kram
  • Wooden

Så himla härligt att Grönadruvans Olle äntligen är här! 

Själv är jag så vidrigt trött på att vara gravid nu. Och ändå är det fortfarande drygt en månad kvar till bf. Skjut mig om jag måste vänta en bit in i augusti. Magen är stor som en elefants och många ojar sig över att det är så många veckor kvar när magen redan är så stor. Jotack, jag vet. Den gör att jag inte kan röra mig, framför allt inte när jag ligger ner och jag kan och orkar gå ungefär lika snabbt som en sengångare pga flåset och bäcken som gör ont. Men det är väl bara att kämpa på antar jag. Kör väl på en 10-12 arbetsdagar till kommande veckorna. Inte så tokigt att jobba ändå, då slipper man ju jaga runt och stimulera sonen hemma iallafall, haha. 

• Wooden
    Noccis skrev 2017-06-20 09:38:35 följande:
    Åhh jag känner med dig. Är också så otroligt less på att vara gravid och soff- liggande. Framför allt är jag less på att ha svårt att sova. Ska bli så skönt när jag får tillbaka min kropp och kan bli avlastad av killen så jag iaf kan sova när jag får sova.

När min nerv slutar vara i kläm ska jag promenera massor med min pöjk!
    Ja, jag tycker det är så tröttsamt när det närmar sig läggdags, för man vet ju hur det kommer vara. Svårt att somna, inte kunna ligga skönt, inte kunna byta ställning, bli kissnödig hundra gånger osv. Usch. 

Sambon har solbränt sig på axlar och rygg i helgen och det flagnar lite plus att han är torr så det kliar tydligen. Fruktansvärt mycket. Så det typ kryper i kroppen. Förklarade att det är väl ungefär som när det kryper i mina ben på kvällarna. "Nej, det här är mycket värre" säger han då. Tog ingen diskussion. Kul om han typ tror att man överdriver sina krämpor när man kämpar som ett djur. Tur att jag inte var gråtig eller på krigsstigen...
Svar på tråden BF Juli 2017 ny