Inlägg från: KaffeOchHybris |Visa alla inlägg
  • KaffeOchHybris

BF Juli 2017 ny

EricaP skrev 2017-06-14 19:07:29 följande:

Jag har följt tråden sedan start men inte skrivit någonting. Hade Bf 11/7 men igår 13/6 (v35+6) tittade våran tös ut ??

Grattis! Hoppas ni mår bra allihop. Har tösen fått ett namn ännu?
    Treansresa skrev 2017-06-14 20:09:24 följande:
    Jag lyssnade på er. Så nu blir det en tur in.
    Bäst att ta det säkra före det osäkra. Hoppas allt ser fint ut och att det inte tar så lång stund på sjukhuset :)

Jag var på kontroll igen idag, såg fortfarande normalt ut. BM klämde på magen och gissade att bebisen väger 3.5 kg ?! Hoppas den är lite mindre än så, det kan ju ta ytterligare en månad innan den är ute och jag vill inte klämma ut en vattenmelon till bebis. Hon sa i alla fall att den verkade vara djupt nere i bäckenet nu. 
  • KaffeOchHybris
    noova87 skrev 2017-06-16 19:02:21 följande:

Jag kommer stoppa ner blöjor i bb-väskan. Ibland ingår, ibland inte oftast får man nog den första i alla fall gratis. Valt annat bb än förra gången och minns inte vilket eller vilka märken de har. Jag vägrar ta pampers blöjorna som innehåller lotion och aloe vera extrakt tycker det är helt onödigt, så är det dem så tar jag hellre våra oavsett om de är gratis eller inte. Köpt ekologiska, sen visst egentligen bättre med tygblöjor men har ingen egen tvättmaskin så känner att det inte kommer funka. 

I övrigt med bb-väskan är ju drygt 5 veckor kvar. Men kan ju vara bra och packat något åtminstone om ett par veckor. Lär väl se till och få med mobilladdare, något eller ett par ombyten och lite fler trosor ifall bindorna läcker igenom. Vill helst inte ligga kvar på bb så vet inte hur mycket man ska ta med. För sist hade med godsaker och dryck samt någon bok och läsa. Inser att godsakerna blev knappt uppätna samma med dryck och boken oläst. Kanske skickar iväg mannen om det känns som desperat sug efter något. Ev, stoppar ner någon tidning åtminstone och lite majskakor eller så. För om det är så jag befarar och de inte frågar när brickan åker in så ligger det paprikaskiva på mackan och jag tål inte paprika så kan inte äta mackan i så fall utan och riskera och må illa.

Kläder och någon filt till bebisen, inte så förtjust i de där som står tillhör landstinget. Bindor åker nog ner också. I annat fall så finns apotek där så är det något som behövs som inte sjukhuset står för så kan ju mannen om man inte orkar gå själv köpa.  

Gillar man typ hudsalvor, läppsyl eller ha smink så e det väl sådant man kan stoppa ner. Nappflaska om det är ersättning ifrån början, möjligen ha med sig den ersättning man tänkt och börja vänja babyn med. 

Funderar på om jag ska ta med bärselen för får jag det och funka så blir ju händerna fria när man går sen. 

Jag vill egentligen testa tygblöjor men precis som du har vi ingen egen tvättmaskin. Å andra sidan är det ganska lätt att boka tvättstugan hos oss, och då slipper vi höjd elräkning från att köra en egen maskin varje dag... så vi kanske försöker ändå. Är det någon här som testat tygblöjor innan? 

Får vi mammor äta fast mat på förlossningen? Jag har hört att de bara serverar flytande mat men jag tänker om man tar med sig något själv...? 
  • KaffeOchHybris
    GrönaDruvan skrev 2017-06-18 18:35:16 följande:

Nybäddad säng till lilleman...

Nu hoppas jag att han sover gott där i om några dagar!

Vad roligt att han dyker upp snart. :) Lycka till med allt.
  • KaffeOchHybris
    GrönaDruvan skrev 2017-06-20 00:09:43 följande:

21.48 föddes Olle! Hur söt som helst!!

3.055 g och 50 lång.

Skriver mer imon, men vi är så lyckliga!!

Grattis! Skönt att höra.
  • KaffeOchHybris
    Noccis skrev 2017-06-20 17:35:13 följande:
    Det är ingen idé att jämföra sig med andra, speciellt eftersom många kan verka pigga utåt (jag har fått höra att jag ser fräsh och pigg ut men känner mig som ett vrak) och sen kanske det inte är så.

Blir lite avis på er som får massage varje kväll. Själv får jag typ hota med pistol om min kille ska massera haha! Fast han är världens bästa mentala stöd å andra sidan så det är OK. Han bara tycker inte om att massera så det får jag ju acceptera. Men han gör det om jag ber han.
    Jag är pigg men jag känner att jag haft otrolig tur som kunnat hålla igång som jag gjort. Om jag hade känt av alla symtom och krämpor som jag hört andra prata om så skulle jag säkert slutat jobba/promenera/etc mycket tidigare. Så jag håller med om att det inte är någon poäng att jämföra, det handlar ju inte alls om viljestyrka eller att vara gnällig, vissa drabbas mindre eller mer än andra helt enkelt.

Är för övrigt säker på att om jag blir gravid igen så kommer jag få alla tänkbara krämpor eftersom jag sluppit dem nu. :) 
  • KaffeOchHybris

Idag tror jag kanske slemproppen gick. Inte helt säker eftersom jag haft lite mer flytningar än vanligt senaste månaderna, men det var lite annorlunda i konsistens och färg och 'ramlade' ner i en liten klump. 

Det är ju exakt en vecka kvar nu till BF så det vore ju inte konstigt om det var slemproppen i alla fall.

Sambon har tagit det på sig själv att vara nykter sedan ungefär en vecka tillbaka. Vi bor mycket nära sjukhuset (kanske 20 minuters promenad) så det är inget jag har oroat mig om, tänkte att vi tar väl en vårdtaxi om det behövs. Men det känns bra att han själv funderat på det och bestämt sig för att avstå tills det är dags.

• KaffeOchHybris

Grattis Newbie­84
    Och jättefin bild, GrönaDruvan. 

Jag har känt av förvärkar sedan cirka 4 timmar tillbaka. Jag har inte haft förvärkar tidigare, bara smärtfria sammandragningar, men det känns som mensvärk typ. Ett tryck över nedre delen av ryggen som sprider sig mot livmodern. Men det verkar inte öka i frekvens eller intensitet så jag tror inget är på gång riktigt ännu.

• KaffeOchHybris

Förvärkarna har inte avtagit under natten, utan sakta blivit något starkare, så jag ringde in till förlossningen för att stämma av. De säger att "det kan vara något på gång" så jag får helt enkelt vänta och se. Hade kännt på mig att jag skulle gå över tiden men det gör inget om bebisen kommer nu. Bara jobbigt om det ska vara falskalarm i upp till tre veckor till.

• KaffeOchHybris
    Haiduchi skrev 2017-06-26 10:38:37 följande:
    Åh vad spännande! Hoppas det fortsätter och inte avtar.

Mina förvärkar som kom lite då och då är typ helt väck!

Sover kanon och känner mig så bra så känns som jag kommer vara gravid for ever. Tror vi har samma bf. 1/7

Nu håller jag tummarna för dig :)
    Tack! Ja, samma BF. Jag har också känt mig väldigt bra och jobbade fram tills i torsdags, sen varit iväg och firat midsommar, så på sätt och vis blir det lite snopet om bebin kommer nu :) Hade ju planerat att vila, städa och laga mat denna vecka, när jag äntligen blivit ledig. Men det blir bra om det är så, har inte lika många matlådor i frysen som planerat, men vi överlever xD

FrökenMp skrev 2017-06-26 11:19:26 följande:
    Åh hoppas hoppas! Håller tummarna för dig att det blir bebis snart:D

Har du känt av förvärkar innan eller kom drt bara sådär?:)
    Har haft sammandragningar under hela graviditeten men utan någon smärta. Nu är det som ett starkt tryck över ryggen/livmodern. Så det är ju intressant att det började ungefär en dag efter att slemproppen släppte.

Varierar fortfarande ganska mycket i intervall - kanske var 7:e minut i genomsnitt. Men har inte avtagit i intensitet ännu. Förlossningskoordinatorn sa att det kan ta nästan ett dygn till innan det är dags om det är "the real deal" så  jag försöker sysselsätta mig med lite lugna aktiviteter så länge.
  • KaffeOchHybris

Vår lilla tjej ankom för några timmar sen :) vi myser tillsammans i sjukhussängen. Ska berätta lite mer när vi är hemma, men allt har gått bra.

• KaffeOchHybris

Tack för alla gratulationer! Nu är vi på BB och jag försöker hålla mig vaken eftersom jag har en bebis som snuttar på bröstet.

Förvärkarna startade som alltså på söndag eftermiddag. De var dock så pass milda att jag ändå kunde sova ok. Tajmade och väntade på att de skulle bli korta och regelbundna, men vid 21 varierade det fortfarande en del i intervall. Men då gjorde det så pass ont att bad om att komma in, och det fick jag. Tur det, för det visade sig att jag redan var 8cm öppen. Sen tog det ett tag innan hinnsäcken sprack och värkarna var fortfarande för glesa, så värkstimulerande sattes in mot slutet. Eftersom jag kom in så öppnad så blev det bara lustgas, men smärtan kändes hanterbar fast jobbig så klart. Efter 4,5 timme var det klart. Ett stygn på varje blygdläpp, annars inga bristningar eller så. Känner mig väldigt nöjd med förlossningen i helhet. Hade velat gå hem direkt eftersom jag och bebisen mår så bra, men rutinerna här är att förstföderskor stannar natten för att kontrollera att amningen kommer igång.

Så det var vår story. :) ska bli spännande att följa er andra i tråden nu.

• KaffeOchHybris
    yessi skrev 2017-07-01 13:47:38 följande:

Tänkte uppdatera här lite om vad som hänt/händer för oss.
    OBS! Inget för de känsliga..

Den 8/6 fick jag väldiga smärtor i rygg och mage, kunde knappt sova på natten. Bebis sparkade på som vanligt och jag tog några Alvedon för att sova. Lyckades till slut att somna. Dagen efter alltså den 9/6 så fortsatte smärtorna, fast inte lika intensiva. Tänkte att det är förvärkar på gång, jag var ju trots allt i vecka 35+3. 

Dagen flyter på bra och vi blir bjudna på middag hos kompisar på kvällen. Smärtorna fortsätter och vi bestämmer oss för att åka in på sjukhuset.
    På parkeringen känner jag att det blir blött i byxan och jag tänker att nu har vattnet gått!

När vi står i hissen på väg upp till förlossningen känner jag med handen på byxan och ser att det kommer blod...
    Världens panik och vi springer till en ny hiss som tar oss till målet. Väl framme möter vi sköterskor som genast tar in oss på ett rum. Några sekunder senare kommer fler sköterskor, barnmorskor och läkare.
    CTG görs, men ingenting.

En ultraljudsmaskin hämtas för att höra hjärtslagen. Ingenting. Absolut ingenting.
    Vi får där och då beskedet att våran pojke inte lever. Känns som att få en käftsmäll och det är sådan chock från att gå från att tro att han lever till att få beskedet.
    Ett riktigt ultraljud görs sedan där vi också ser han, han rör sig inte...det är ingen dålig dröm. Det är fan en mardröm som är i högsta grad verklig.

Några timmar senare, den 10/6 föds vår lilla änglason genom kejsarsnitt. De försökte få igång mig på naturlig väg, men det gick för långsamt och jag hade såna smärtor i magen så då togs beslutet om snitt.
    Han var så fin och såg så fridfull ut. Orsaken var att moderkakan hade lossnat, så han hade inte en chans. Klandrar mig själv så att jag inte förstod att något var fel...

Vi har precis haft begravning för honom och tagit farväl. Men det gör så ont att han inte lever med oss och scenariot där vi får beskedet spelas upp i mitt huvud..

Detta är min förlossningshistoria, tyvärr med ett olyckligt slut.

Jag beklagar sorgen, blev väldigt ledsen när jag läste om vad som hade hänt. Jag hoppas ni har bra stöd hos vård, familj och vänner för att ta er igenom denna förlust. 
  • KaffeOchHybris
    Treansresa skrev 2017-07-02 13:48:08 följande:
    Det ska jag göra:) nu är det dags för ctg igen och omgång 3.
    Lycka till!

Nu är vår tjej 5 dagar gammal. Mjölken har börjat rinna till, men vi har fått tillmata lite eftersom det inte kommer jättemycket och det tar lång tid för bebisen att amma - säkert 1½ timma, om hon inte somnar och vägrar vakna innan hon är klar (jag försöker reta händer o fötter, men ibland vaknar hon bara till av att vi rör henne med händer som nyss tvättats i kallt vatten). 

Har haft 'baby blues'' på kvällarna de senaste dagarna. Känner också av det när jag ammar eller pumpar. Men det känns bra under dagtid, och troligtvis går det över efter några dagar, så jag försöker tänka på det när jag mår dåligt. 
  • KaffeOchHybris

Håller tummarna för att det startar snart för er som väntar. :) 

Nu är vår tjej 12 dagar gammal. Hon har lite dålig viktuppgång, så jag pumpar mjölk och tillmatar med ersättning för att kunna se hur mycket hon äter. Hon går visserligen upp i vikt, men BVC hade förväntat sig en snabbare viktuppgång eller nått sånt. Men vår nuvarande barnmorska var inte så orolig och menade på att det kanske är för att hon föddes tyngre än genomsnittet som gör att hon lägger på sig långsammare nu. 

Ville posta en bild, men av någon anledning blir den upp och ner?

• KaffeOchHybris

15 dagar idag och varit på viktkontroll igen på BVC. Idag ungefär 100g över födelsevikten! Woop :) 

Nu när magen har gått ner så undrar man nästan hur i helsike hon fick plats där inne.

• KaffeOchHybris
    Haiduchi skrev 2017-07-15 19:22:01 följande:
    Har du nån smärtlindring? Jag får oxå prova stå å gå sen ....kanske bra med tyngd och öppna sig bättre. Har alla gånger legat i sängen.[/quote]

Jag har endast tens.

Ballongen sitter fortfarande kvar och ca 5-7 min mellan värkarna. Ibland längre och svagare.

Tror dock de endast är pinvärkar.

Känner mer och mer misstro till jag kommer kunna föda.

Om ca tre timmar tar de ballongen och ska undersöka, utvärdera.

Såååå trött på att ha en massa ineffektiva värkar. Helt slut. Kan ge det en dag till men sen orkar jag inte mer. Bm lovade mig att jag iaf inte blir hemskickad utan bebis. Jag kommer bli förlöst på ett eller annat sätt.

Önskar man kunde se in i framtiden om det man provar kommer funka eller om man ska satsa på snitt direkt.....
    Lycka till! Snart har du din bebis i famnen, som du säger kommer du ju bli förlöst på ett eller annat sätt snart.
  • KaffeOchHybris
    Haiduchi skrev 2017-07-17 17:50:42 följande:

Hej alla!

Är på bb nu med vår dotter som kom söndag morgon kl 03.03. ;)

Så bf +15 kom hon.

En seg start på igångsättningen men väldigt snabbt och intensivt avslut.

Mot em så upplevde vi att mina värkar kom glesare och mindre onda så jag och mannen tog en tur till Max oxh hans mamma mellan 20-22, så skönt att få friskluft!

När vi kom tillbaka vid 22 så ville jag att de skulle ta ballongen och ge mig sovdos. Men de hade fullt upp med andra förlossningar.

Men plötsligt tog min värkar fart och från 23-00 så kom de med ca 2 min mellanrum och var så kraftiga så det kändes inte som andningen räckte till.

När min bm vid 00 tar ballongen, fick lustgas för att orka med undersökningen, så var jag visst öppen 4-5 cm.

Hon försöker sätta elektrod på barnets huvud och ta håll på hinnorna på det sättet. Men gick så där.

Låg sen och pausade i sängen med min lustgas, tens och andning under värkarbetet. Ca 45 min. Ville sen stå upp men var så klart nojig över barnets hjärtljud och ville gärna ha koll på det.

Det var pga låga hjärtljud som dotternfick födas med urakut snitt.

De sätter elektrod, ingen skillnad i öppning, och när jag reser mig så sjunker hennes hjärtljud till ca 90....

de får snabbt upp mig på sängen igen, lägger mig på sidan och ändrar lustgasen till syrgas, ringer på läkare mm.

Jag har totalpanik! Skriker i masken oxh ber dom bara ta ut henne för jag orkar inte mer. Hemska värkar ich det gör skit ont när de undersöker mig!

Men läkaren avvaktar, plötsligt är jag öppen 8 cm. De säger att allt går väldigt snabbt.

Och plötsligt börjar jag få krystvärkar. De lägger mig på rygg, jag får börja krysta. Hennes hjärtljud är fortfarande hyfsat låga. Runt hundra men nere på 60-70 under värkarna.

De pratar om att ha henne med klocka, men kollar någon värde först, tror det var mjölksyran, vilket var ok så de avvaktar med klockan. Krystar ca en timme, får äntligen ha lustgasen igen. Sen var hon ute.

Helt sjukt! Helt sjukt!

Väldigt glad att det blev vaginalt för jag har återhämtat mig sååå mycket snabbare nu än när jag gjorde snittet med storasystern.

Dottern mådde toppen så fort hon kom ut.

Hon är så lik sin syster :)

Väldigt suttig, hade hon fått bestämma hade hon haft min bröst i munnen nonstop.

Så de är redan väldigt ömma. Börjat prova med amningssnapp så jag ska överleva.

Ja det var min förlossningen :)

Grattis!! Skönt att höra att det gick bra till sist.
  • KaffeOchHybris
    Wooden skrev 2017-07-25 14:37:48 följande:
    Är på väg in till förlossningen nu. Tycker jag har riktigt onda värkar (om än lite oregelbundna, varierar mellan 5 och 2,5 min i intervall typ). Men skönt att få komma in på bedömning iaf! Hoppas verkligen att kämpandet under dagen givit resultat.
    Lycka till Wooden! Mina värkar blev aldrig regelbundna och varierade typ som dina, men när jag kom in till förlossningen var jag ju 8cm öppen... så regelbundenhet är tydligen inte allt! :)
  • KaffeOchHybris
    Lady K skrev 2017-08-09 11:09:36 följande:

Antar att jag är ensam kvar här i tråden eller finns det någon mer som inte fött än? Är hur som helst på bf+6 idag. Inga mer känningar överhuvudtaget. Mentalt har jag ställt in mig på att det helt enkelt inte kommer att starta av sig självt. Ska till barnmorskan på fredag, så då får vi väl se vad som sägs. Längtar ihjäl mig efter min lilla prins nu! Å andra sidan, har han dröjt så här länge kan han lika gärna vänta tills på söndag så att vi kan gå på en av mina äldsta barndomsvänners bröllop på lördag. Han kommer säkert att komma natt till lördag bara för det...haha, jaja. Oavsett när är han väääldigt välkommen ut nu.

Du är nog sist nu, men vi håller alla tummarna för dig :) 
Svar på tråden BF Juli 2017 ny