Inlägg från: Newbie84 |Visa alla inlägg
  • Newbie84

BF Juli 2017 ny

nagellack skrev 2017-03-01 10:43:03 följande:

Hej allihopa!

Jag e helt ny här och tänkte joina :)

Är 30 år och bor i Sthlm, och jag och maken väntar vårt första med bf 14 juli (dvs i vecka 21 nu) - så himla spännande! Jag har nästan ingen koll alls på barnvagnar, bilbarnstolar, sängar, etc så jag tänkte låta mig inspireras lite här :)

Har exempelvis hört att Bugaboo Donkey e det absolut bästa (och dyraste!) alternativet om man ska köpa en vagn som även går utöka till dubbelvagn inför framtida barn. Nån som har erfarenhet av detta? 

Jag är även lite nyfiken på hur ni har tänkt att spendera er tid under mammaledighet (förutom att givetvis tillägna bebisen den mesta tiden)? Jag är nämligen lite orolig för att bli väldigt uttråkad i längden. Jag har nämligen inga vänner alls som kommer att vara mammalediga samtidigt som mig, och jag är ärligt talat rädd för att "hamna utanför" på nåt sätt.. 

Sjukt tacksam för svar så att man kan bolla lite fram och tillbaka :)

Kram och grattis till alla mammor här! 

Spännande och grattis till er! Jag var i samma sits som du och kände ingen som hade barn, men umgicks mkt med min föräldragrupp som vi fick via Bvc och det gör vi fortfarande. Sen var jag mkt på öppna förskolan och lärde känna andra föräldralediga :) min kompis lärde känna blivande mammor på sin Gravidyoga och gravidvattengympa.

Vad gäller barnvagn så kan det vara bra att tänka på vilka behov man har, när vi bodde i lgh så var vi tvungna att anpassa oss efter hissens bredd, om ni har bil så prova att lasta den i bagaget för att se hur mkt plats den tar ihopfälld osv. Alla jag känner som har en Donkey är nöjda, min sambo som är lång gillar den inte då liggdelen är väldigt låg. De som har två barn tycker om den för att man kan göra om den till singelvagn när man bara är iväg med ett barn typ när man lämnat det ena på dagis.

Babyskydd går att hyra från bl.a. NTF om man inte vill köpa ett. Om man köper och vill kunna klicka i det i vagnen så är det bra att kolla så att vagn och babyskydd är kompatibla. Köper man begagnat så kan det vara bra att tänka på att de har livslängd om vad jag tror är 5 år.
  • Newbie84
    nagellack skrev 2017-03-01 21:18:48 följande:

Tack så mkt! 

Kul att man hittar nya vänner på så sätt, hoppas också på det. Det är iofs även viktigt att man klickar och känner att man vill och inte bara måste :)

Jag var på Big Baby och Babyproffs idag, de hade mer eller mindre samma utbud. Jäklar vad det kostar att skaffa barn 

Om ni ska köpa bugaboo så är det betydligt billigare att beställa ifrån Holland bara så att du vet :) vi sparade 6000kr på att köpa vår joolz (också holländsk vagn) ifrån Holland och då fick vi dessutom med alla tillbehör som fanns :)

Ja det är dyrt att skaffa barn, nu har vi som skönt är sparat ganska mycket saker typ babysitter, spjälsäng, babynest mm, men måste köpa vagn, babyskydd och skötbord.
  • Newbie84

Här verkar det vara ganska glesa mvc besök när man är omföderska, men jag har vart och lyssnat på hjärtat när jag varit på läkarbesök och då har min bm tagit prover osv i samband med det. Ska dit nästa vecka och då är det nog mätning av SF-mått osv och är då i v24.

Får se vad det blir för skötväska sist fick vi en till vagnen som var i samma tyg som vagnen, men nu funderar jag på en skötryggsäck. Min sambo tycker dock att den är lite för feminin (svart med guldfärgad metall) så kanske blir en annan. Tycker skip hop har praktiska skötväskor så kanske blir en sådan.

• Newbie84

Jag gick ingen föräldrautbildning sist för den mama Mia jag gick på hade ingen, nu går jag på vanlig mvc och där såg jag en lapp om föräldrautbildning, men skippar nog det.

• Newbie84
    Vet hur det känns skrev 2017-03-17 12:57:31 följande:

Rekommenderar HM eller Lindex. Bh har jag köpt från bonprix. Min mage syns inte än.. en minimal? bula på magen.. syns inte att jag är gravid än.. ialf inte med kläder. V22 nu för mig(måndag)på jobbet frågade en kollega om något var fel? Hahah i slutet är nog magen stor enda. :)

Igår klarade jag KÖRKORTET. :D man skulle gjort detta vid 18 och inte efter 30 men skönt att ha det nu innan barn nr 3 kommer. Körde själv för första gången igår kväll... Herregud? jag känner mig som värsta trafikfaran!! Läskigt.. men hoppas det blir bättre med tiden.

Sparkar känner jag hela tiden ändå har jag moderkakan i framvägg. Min man och döttrar har också känt utanpå många gånger :) så mysigt! Dock så har foglossningen blivit värre... Vaggar fram på jobbet.. ser så knäppt ut när man knappt har någon mage alls.

Grattis till körkortet :)

Min mage syns inte heller dagtid (syns på kvällen) och gick in i v26 idag. Själv tycker jag att det är skönt att den inte är så stor ännu.
  • Newbie84

Har fortfarande mina vanliga kläder, men sist så köpte jag vanliga överdelar men i större storlek. Hoppas att jag kan göra så igen då jag inte hittat så fina gravidkläder plus att jag inte vill lägga så mkt pengar på det heller. Sist köpte jag blusar/tunikor med knappar så att det funkade att ha sen när jag ammade.

• Newbie84
    Vet hur det känns skrev 2017-03-21 14:28:40 följande:

Tror ni bebisen kan ha en Kashmirfilt när den föds juli/augusti?? Kashmir är ju super gosigt och mjuk.. HM har rea på en grå nu från deras "exklusiva" del. Kan man få för mycket filtar tror ni?

Filtar kan man aldrig ha för många av :)
  • Newbie84
    Sosozo skrev 2017-03-26 09:59:11 följande:

Hur mår ni, mamis? Har ni hälsan eller hur går det?

Jag börjar känna mig tung och blir lätt trött. Men inga ryggproblem ännu.

Mår fortfarande illa och spyr en del och medicineringen gör mig ganska trött, har hyperemesis :( har börjat känna av foglossning nu den senaste tiden. Hade inte det förra gången så hoppas att det inte blir värre.

Spontanköpte vagn och babyskydd idag så det känns skönt att ha det gjort, blev en Britax go big i gråmelange :)
  • Newbie84

Jag pumpade och flaskmatade sist då amningen gjorde så ont. Började sen amma efter ca 3 månader. Nu tänkte jag försöka att amma men funkar det inte så blir det ersättning. Jag tänker att glad mamma ger en glad bebis :)

• Newbie84
    Bimbim79 skrev 2017-04-27 14:05:38 följande:

Du fixar det, man har rätt att va nervös när

Man ska bedömas!

Har med en kollega som uttrycker sig lite klumpigt angående vikt, hon är dessutom ganska stor själv. Svarade henne lugnt, -jag är gravid, vad är din ursäkt? Hon har inte nämnt min vikt igen! :)

Hahaha så bra :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny