BF Juli 2017 ny
Här i Linköping är det bara KUB och RUL i vecka 20, sen blir det inga mer UL om man inte tillhör en riskgrupp eller om det inte finns andra skäl för det.
När på dygnet och hur länge har ni stödstrumpor? Mot sendrag.
Jag har ganska mycket sammandragningar, verkar triggas av att jag ställer mig upp. Det gör inte ont så det är faktiskt inget jag besväras av eller tänker mycket på. Däremot tycker jag att det är jobbigt att underlivet svullnar upp när jag reser mig. Det är som att allt blod rusar dit och det tar ett tag innan det stabiliserar sig och blir normal blodmängd (gissar på att det faktiskt är ungefär det som händer). Vecka 32 nu på måndag, så snart 2 månader kvar för mig.
Oj, hjälp :/ För första gången på säkert 20 år har jag haft en "nattlig olycka", helt oväntat då jag inte haft några besvär med blåsan tidigare i graviditeten. Visserligen brukar jag gå upp en gång på natten för att kissa, men den här gången vaknade jag inte. Blev tvungen att googla för att försäkra mig att det inte var vattnet som gått, fick visserligen inga tydliga svar men eftersom jag inte märker av något särskilt idag så var det väl inte det. Pinsamt, hoppas det inte blir en regelbunden grej. Någon som varit med om nått liknande? Kan det vara för att barnet har vänt sig nu (är i vecka 33)?
Jag har aldrig tränat så mycket men promenerar kanske 1 - 1½ timme varje dag pga hund och att jag promenerar till arbetet. Som tur är har det fungerat bra att fortsätta med. Jag försöker också gå på gravidyoga en gång i veckan, men det tycker jag knappt kan räknas som träning, blir ju inte direkt svettig. Det finns ett ställe som har vattengympa för gravida här, men dels kostar det 300kr/tillfälle + det är på dagtid vilket gör det svårt för mig att ta mig dig (yogan är sen eftermiddag vilket passar bättre med jobbet). Hoppas att jag hinner testa det någon gång i alla fall.
Jag tror min mage är normalstor. Är i vecka 34 nu. Min sambo tycker att jag är förhållandevis "liten", men jag har faktiskt gått upp 10kg. Formen på magen är väldigt rund och fast så det är nog ingen som tvekar på om det är en gravidmage längre. BM kommenterade att "det är ju bara mage på dig" vilket jag inte riktigt vet vad hon menade med? Typ att graviditeten inte satt sig någon annanstans ännu? Förutom viss smärta på höger revben så tycker jag att det fortfarande känns helt okej, kan röra mig någorlunda smidigt utan att känna mig för trött eller för stor.