Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

Treansresa skrev 2017-05-31 08:28:53 följande:

Ja det verkar vara väldigt olika konstigt nog! Förstår inte varför den ska skrivas upp vArje gång, är inte så att jag är överviktig heller så borde inte vara någon fara.

Vad jobbigt att hon är så:( visst har hon varit så från start med att knappt berätta eller något?

Ja det är verkligen inte mycket information eller tid för prat på besöken. Stick i fingret för att kolla sockret, mäta magen och kolla hjärtljud sen ut. Tar kanske 15 min på sin höjd. Hon bjuder inte in till samtal och känns stressad om jag frågar något. Jag har tex klagat på att jag får ont när jag går och har kramp i nedre livmodern på nätterna men det har hon inte kommenterat. och nu vet jag ju att det är för myomet. Vilket jag fick reda på av en slump vid ett ul i annat syfte. Och det är väldigt avgörande för bebisens ankomst (läkaren ordinerar snitt nu). Så jag är inte så impad av barnmorskekontakten.

Men inte vet jag. Verkar ju vara rätt godtyckligt alltihop. De jobbar olika och har väl olika med tid. Har din bm sagt något om varför hon vill väga hela tiden? Vet hon att du inte gillar det? Jag hade en bm som frågade om vikt med tidigare barn, typ varje besök, så kanske bara är någon personlig preferens?
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-06-01 12:08:26 följande:

Blir ett långt klagoinlägg nu. Ni behöver absolut inte läsa!

1 juni, 48 dagar kvar. Jag tycker fortfarande att målet känns riktigt långt bort! Känner mig nedstämd och har ingen ork till något även fast kroppen är "pigg" . Allt som i början och mitten var roligt känns bara som en press! Har massor kvar att handla och mycket kvar att göra hemma. Bara att tvätta upp allt känns som ett projekt då vi redan har massa tvätt varje dag då vi är så många.

Tror vädret gör mycket också, 1-2 plusgrader ,snöar till och från , isen har inte gått och det blåser nordliga vindar fortfarande. Nordliga=iskalla. Har tom fått plocka fram tjocktröjorna igen då det vart för kallt med vårjacka. Vi brukar kunna kratta i mitten på maj, träden brukar ha börjat knoppa och isen brukar ha gått runt 25. Nu ser jag inget slut på allt.

Har 2 resor inbokade som också stressar, vill göra barnen glada men hur kul är det att åka iväg då man får ont bara av 30 minuter i bilen för att bebisen trycker så högt i magen och man kissar konstant. Och det är 4-5 timmars bilresa dit. Men åker vi inte nu i juni kommer det inte bli någon sommarsemester alls. Och bor man här måste man nästan komma iväg några dagar, och ungarna tar typ för givet att vi ska åka på något. Den ena resan kan jag iallafall avboka.

Inser att jag räknar ner veckorna till 37+ också då mina andra kommit då och det är livsfarligt! Jag har ny sambo och är äldre, den kan lika gärna ligga kvar på övertid . Man har inga garantier på bebisen när den vill komma ut.

Nej nu ska jag sluta skriva men var riktigt skönt att få skriva av mig lite! Försöka rycka upp sig och ladda för en eftermiddag med barnen .

Hoppas det känns bättre snart. Eg är det ju bara två saker som är viktiga att ha fixat när bebisen kommer. Babyskydd och blöjor. Möjligen en nappflaska och en förpackning ersättning om amningen strular. Allt annat ordnar sig ju. Du får stoppa bebben i ett örngott om du inte hunnit fixa med kläder det löser sig!

Svårt med resor. Jag förstår din frustration. Om det är något jag har svårt för och tycker är jobbigt så är det resor som tar tid. Jag vill själv helst bara slippa det. Vi åker till landet nu i helgen (2h i bil) och det är sista gången, sen väntar vi till efter bebis. Vad är det för typ av resa ni planerat som tar så lång tid i bil? Kan du ta tåget ist? Alt vara hemma och låta din man och barn åka?
  • Sosozo

Grattis till gossen 78elle! Jobbig start men skönt att ni mår bättre nu!

Någon som har provat appen baby beat? Man håller mobilen mot magen och ska kunna höra och se bebisens hjärtljud. Undrar om det funkar?

Smart med babyboxar, ska också beställa!

• Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-06-03 12:01:34 följande:

Nä, det skulle jag aldrig prova. Är lite nojjig med strålningen så direkt mot magen. Tror inte det är bra och jag tror heller inte att den appen funkar.

Nej, jag är också misstänksam till om det funkar. Har aldrig hört talas om någon som använt sig av mobilen på det sättet, eller kännt till appens existens, men fick upp reklam för den.

Har själv aldrig haft doppler eller mätinstrument hemma. Är orolig för att bli nojig om jag inte hittar hjärtljud + alla mina bebbar har protesterat när dopplern använts hos bm. Men många är ju väldigt nöjda med att kunna ha koll.
  • Sosozo
    Any80 skrev 2017-06-04 12:24:31 följande:

Hej! Ville kolla är det någon av er som har börjat få som mensvärk ? Liknande? Ringde till fl och dom sa att man kan börja få ont i dom här veckorna jag e i 33+5, är det några fler som har det? Kram på er

Jag har precis som mensvärk då och då. Vissa dagar kan det hålla i sig 1-2 dygn. Känns mest längst ned framtill i magen och svanken. Men inga regelbundna värkar eller sammandragningar. Men vet inte exakt vad det är (livmodern som övar, växtvärk, förstoppning, något annat?). Det hjälper med vetekudde och ibland en alvedon. V 35.

Sammandragningar har jag dagligen. Mest på kvällarna. De kan suga i rätt ordentligt och kännas lite obehagliga men stannar vid det och har gett sig till nästa dag.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-06-04 09:06:52 följande:

Hur sover ni tjejer?

Börjar bli lite zombievarning här. Men när jag tänker på att amma hela nätterna ska man väl vara glad och njuta av att man i alla fall sover mer nu. Börjar lite nojig över hur jag ska palla sömnbristen, är en sån som verkligen behöver sömn. Galet att skaffa tre barn då haha?

Jag tänker också på det där. Sover inget vidare. Vaknar på nätterna och har ont (myomet) och kramp och går upp och kissar och värmer vetekudde. Men nu kan man iaf vila på dagen om det behövs.

Amma och vaknätter är jobbigare tycker jag och är lite nervös inför det.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-06-05 22:19:15 följande:

Ja dessvärre är man stockholmare.

Har delat rum vid båda förlossningarna och då är det klart att man vill hem. Vid andra förlossningen fick jag dock eget rum andra natten och det var så skönt! Mannen har aldrig fått stanna kvar men det var rätt skönt att få en natt med lillen innan man skulle hem till storasyster. Man får helt enkelt se hur det blir. Jag vill nog helst slippa lyssna på ngn annans bebis som skriker.

What, delat båda gångerna? Vart har du fött tidigare?
  • Sosozo
    Haiduchi skrev 2017-06-08 05:17:39 följande:

Också nervös att även om se lyckas så snurrar hon tillbaka och så märker man inte det fören man är inne och föder och får göra akut snitt.

De uteslöt vaginal sätesförlossning direkt för mig Då jag redan är snittad sen innan. Då var det ett katastrofsnitt.

Helt ärligt känns ett planerat snitt som en bättre idé fär oss.

Är nog mer skärrad av första förlossningen än vad vi trodde, både jag och min man. Jag är rädd för smärtan och han de att vi ska bli separerade igen. De sprang ju iväg med mig, kvar blev han i ca 30 min utan att få veta något, sen kom de med dottern och han blev sittandes med henne i några timmar helt själv. Tyckte personalen skötte det så dåligt för han.

Detta tär på oss hyfsat mycket, jag är stresskänslig.

Fogarna är hemska nu. Hade varit så skönt att få ett tidigt snitt datum och bara ha det gjort liksom. Kunna slappna av.

Får se hur det blir idag. Känns så där, tror jag kommer vara helt off, vaknat extremt tidigt inatt av väldigt ont i varenda fog, sitter Med min tens och försöker slappna av.

Hur känner du inför snitt eller föda i säte? Vill du helst vaginalt?

Hoppas det går bra idag. Säkert kommer det lösa sig till det bästa. Antingen vänds hon och det funkar eller så kanske du ska snacka med dem om snitt? Om du skulle känna dig tryggare med det? Är det själva ovissheten och det eventuellt spontana du är orolig för?
  • Sosozo
    noova87 skrev 2017-06-08 20:11:45 följande:

Funderade på samma, hoppas jag klarar av att amma denna gång. Känns inte kul någon av innehållsförteckningarna på ersättningen Då väntar vi ett barn där det mycket väl kan bli strul men när ingen aning. 

Sonen hade mest Nan. 

Delilah2001 skrev 2017-06-08 20:18:44 följande:

Finns det ingen utan palmolja?

Ang palmolja i ersättningen. Är det för miljöns skull som ni vill ha utan palmolja? Jag vet inte om jag är dåligt påläst, men vad jag jag har förstått så är det ofarligt (många livsmedel har bytt ut de tidigare populära transfetterna mot palmolja)?

Personligen så tänker jag inte så mycket på innehållet i ersättningen. Kan jag inte amma så gör det inget alls. Jag och familjen har en sund livsstil m mycket hemlagad mat och motion över lag så det får ju bebisen ta del av sen. Det här är bara några månader.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny