Inlägg från: Newbie84 |Visa alla inlägg
  • Newbie84

BF Juli 2017 ny

narie24 skrev 2017-06-06 22:14:06 följande:

Ja, vart hamnar man om det är fullt på Danderyd, Huddinge, SöS? Minns med dottern att det var tal om Uppsala.

Min bm sa att Södertälje är nyrenoverat och bra, annars kan det bli Västerås och Eskilstuna om Uppsala också är fullt...Gud börjat bli lite nervös inför detta att det ska vara fullt överallt
  • Newbie84
    Summerchild skrev 2017-06-07 01:02:48 följande:

Jag har åkt 2 ggr sjuktaxi till västerås och från oxå.... ena gången 75kr ...8 mil bort och gratis 20 mil bort.... vet inte varför man skulle ordna taxi själv om man nu kontaktar sjukhuset först. Dom ordnar väl det än? LR har dom slutat med sjuktaxi ? Kolla upp det

Man måste spara kvittona och sen får man ersättning för resan dit och hem minus typ 150kr sa de på förlossningskursen. Det viktiga är iaf att spara kvittot på ditvägen, sen ordnar de kanske med sjuktaxi hem
  • Newbie84
    Treansresa skrev 2017-06-19 18:48:22 följande:

Ursäkta min roman nu men behöver skriva av mig:(

Jag är så besviken/orolig/stressad/uppgiven/maktlös idag. Jag har ju problem med sammandragningar och blödningar som kommer till och från under dagarna. Kände igår att jag började bli mer orolig då det inte är nå kul att se blod flera gånger om dagen. Bestämde mig för att ringa Bm idag. Min Bm har dock gått på semester så är en annan.

Jag ringde imorse och 13 ringde hon upp. Förklarade att jag fysiskt mår bra men att det är riktigt tufft psykiskt. Att jag gärna skulle vilja komma in och lyssna på hjärtat och bara lugna mig lite. Hon blir sur och nästan skäller ut mig för att jag inte ringt förlossningen redan under helgen. Att hon kan inte göra något, att förlossningen finns där för mig och att fortsätter jag blöda såhär så tycker hon dom borde koll varför jag blöder. Inte att jag ska ligga hemma på soffan. Avslutar chockade samtalet och vi säger att vi ses på måndag om inte bebisen är ute. (har en ordinarie tid då)

Ringer sambon och bara gråter, så han får mig att ringa förlossningen. Efter 10 minuters samtal har vi kommit fram till att hon TROR att det är livmodermunnen som blöder pga sammandragningarna, att livmodern och moderkakan såg ju bra ut i vecka 31. Det är ingen fara och jag ska återkomma om blodmängden ökar, värkarna kommer igång eller om jag blir orolig.

Sedan dess har jag gråtit! Det står i min journal om just dessa saker. Rädslan att inte bli tagen på allvar och att dom ska lyssna en gång extra på mig. Båda barnmorskorna var inne och läste journalen varav hon på förlossningen försvann i 2 minuter för att läsa allt.

Så nu ska jag gå i en vecka till och blöda samt vara orolig. Det var pga detta jag har gått till Aurora och ville ha en igångsättning. Med sonen så steg hans hjärtljud sista veckan, men där tog ingen heller mig på allvar. Han kom ut i panik, då två Bm fick hänga över min mage och pressa då hans hjärtljud försvann under krystningen, helt blå i hela kroppen och navelsträngen hårt runt halsen.

Just nu känner jag noll lust och förtroende för detta och jag har gått från att vilja föda barn till att vara totalt livrädd! Kommer bebisen ens klara sig till en förlossning?

Vad tråkigt att du får så dåligt bemötande! Särskilt med tanke på att du har med det i din journal. Klart du ska åka in till förlossningen för att kolla när du är så orolig. Som någon annan skrev så kanske din partner kan ringa och prata med dem så att du slipper?

Stor kram!
  • Newbie84

Stort grattis till er som fått era små :)

På natten kl 3 den 20/6 vaknade jag av att vattnet gick. Tur att vi hade plastad frotté skydd i sängen haha, så för er som inte har kan jag verkligen rekommendera! Nu förstår jag varför man ska förbereda och kanske packa en BB väska innan :) gick över tiden sist och var på mvc samma dag där hon konstaterade att huvudet fortfarande var rörligt och bebis låg ganska högt upp än. När vattnet gått åkte den ner för han hade fixerat sig när vi kom in en timme senare.

Sambon satt uppe och jobbade och vi fick lite snabbt väcka grannen då värkarna drog igång precis när jag lagt på luren med förlossningen, försöka hitta kläder till oss och bebis och sonen för att packa ner. Hade tänkt att städa, tvätta och förbereda efter midsommar så allt var ett smärre kaos här hemma.

Superbra personal och vi hade hör och häpna personal inne på rummet under hela tiden varav två bm, trodde jag inte här i Sthlm. Förlossningen gick bra och jag fick en revansch från förra som var långdragen och avslutades med sugklocka. Denna tog 10 timmar från att vattnet gick tills han var ute. Hade tänkt att skita i epidural men när de sa att nu är sista chansen för epidural så tog jag det för att få lite vila. Efter en natt på BB kände vi oss redo att åka hem och det var skönt att det var vi som valde och inte kände oss ivägtvingade.

Stort lycka till ni som går och väntar, även om det är sjukt jobbigt att föda så är det så himla häftigt!

• Newbie84
    Any80 skrev 2017-06-25 12:04:44 följande:

Grattis :) i vilken vecka födde du i?

Tack! V 38+4
  • Newbie84
    LeyasMamma skrev 2017-06-25 13:27:07 följande:

Massa grattis till er! Kul att det gick så bra och att du känner att du fått en revansch :) vad vägde bebis och hur stor?:)

Tack! Den var 50 cm och vägde 3600, så mycket kortare än brorsan som var 54 cm.
  • Newbie84
    narie24 skrev 2017-06-25 14:11:52 följande:

Stort grattis!! När var bf? Hur kändes smärtan den här gången?

Tack! Bf var 29 juni. Smärtan var mycket bättre denna gång, dels för att det inte var en lika lång förlossning och allting gick framåt. Trycket neråt är det jag tycker är värst, men nu visste jag ju om det förra gången kom det som en chock. Tyvärr har jag jättesvårt att slappna av och jag kände även denna gång att kroppen höll emot.

Fick sy lite denna gång också men jag hade inte alls ont i underlivet efteråt så det är skönt :)
  • Newbie84
    FrökenMp skrev 2017-06-25 16:35:28 följande:

Men åå så roligt! Massa grattis!:D

Vilken vecka födde du i?

Tack v38+4.

Apropå livmodertapp, jag tvingade min sambo att känna och han hittade den inte, men på förlossningen så var den där iaf och typ 2-3 cm lång haha så vet inte hur man ska känna eller så för att hitta den
  • Newbie84
    Treansresa skrev 2017-06-27 21:17:35 följande:

Någon som har tips på en bärsele? Vi har en sjal men vill ha en sele också. Tycker det är en djungel!

Vi har en ergobaby som vi varit nöjda med :)
  • Newbie84
    Treansresa skrev 2017-06-28 00:09:12 följande:

Har kollat på ergon. Sambon tycker dock det är viktigt att kunna vända barnet om man vill och vet ej om man kan det i tulan.

Facebook har jag tyvärr inte så där kan jag inte kolla:)Har du 360 eller den andra? Tänkte om du har saknat att kunna vända barnet om du har originalet

Den vanliga, men hade jag köpt en ny idag så hade jag köpt 360. Jag harbprovat olika bärselar och det bästa är nog att prova i butik för att se hur de känns. Det jag gillar med ergon är att jag verkligen bär med höfterna och inte ryggen, Tex kan jag inte ha babybjörn som många andra gillar.
  • Newbie84
    narie24 skrev 2017-06-28 15:58:24 följande:

Med första barnet kände jag nada innan vattnet gick. Med andra hade jag några falska alarm

innan de riktiga värkarna drog igång. Den här

Gången har jag inte haft förvärkar (tror jag) men magen drar ihop sig emellanåt och det känns som barnet trycks nedåt.

Ngn mer som inte tränat andning i ngn större utsträckning? Hur har era erfarenheter varit vid tidigare förlossningar, har ni kunnat fokusera på andningen? Sitter och kollar igenom mina gamla understrykningar i boken "innan du föder", men minns inte hur användbart det faktiskt var. Mitt fokus var nog främst andningen i lustgasmasken.

Jag har inte gjort det, efter min första förlossning så tänkte jag att jag skulle göra det men blev inte så. Det gick dock hur bra som helst ändå, men körde också lustgas
  • Newbie84
    Vet hur det känns skrev 2017-06-30 13:04:28 följande:

En fråga till er gravida.. min bebis har hela tiden nu i slutet legat med rygg/rumpa år vänster sida och sparkat mest åt höger håll.. men nu så har bebis roterat och sparkar bara på vänster sida.. känner inte sparkarna lika tydligt som förut.

Han är fixerad så inte borde han kunna snurra såhär? Är lite orolig för bebisar ska ligga helst åt vänster och sparka åt höger när förlossningen startar så bebisen roterar rätt.. annars kan barnet komma i fel bjudning och orsaka sugklocla, snitt och bristningar..

Tror ni bebisen kan snurra tillbaka rätt igen? Bör jag kontakta bm?

Mitt första barn låg med kroppen åt fel håll, bm sa då att den kan ändra läge på kroppen och att förlossningen kan ta längre tid.

Förlossningen blev ganska utdragen och avslutades med sugklocka, tror att bjudningen blev "fel" också, dock hade jag tur och klarade mig med en grad 2-bristning, samma som jag fick nu utan sugklocka. På förlossningen sa de att det kan bli akutsnitt. Hur som så är jag ändå väldigt nöjd med den förlossningen trots att han låg med ryggen åt höger :)
  • Newbie84
    Joline84 skrev 2017-07-02 19:30:53 följande:

Så har mina 2 tidigare legat. Vidöppen bjudning. Enl läkaren roterade inte barnen som dem skulle då jag troligen är liten i förhållande till deras stl. Bm sa att det kan bero på formen på bäckenet. Ofta blir det långdraget o mycket smärta mot ryggen. För mig blev det skutsnitt och sugklocka. Blir nu snittad istället.

Jag är liten och mitt första barn var långt, har alltid undrat hur han fick plats då min mage inte var så stor heller haha, denna gång fick jag en mkt mindre bebis och han roterade rätt så att säga. Det gjorde heller inte lika ont denna gång i värkarbetet.

Skönt att du blir snittad denna gång då :)
  • Newbie84

Grattis till era fina bebisar alla ni som fått!

Båda mina barn har kommit när jag slappnade av. Första tänkte jag efter att ha gått över tiden att denna helg är den sista innan vi blir föräldrar. Bjöd hem vänner på middag som den "sista" barnfria. På natten satte det igång. Denna gång skulle jag få bedömning för igångsättning dagen efter, gick och la mig i godan ro och tänkte att jag säkert får tid efter midsommarafton. På natten gick mitt vatten haha

• Newbie84
    LeyasMamma skrev 2017-07-09 22:11:38 följande:

Att dom ska va så envetna ;) ja men ser man det så så vet du ju med garanti att du kommer ha din lilla bebis inom en vecka. På ett eller annat sätt ;) hoppas den extra energin är för att kroppen ska orka med vad som komma skall inom närmsta :)Det brukar ju va så när man varvar ner, men det verkar inte ha funkat här än så länge. Har haft semester i 3 veckor nu och inget har hänt :D men skam den som ger sig ;) vill att vattnet ska gå här med så de händer något :)

Förstår det! Den där väntan alltså samtidigt som det är så spännande eftersom (om det inte är planerat snitt eller igångsättning) man inte vet hur och när det sätter igång. Håller tummarna för att ditt vatten ska gå :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny