Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

BF Juli 2017 ny

Haiduchi skrev 2017-06-06 23:56:43 följande:
    Är med sjukt rädd, för smärtan.

Hade hemska pinvärkar som inte gjorde någon nytta med dottern. Oxh blev katastrof snitt.

Kände länge att jag inte var skapt för att föda.

Nu går vi profylax kurs och de pratar mycket om inställning, avslappning, mental träning mm. Vi läste kursmaterialet ikväll, hade gråten i halsen hela tiden.

Men känns bra!

De sa ofta att vi ska fokusera på att slappna av, andas och låta de andra bm ha koll på allt annat runt omkring oss.

Börjar sakta men säkert släppa rädslan och stressen. Inser att de kommer skjälpa mer än hjälpa mig.

Har min målbild med, barnet på bröstet. Pratar ihopa mig med min man om vad jag behöver av han om jag skulle få panik.

Prata ihopa er. Om vad ni faktiskt kan påverka för att göra det tryggt för er.

Om det skulle bli komplikationer så är ni ju på det bästa stället, med väldigt kunnig personal. Och de vet om riskerna.

Tänk positivt !

<3
    Känner också att jag är sjukt rädd för smärtan denna gång. Ändå har jag ju gått igenom detta 2 ggr och det har ju gått jättebra även om det gjort ont såklart.
    Har ju klarat mig utan bedövning och helst vill jag ju klara det nu med, men är rätt öppen för att få epidural denna gång då igångsättningar kan ta tid...
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-06-06 20:23:23 följande:
    Vet inte hur jag skulle hantera det, men hade nog försökt tänka som så att de har all bakgrundsinformation. Att de har koll och att det finns en plan när och om det händer. Att moderkakan inte släpper är ju inte jätteovanligt på alla de förlossningar som sker, samma med blödningar. De har ju bra rutiner för sådant.
    Jag oroar mig mest för hur jag ska hantera smärtan denna gången och har tom skrivit en förebyggande ursäkt i förlossningsbrevet. Blir så otroligt otrevlig när jag har ont. Att de har koll på bebisen och förloppet känner jag mig trygg med, också att det kanske inte alls blir som jag tänkt mig men att de får lösa det och huvudsaken är att både jag bebis och mannen mår bra efter oavsett om det blir snitt, lite akut, bebis får va hos pappa om de måste tahand om mig osv.
    Fick ju akut snitt med första, vilket alla oroade sig att jag skulle reagera negativt på. Men hur kan man reagera negativt när vi båda kom därifrån o mådde bra? Visst blev det inte som jag tänkt mig men vi kom hem och vi mådde bra!
    Jag litar på personalen och vet ju att de är kunniga, men ibland kan det ju gå fel ändå...
    Jag är ju väldigt övervakad med tanke på att jag är 4e personen med denna komplikationen som de haft på 10 år i Halland.... så jag är inte orolig att inte personalen gör sitt yttersta, men är ändå orolig att något ska gå fel...
  • GrönaDruvan
    Joline84 skrev 2017-06-06 21:35:20 följande:
    Så jobbigt för dig att du har såna känslor. Kan förstå lite, då din situation är speciell denna gång. Är det någon ökad risk för komplikationer nu när den andra ska komma ut efter? Han är väl rätt liten och det borde väl vara plats att komna ut efter den första? Bra att du får prata igenom dina tankar med läkaren iallafall. Sen tror jag att det är bra om du försöker släppa alla mardrömsscenarion emellanåt och föreställer dig hur det skulle vara och kännas om allt går på bästa sätt. Försöka få en positiv känsla och lugn inför förlossningen. Tror själv mycket på affirmationer, meditation och positivt tänkande. Det brukar fungera bra för mig när jag blir orolig inför något.
    Ja, det är jobbigt att känna såhär och det har jag inte känt med de andra två. Troligtvis spelar det väl in att hela graviditeten varit en oro och så svårt att tro på att det slutar väl...

Det ska inte vara någon ökad risk för komplikation för att den andra ska ut. Han är väl kanske 15-17 cm och säkert lite "ihopskrynklad" så han kommer ut lätt och troligtvis ihop med moderkakan. Det som kan hända är att inte moderkakan inte orkar med och att det kan bli en blödning, men sånt kan ju hända annars också... fast är sjukt nervös.
    "Tyvärr" finns ju ingen återvändo nu, ut ska det på nåt sätt!!
  • GrönaDruvan
    Wooden skrev 2017-06-07 14:55:53 följande:
    Förmodligen kommer det ju gå jättebra! Men man förstår ju din oro såklart! Hoppas verkligen det inte blir några ytterligare komplikationer för er del. Känns som ni haft er beskärda del av sånt nu. 

Tycker oron går så upp och ner. Senaste oron, som egentligen är piece of cake och löser sig, är att både mina föräldrar och svärisarna är bortresta hela veckan innan bf. Det är dom enda sonen sovit borta hos innan, så det är ett litet orosmoment. Men inte alls säkert bebisen kommer då och han flera andra (3 fastrar tex) som han är väldigt trygg med. Inte ens säkert det blir aktuellt med nån övernattning heller. Och så är det ju absolut inte på liv eller död. Men det är min senaste fundering, haha :)
    Jag hoppas verkligen allt går bra. Mina andra förlossningar har varit otroligt bra. Inga problem alls.

Förstår om du nojjar över att ingen kanske är hemma. Visst är det inte på liv och död, men det är ju ändå sådana "små" saker som kan ställa till det för en när man funderar och vill att allt ska flyta på!
  • GrönaDruvan
    narie24 skrev 2017-06-07 14:57:59 följande:
    Förstår att du oroar dig för allt möjligt! Du har inte haft det lätt. Hur känner du inför att föda ut den lille? Kommer du vilja se osv?

Du är modig och det kommer gå bra. Snart är du i mål!
    Det känns ok att föda ut den lilla sålänge allt går bra...och ja, jag vill se honom. Ska dock låta barnmorskorna ta hand om honom först, eftersom jag vill koncentrera mig på mitt levande barn direkt.
    Sen får barnmorskorna avgöra lite om det är något att se...är det bara en blå/svart klump så är det ju bättre att ha minnena från ultraljuden...men ser man att det är en liten människa så vill jag se. Troligtvis ser man det, har ju sett ut som en liten bebis på ultraljuden iaf...
    Läkaren sa att man oftast målar upp en värre bild än vad det är och att hon rekommenderar att vi tittar på honom.
  • GrönaDruvan
    happylife skrev 2017-06-07 15:25:41 följande:
    Hej Gröna Druvan! Vet inte om du minns mig men jag skrev lite till dig i samband med att du fick veta om er tts. Jag råkade ju ut för samma. Har tjuvläst här i tråden då och då och är glad att iaf er ena klarade sig <3
    Vill bara skriva att jag definitivt tycker du ska titta på den lille, tror du kommer ångra dig annars. Vi förlorade ju båda och har inte ångrat en sekund att vi valde att hålla dem! Lycka till nu <3
    Hej!
    Tror att jag kommer ihåg dig, men inte helt säker. Var några stycken jag skrev med som varit med om samma.
    Tror också att det är som du säger, att jag kommer ångra mig om jag inte tittar på honom.
    Vill du påminna mig lite om er resa? Opererades ni eller dog de i magen ändå? Vilken vecka var det? Hur såg de ut när de föddes? Du kan ta det i pm om du inte vill skriva här!
  • GrönaDruvan
    happylife skrev 2017-06-07 17:13:53 följande:
    Jag kan skriva här det är ingen fara
    De upptäckte tts i vecka 16, minns inte graden men har för mig grad 2 redan så tidigt. Den lille hade ingen urinblåsa alls och de skiljde en hel del i storlek, man såg tydligt att cirkulationen var störd. Vi träffade Marius på Huddinge Sjukhus som var villig att operera mig dagen därpå men han var ärlig med risker etc så vi tackade nej efter mycket om och men och avbröt graviditeten två veckor senare två fina flickor födde jag i vecka 17/18. Dom var jättefina, man såg att den lilla var helt illröd o genomskinlig i huden dock såg sjuk ut, men inte på något läskigt sätt. Jag sattes igång kl 10 på fm och födde dem kl 19 nånting samma dag. Sov en natt och opererades pga moderkaksrester,
    Sov en natt till sedan orkade vi se på dem!
    Jag blev gravid fyra månader senare och födde min dotter för två veckor sedan <3
    Åh, nu minns jag dig!
    Ångrar du idag att ni inte opererade? Säkert konstigt att tänka så, för då hade ni ju inte haft er dotter idag... härligt att ni lyckades så fort!! Underbart!!
    Vår tts var ju också grad 2, men låter ändå som dina tvillingar var mer påverkade än mina. Min lilla hade ingen urinblåsa, men fortfarande mycket fostervatten och den stora hade ju endast lite påverkan på hjärtat. De var nästan helt jämnstora också.
    För vår del fanns det inget annat val än att operera, jag hade inte klarat att göra något annat. Ändå tur att man får välja det som känns bäst, men det är då inga roliga val man har när man sitter där alltså..
  • GrönaDruvan
    Haiduchi skrev 2017-06-07 16:54:28 följande:

Idag har varit en sån gråt dag.....

börjar med att på profylaxkursen så har jag gråten i halsen hela tiden och när vi skulle testa att andas genom en värk, gick bra i måndags, så när mannen nyper till i låret så drog jag undan benet oxh slog bort hans hand. Blev så besviken på mig själv att jag inte klarade av det som alla andra oxh åter igen rädd för hur ska jag klara av smärtan så börjar gråta lite smått.

Kursledaren ser ju detta och precis när jag lugnat ner mig så kommer hon bort och liksom "blev det jobbig påminnelse"

Ja så bryter jag totalt ihop och grät typ nästan hela resten av kursen. Kul.

Sen var vi inne där positionskontroll av flickan.

Fick ligga med ctg först och bm känner lite snabbt oxh säger att det känns som huvudet är nere.

När läkaren sen kollar med ul så konstanterar hon snabbt att hon ligger i säte, så då bokar vi vändningsförsök imorgon.

Blev så paff så börjar gråta igen. De fråga om jag vill föda vaginalt, säger att jag vet inte längre men känner ändå att jag kommer ångra mig om jag inte ens försöker. 50 % chans att det lyckas imorgon.

Är helt mör och mentalt slut idag. Lyckas det inte imorgon så bokas snitt.

Stackare...jobbigt när allt bara blir fel...
    Jag kan förstå dina känslor.
    Jag håller tummarna att vändningsförsöket lyckas!!!
  • GrönaDruvan
    happylife skrev 2017-06-07 17:14:54 följande:

Dom såg precis som en bebis fast i miniatyr. Allt fanns där.

Vad hände med bebisarna sedan? Valde ni att ta hand om de själva så att säga?
  • GrönaDruvan
    Joline84 skrev 2017-06-07 19:25:28 följande:
    Okej, skönt att det inte är någon ökad risk då. Såklart man kan bli nervös och orolig ändå. Jag skulle också vara orolig och inte alls peppad om jag skulle genomgå en vaginal förlossning igen. Just smärtan har varit ohanterbar för mig vid andra förlossningen då det tog så lång tid. Krafterna tog ju slut till sist, men det var ändå så lång bit kvar då. Det du har till din fördel nu är väl att du är omföderska och det borde gå lättare för dig denna gång, samt att din bebis inte kommer vara så jättestor. Hoppas det går smidigt med igångsättningen.
    Är lite orolig att det ska ta för lång tid och att smärtan blir för jobbig. De andra förlossningarna har ju gått fort, så har aldrig haft ont så jättelänge....men samtidigt vet jag att jag har hög smärttröskel och kan ta smärtan ganska bra, men vet ju som sagt inte hur jag reagerar om det tar tid..

Som du skriver så kan det ju gå superbra med tanke på att jag fött två barn och att han nog inte vägde mer än 3 kg.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny