Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

emme 86 skrev 2017-01-17 09:55:21 följande:

Efter det dåliga beskedet förra vecka med ett testresultat 1:57 för risk av trisomi 21 så har jag idag vart iväg och tagit ett moderkaksprov.

Det var absolut inte det bekvämaste jag vart med om. Nu är det "bara" att vänta ca 1vecka på provsvar. Känns bara som en enda lång väntan hela tiden, kan inte njuta alls av graviditeten och vågar inte tänka tanken på ett friskt barn. Vill bara att veckan ska gå fort så man kan få veta...

Urs jag förstår dig, superjobbigt att bara gå och vänta en vecka. Hoppas tiden går fort och att du och din partner kan stötta varandra och snacka om det.
  • Sosozo
    LillaJag06 skrev 2017-01-18 18:12:26 följande:

Jag mår sådär. Äter nästan maxdos av öergigan. Har tagit bort 2 tabletter om dagen. Mår ganska illa i perioder under dagarna men äter lite mer stabilt nu.

Kissar ofta om nätterna.

Yr och har lågt blodtryck plus den j*vla nästäppan. Men annars mår jag bra ????

Magen växer på och jag tror att jag känt fladder just där bebisen ligger. Fick det bekräftat på kub.

Är i v.14 nu.

Har alltid känt tidigt vid alla 3 graviditet och har det på film från v15 med grabben men då var jag smalare.

Har även en bakåtlutad livmoder så ser Förhoppngsvis sparkarna utanpå tidigare.

Vi diskuterar här hemma om vi ska ta reda på könet. Har inte gjort det innan men är lite nyfiken nu. :)

Spelar ingen roll mest att jag tycker ty det att set är kul.

Vi har en flicka som tyvärr dog i v25. En pojke och detta blir vårt sista barn.

Hade varit kul med en flicka men mest tacksam är jag såklart för ett friskt och levande barn.

Vi diskuterar också här ang könet. Jag vill inte kolla, mannen är nyfiken och vill gärna veta. Men så länge en av oss inte vill så gör vi det inte. Jag tycker det är lite mysigt att dra ut på att inte veta. Sista graviditeten här med så vill liksom suga på karamellen.

Vad hände med er flicka (om du vill svara såklart)?
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-01-19 08:03:23 följande:

Känner att jag bara behöver skriva av mig någonstans så gör det här.:( vart dock långt.

Alltså jag känner mig ensam:( är en ny känsla som jag inte vet hur jag ska förklara. Jag flyttade från en stor stad till en liten håla för några år sedan. Har aldrig riktigt byggt upp någon ny vänskapskrets här på nya stället. Är mest arbetskamrater och ge gubbens kompisars fruar.

När jag var gravid med båda mina andra hade jag en hel drös med bekanta och vänner som skaffade barn samtidigt. Vi var ett kompisgäng på 4 personer som var gravid samtidigt och vi alla fick sedan barn inom 16 dagar. Det fanns alltid någon där att skicka ett sms eller meddelande till när man kände något speciellt, behövde prata symtom, oro, glädje eller bara ha någon där.

Nu har jag min gubbe, även om han lyssnar väldigt bra så är det inte samma sak. Går inte att prata om allt på samma sätt som med någon som går igenom samma sak och är kvinna.

Har pratat med mvc om detta och även fast jag är omföderska så ska ja få gå på gravidgruppen för att lära känna människor. Dock börjar de i v 32 här.

Saknar så mycket att bara kunna skicka ett sms eller mail till någon som förstår och är i samma:(

Förlåt för svamlet, men behövde få ur mig det:(

Jag tycker att det är lätt att känna sig ensam under graviditeten. Även om man bor i en stor stad, alltså jag tror det är en känsla som kan komma med graviditeten. Man är ju i ett utsatt läge och behovet av trygghet och att kunna dela sin situation eller vardag med någon annan ökar. Kan förstå att det känns ännu starkare om man flyttat till en liten stad. Tur att de har någon form av gravidgrupp, det låter bra. Finns ju även många sidor och mötesplatser via nätet för att träffa andra mamas. Typ rullavagn mm. FB kanske?
  • Sosozo
    Nagy87 skrev 2017-01-19 10:52:51 följande:

Tack

Jag har haft det till och från varje dag värst på morgonen & kvällarna som tur är är det hanterbart under dagarna.! Vart bättre nu i 2 dagars haft mer energi och kunnat träna, men vaknade imorse och kunde knappt få upp huvudet från kudden men har kollat alla värden järn och ämnesomsättning och allt såg jätte bra ut. Så gör mig orolig att det kan bero på någonting annat än just graviditeten även om jag inte tror det...är tyvär egenföretagare så det är bara att kriga på.! Alvedon har jag tagit vid 2 tillfällen hjälper ingenting alls tyvärr.

Ah, tungt! Jag tänkte på att om det behövs så finns det smärtstillande på recept.

Jag har mkt migrän under graviditeten. För vissa blir det så. Och jag tar imigran, det funkar rätt bra. Alvedon tar jag inte det ger ingen som helst effekt för mig så kan lika gärna strunta i det.
  • Sosozo
    Annéééa skrev 2017-01-20 10:00:51 följande:

Hej! Ny här på sidan.

Bf 27 Juli-Stockholm

Hej! Välkommen!
  • Sosozo
    emme 86 skrev 2017-01-25 14:50:17 följande:

Äntligen, äntligen, äntligen har jag fått veta efter moderkaksprovet att vårt barn inte bär på någon kromosomavvikelse. Dessutom fick jag veta kön och väntar vår tredje pojk! ?

Det känns helt fantastiskt, helt underbart! Det har varit en så lång väntan och mycket oro sedan kubtestet som visade på bred nackspalt och vi fick risksiffran 1:57. Men nu kan vi slappna av och njuuuuta av graviditeten och den växande magen.

Vad härligt, grattis!!!
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-01-26 12:43:47 följande:

Det känns så orättvist. Det föds ca. 100.000 barn i Sverige varje år. Av dessa är 300 enäggstvillingar...bara där är chansen liten. Av dessa 300 är det ca 30-40 st som får tts. Hur stor är chansen att man ska drabbas? Så jäkla orättvist, men det känner väl alla som förlorar barn i graviditet och även efter.

Livet är ju inte rättvist.

Nu får man kämpa på för våran Olle som blev kvar, och jag önskar så att han klarar sig. Åh herregud vad älskad han ska bli.

Edvin ligger kvar i magen, och vet inte alls hur man ställer sig till det vid födseln sen... Vill man se honom om han legat död i magen i flera månader? Hur funkar det? Begraver man någon som dött i vecka 17? Eller tar sjukvården hand om honom?

Onekligen orättvist. Beklagar verkligen. Sköt om er och hoppas du får tag i någon kunnig som kan svara på era frågor, förstår att det är massor som snurrar i huvudet nu!
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-01-27 05:56:55 följande:

Är det någon här inne som inte känner fosterrörelser än? Känner mig helt knäckt, har inte känt min bebis sen igår kväll och är så rädd att han också dött. Men kanske är svårare att känna nu när det bara är en?

Jag är i 17+6 och jag har känt rörelser endast de senaste dagarna. Har moderkakan i bakvägg och tredje barnet så jag var också orolig men alla bebisar är ju olika. Säkert så har din lille fått lite extra utrymme och kanske är han trött efter allt som hänt.

Dina modersinstinkter är väl på max nu, klart du känner efter och oroar dig. Jag hoppas att det ska gå fint och att den lille mår bra. Vad gäller förlusten så är ju inte den mindre för att du har en gosse kvar. Det är fortfarande en liten du sörjer och du har all rätt att leva ut det och sörja. Jag beklagar verkligen. Kram!
  • Sosozo
    Wooden skrev 2017-02-03 08:29:26 följande:

Måste bara skriva av mig lite. Är såååå besviken! Förra graviditeten var vi på ett fantastiskt ställe med en underbar barnmorska som gjorde ett ul i vecka 28, primärt för att kolla kön men själva ultraljudet var en väldigt noggrann genomgång av bebisens anatomi. Kändes verkligen som en bonus då vi förväntade oss något i stil med rutinultraljudet som inte var någon speciell upplevelse för oss. Sen vi åkte därifrån i juni 2015 har vi båda längtat tills det skulle bli dags för syskon så vi kunde åka dit för samma kontroll igen! Men nu har dom slutat med sin mödravård så det kan inte bli nåt besök! Är så himla besviken över detta. 

Så nu vill jag ha tips! Antar att det får bli i Stockholm, dit vi har okej avstånd. Är det någon som varit eller vet någon som varit på privat ultraljud i Stockholm där det varit väldigt bra och värt pengarna? 

Missförstå mig rätt, för SJÄLVKLART är det viktigast att bebisen är frisk osv, men primära anledningen till ett ultraljud till är att vi vill kolla kön, men skulle jättegärna vilja att själva ultraljudet är väl genomfört och med en rejäl genomgång av hur bebisen har det där inne :) 

Jag har ett tips faktiskt! På Mama Mia i city, Karlavägen så finns det en UL-barnmorska som jag tror hett Karin. Hon är magiskt duktig! Hon tar sig verkligen tid och går igenom allt och är mycket kunnig och skarpsynt. Man kan även få både bilder och filmer från UL digitalt. Tror själva UL kostar typ 500:-. Ring och kolla med dem om du är intresserad. Mkt bra.
  • Sosozo
    Bimbim79 skrev 2017-02-04 08:16:55 följande:

Å känslan som uppstår efter att man varit på toaletten efter ca 1 veckas förstoppning, har inte ens behövt börja med järntabletter ännu?! Fasar för att börja stoppa i mig dem! Nån mer med problem? Sånt man inte gärna pratar om men fy vad besvärande det är! :/

Katrinplommonjuice! Det funkar för mig.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny