• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • LillaJag06
    emme 86 skrev 2017-01-04 22:46:07 följande:

Jag var iväg på KUB-test idag.

Fostret har tyvärr en bred nackspalt, men näsbenet syntes tydligt och allt annat såg normalt ut. Blodprov togs idag så jag får inte testresultatet förrän på tisdag, men bm som gjorde testet sa att riskresultatet troligtvis kommer bli stort. :-/

Blir riskerna stora blir det vidare utredning. Vi valde att göra kub även denna gång (tredje barnen) just för att vi vill veta hur stor risken är, men hade inte riktigt väntat oss ett dåligt ultraljudsresultat.

Känns som en evighet att vänta till på tisdag för att få veta hur vi ska gå vidare.

Vad tråkigt :(
    Men får ni göra fostervattenprov sen? Har läst om nipt (tror jag det heter)
    Något prov som kostar 6000kr men då får man veta säkert om man är sjukt. Kolla här på fl om du vill.
    Jag hoppas att det går bra iaf <3
  • GrönaDruvan

Fostret har tyvärr en bred nackspalt, men näsbenet syntes tydligt och allt annat såg normalt ut. Blodprov togs idag så jag får inte testresultatet förrän på tisdag, men bm som gjorde testet sa att riskresultatet troligtvis kommer bli stort. :-/

Blir riskerna stora blir det vidare utredning. Vi valde att göra kub även denna gång (tredje barnen) just för att vi vill veta hur stor risken är, men hade inte riktigt väntat oss ett dåligt ultraljudsresultat.

Känns som en evighet att vänta till på tisdag för att få veta hur vi ska gå vidare.

Men åh vad jobbigt för er! Har ni bestämt vad ni ska göra vid dåligt resultat?
    Jag som inte ens gjort kub, blir ju ännu mer nervös nu.
  • LillaJag06
    GrönaDruvan skrev 2017-01-05 08:55:08 följande:
    Grönaduvan- blev ni erbjudna kub? Jag bor i Kalmar och här blir alla det. Man kan ju välja bort det om man vill men vi ska göra det.
  • Elliot0300

Jag ska ta blodprovet till mitt KUB-test på onsdag och sen UL den 29e, så spänd och nervös!

• GrönaDruvan
    LillaJag06 skrev 2017-01-05 09:02:08 följande:
    Grönaduvan- blev ni erbjudna kub? Jag bor i Kalmar och här blir alla det. Man kan ju välja bort det om man vill men vi ska göra det.
    Jag blev erbjuden kub, men vi bestämde oss för att låta bli...men sen ångrade vi oss och ville göra kub. Eftersom det inte finns i vårat landsting så måste vi till västra Götaland, men då jag var rätt sent ute och hade behövt tid ganska direkt så fanns det tyvärr inga tider. De tar ju först och främst mammor från sitt egna landsting.
    Vi hade kunnat söka oss ännu längre bort, men fanns varken tid eller energi till det.
    Så nu får vi stå vårat kast, men samtidigt så är ju risken inte stor att få ett barn med allvarligt fel även om det händer.
    Det som gör mig mest nervös är ju om båda tvillingarna visar sig vara sjuka...
    Skulle vi gjort kub och fått med säkerhet reda på att båda var sjuka så hade vi tagit bort dom med hänsyn till de andra barnen. Hade en tvilling varit sjuk hade jag inte riskerat att ta bort en, med tanke på att förlora den friska hade varit stor också.
    Blir alltid lite krångligare när det är flerbarnsgraviditet.
    Hade det varit våra första barn hade jag inte tagit bort barnen alls även om de var sjuka.
  • emme 86
    GrönaDruvan skrev 2017-01-05 08:55:08 följande:

Ja, vi hhar bestämt oss för at göra en abort om fostret visar sig ha någon kromosomrubbning. Vi vet båda vad det skulle kunna innebära, både för oss som föräldrar, familj och för barnet. Vi har två barn sedan innan som vi behöver ta hänsyn till också.
    LillaJag06 skrev 2017-01-05 08:27:24 följande:

Vad tråkigt :(

Men får ni göra fostervattenprov sen? Har läst om nipt (tror jag det heter)

Något prov som kostar 6000kr men då får man veta säkert om man är sjukt. Kolla här på fl om du vill.

Jag hoppas att det går bra iaf <3

Barnmorskan sa att hon skulle försöka få till nipt om riskerna var stora, är riskerna mer än 1:50 blir det fvp på en gång. Läste någonstans att nipt tar 3v att analysera, måste läsa mer, känns som en lång tid att vänta då mkp ger svaret inom 1v.
    acinnaleh skrev 2017-01-05 06:30:04 följande:

Usch då. Inget roligt att få ett sånt resultat på ultraljud och dessutom behöva vänta på blodprovet/slutresultatet över hela helgen. Hoppas du snart får ett besked iaf så att ni kan gå vidare med mer testet om ni önskar och behöver.

Här verkar det för övrigt som att de i så fall för moderkaksprov istället för fvp men det är ungefär samma risk och tillvägagångssätt.

Tack. Det känns rätt tufft just nu och på något sätt har jag lagt graviditeten åt sidan, försöker att inte tänka på den just nu.
    Treansresa skrev 2017-01-04 23:01:09 följande:

Men oj vad tråkigt.=/  ja det var ju en riktigt lång väntan ända tills på tisdag. är det fvp man gör man om man går vidare?=(

Det är lite olika på olika landsting hur man går vidare, det finns både fvp, mkp pch nipt att göra. Sen blir det ett extra ultraljud för ett andra utlåtande innan något prov tas.
  • narie24

Stor kram till er! Hoppas ni snabbt får svar på provtagningen.
  • Newbie84
    Topa90 skrev 2017-01-04 22:38:25 följande:

Föresten någon som fått lergigan Comp? Fick ni några biverkningar utav de?

Tror jag ska prova utan nu igen då jag sedan en vecka tillbaka då jag började upplevt ett rus i kroppen, som om man inte kommer

Till ro och nästan hjärtklappning.

Någon som känner igen sig?

Jag käkat det och massa annat. Fick så och hjärtklappning i början, men gick över efter några veckor. Däremot får jag krypningar i kroppen när jag ska sova på kvällen och det är sjukt jobbigt :(
  • GrönaDruvan

Gick bra på ultraljudet idag. De växer som det ska och är lika stora. Som det ser ut nu blir det två pojkar!

• Summerchild
    GrönaDruvan skrev 2017-01-05 13:39:30 följande:

Gick bra på ultraljudet idag. De växer som det ska och är lika stora. Som det ser ut nu blir det två pojkar!

Grattis ...vilka fina pojkar .... :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny