Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF Juli 2017 ny

Delilah2001 skrev 2017-02-18 12:06:50 följande:

Min första förlossning såg också bra ut på pappret. Fick en bristning, men har inga fysiska men av den idag.

Så jag fick snittet pga psykiska skäl, och inte medicinska.

Min första förlossning skrämde nästan livet ur mig, har bara svarta och ångestfyllda minnen av den. Vill inte gå in på detaljer, eftersom jag inte vill råka skrämma upp någon förstföderska här... Kan säga att de allra flesta kan i efterhand se sin förlossning som något positivt, men det kunde aldrig jag. När jag kom in till läkaren över 7 år senare för att prata om planerat snitt, började tårarna spruta bara förlossningen nämndes.

Fick också remiss till Aurora, men det föll sig så att jag hann få beviljat snittet innan jag fick tid där. Gick ändå på auroramötet, men någon övertalning var det ingen mening med då snittet redan var beviljat. Blev ett väldigt kort möte där.

Nu säger min bm att ska nog inte bli några problem att få snitt igen, men jag kan inte slappna av förrän jag fått det på papper svart på vitt.

Samma här. Jag var totalt traumatiserad efter min första förlossning. Rosa skimmer och positiva känslor uteblev helt och jag dök rätt in i en förlossningsdepression som tog mig 8 månader att ta mig ur. Födde vaginalt igen en gång till iaf efter det. Hade siktet inställt på snitt då eg, men lät mig övertalas (eller som jag ser det i efterhand - luras) till att göra om det. Och nu vill jag inte. Andra kvinnors förlossningar kan vara hur häftiga, fantastiska och mäktiga som helst. Jag gläds för dem som ser sina förlossningar som något positivt. Men jag kommer aldrig vara där. Så nu vill jag ha det på mitt sätt och slippa ångest.
  • Sosozo
    Joline84 skrev 2017-02-18 17:19:39 följande:

Okej. Jag kommer också få en kallelse till aurora. Min bm kollade på mina förlossningar och såg att dem var långdragna. Troligen är jag formad så att barnen lägger sig med ansiktet uppåt, och då blir det mer smärtsamt och långdraget. Blivit så med båda. Nr 1 hade inte kommit ut alls av sig själv, och jag mådde bra efter akutsnittet. Efter förlossning nr 2 som blev med sugklocka efter 36 timmar mådde jag inte alls bra. Därför överväger jag planerat snitt nu.

Ok hoppas du får det som du vill ha det den här gången. Får prata med någon bra osv. Klurigt när bebisen ligger sådär!
  • Sosozo
    Vet hur det känns skrev 2017-02-22 09:18:45 följande:

Nyss gjort RUL och vi väntar en POJKE!!!!!! Har två flickor sen innan. allt såg fint ut men blev flyttad till 30/7 ( 25/7 innan) nytt UL 9 mars för att kolla näsbenet.. han låg med händerna för. Och nytt UL v 32 för moderkakan låg lite långt ner

Vad roligt, grattis till det! Så spännande med rul! Jag har också moderkakan långt ned och har fått ett till UL i maj. Ser det mest dom en kul grej att gå se bebisen igen då
  • Sosozo
    Elskling skrev 2017-02-22 09:34:28 följande:

Är det någon som varit med om att vid rul upptäcka en hinna i livmodern? Syniotik eller så hette det. Ska få extra ul i v 26 av läkare. Men fick Inga svar alls nu. Bara att jag inte behövde oroa mig...jo tjena..

Nej, ingen aning. Konstigt att inte läkaren hade mer info.
  • Sosozo
    Newbie84 skrev 2017-02-22 19:54:40 följande:

Jag tänkte åka förbi Ullared och köpa lite saker, kräkhsnddukar, några filtar, amningsinlägg har jag för mig var rätt mkt billigare och bsbygym. Annars behöver jag vagn, babyskydd, beside crib, skötbord och några nya bebisplagg. Känns som att det är så långt kvar bara till sommaren :(

Väldigt långt! Som en annan värld typ. Svårt att köpa saker tycker jag. Jag vet inte varför, men just att det är så långt kvar gör att det känns lite overkligt..
  • Sosozo

Jag har tränat mycket typ alltid. Innan graviditeten tränade jag flera ggr i veckan. Försökte tråna sp gott det gick mina tidigare två graviditeter med. Men den här gången - icke. Känner inte för det alls. Är trött och vill vila och ta det lugnt. Ligger hellre i soffan och kollar film och klappar på magen. Känner ingen stress eller ångest över det. Tvärt om. Skönt.

• Sosozo

Åååh vad mysigt att fixa fint till bebisen! Jag är extremt sugen på att boa. Vi flyttar från en liten trea till större lägenhet om en månad. Då får alla barn ett rum och jag får äntligen inreda en barnkammare och kan börja handla kläder osv på riktigt. Längtar!

• Sosozo
    nagellack skrev 2017-03-01 10:43:03 följande:

Hej allihopa!

Jag e helt ny här och tänkte joina :)

Är 30 år och bor i Sthlm, och jag och maken väntar vårt första med bf 14 juli (dvs i vecka 21 nu) - så himla spännande! Jag har nästan ingen koll alls på barnvagnar, bilbarnstolar, sängar, etc så jag tänkte låta mig inspireras lite här :)

Har exempelvis hört att Bugaboo Donkey e det absolut bästa (och dyraste!) alternativet om man ska köpa en vagn som även går utöka till dubbelvagn inför framtida barn. Nån som har erfarenhet av detta? 

Jag är även lite nyfiken på hur ni har tänkt att spendera er tid under mammaledighet (förutom att givetvis tillägna bebisen den mesta tiden)? Jag är nämligen lite orolig för att bli väldigt uttråkad i längden. Jag har nämligen inga vänner alls som kommer att vara mammalediga samtidigt som mig, och jag är ärligt talat rädd för att "hamna utanför" på nåt sätt.. 

Sjukt tacksam för svar så att man kan bolla lite fram och tillbaka :)

Kram och grattis till alla mammor här! 

Hej och välkommen! Finns en tråd för julimammor i Sthlm plus en fbgrupp om du vill hitta nya vänner i ditt område
  • Sosozo
    Sarus85 skrev 2017-03-03 12:18:05 följande:

Hej hej,

Ok att hoppa in så här sent? Hoppas det :)

Lite kort om mig. Jag väntar mitt tredje barn i mitten av juli. Har två pojkar som är födda -11 och -13. Är 31 år ung och bor på Öland.

Har gjort nipt, kub och rul, än så länge ser det bra ut. Vi är väldigt nyfikna på vem det är som ligger i magen. Gissar lillebror!

Har mått riktigt dåligt från v 7-18 med extremt illamående. Har haft höga sköldkörtelnivåer som nu äntligen blivit normala. Någon mer som varit med om det?

Vore kul att dela funderingar och tankar med er som är i samma bubbla :)

Välkommen! Har också två gossar (2009 och 2011) och väntar tredje!
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-03-05 18:55:20 följande:

Jag har funderat mycket på andningslarm. Har inte haft det förut men nu lockar det enormt. Har ni någon erfarenhet eller funderar på att köpa det?:)

Vi hade inte det med första men med andra. Han sov på mage så vi köpte ett larm. Minns inte märket men det var något vanligt typ Philips. Det var det dyrare i affären. Det larmade ett par ggr när jag lyft upp bebisen och glömt stänga av. Men, två ggr lyfte jag upp bebisen och gick iväg utan att det larmade med. Det var en platta man la under madrassen. Hade i sängen och vagnen. Till han blev ca 8 månader.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny