Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

BF Juli 2017 ny

Treansresa skrev 2017-04-21 12:27:01 följande:
    Ja vi vart båda gravida med bim september, sedan fick du mf ganska direkt och jag 3/10. Sedan plussade vi båda på första försöket igen fast du 2 veckor före typ:) så vi var i samma bim tråd 2 månader:) minns det så väl då din historia berörde mig så mycket. Och det gör den än idag!
    Jaha...jag själv minns ju inga namn..nästan så jag skäms. Men vad gulligt skrivet av dig.
    Ja jösses, vilken resa man varit med om...jag hoppas verkligen på ett bra slut nu, för oss båda!
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-04-23 10:22:34 följande:

Någon som börjat skriva förlossningsbrev? Jag hade liknande upplevelse på båda mina vaginala förlossningar, efterfrågade samma saker på båda. Vet också jag fick bråka rejält med en bm när sonen skulle födas som propsade på tens, jag blev skitförbannad när hon inte lyssnade resultatet va pinvärkar i de 5 timmarna hon hade kvar på sitt pass. Ville inte se henne i salen alls, konstanta värkar och det hände absolut ingenting. Inget jag känner för att gå igenom igen. Mesproppen till Karl jag hade då sa ju inget heller och jag varken kunde eller orkade prata just då!
    De vill ju alltid man ska prova nåt de tycker är fantastiskt, bad om bedövningsspray i mellangården, med yngsta fick det men sonen, då kommer de med varma handdukar, fick psykbryt! Kanske ska tillägga att jag inte är den charmigaste patienten när smärtan sätter in ;)

Har aldrig skrivit förlossningsbrev och kommer inte göra det nu heller.
    Anledningen är helt enkelt att jag har svårt att tro att förlossningen blir som man vill ändå. Jag går in med inställningen att jag litar på de som tar hand om mig och tar den bedövning situationen kräver.
    Jag tänker att det blir som det blir.
    Båda mina förlossningar har varit jättebra, och jag födde utan bedövning på båda. Nu gick ju mina förlossningar fort, så då är det väl lättare att inte ta bedövning. Är det långdraget antar jag att det är annorlunda.
    Jag upplever mig själv som en person med hög smärttröskel och har inte så höga krav, bara det går bra i slutändan.
    Nu känns det dock lite annorlunda eftersom jag ska snittas...funderar iaf på att skriva nåt om att jag helst vill se min döda tvilling, så de inte bara kastar bort honom? Men det antar jag att de inte gör ändå. Jag vill ju lägga honom i minneslund.
    Sen är jag ju "som vanligt" när jag kommer in, eftersom det är planerat snitt, så antar att det räcker att jag pratar med dom om det, eller vad tror ni?
  • GrönaDruvan
    acinnaleh skrev 2017-04-23 12:42:38 följande:

Eftersom det blir planerat snitt kommer det inte bli mkt till brev. Har fått två bud angående postop. Läkaren sa arr man och bebis kommer vara med mig där, bm sa att de kommer gå till avd. Det vill jag INTE förrän jag själv är redo att vara ifrån bebisen, fick typ 30min-1h tillsammans förra gången efter förlossning innan jag syddes på op. Fick spendera hela natten utan bebis vilket var det sista jag tänkt mig kunde hända, inte kul. Så det kommer jag vara tydlig med innan.

Men fy....vill inte vara ifrån bebis hela första natten. Varför va du det? Undra om det är vanligt? Känner mig lite orolig att snittas, och nu kom en ny grej jag inte ens tänkt på..
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-04-23 12:56:31 följande:
    Jag hade fått ha dottern efter snittet om hon inte varit i behov av neonatal vård, men jag kunde ju gå dit när jag ville. Samt om jag bad dem så kom de in med henne till mig med hela övervakningsutrustningen i släptåg. Samtidigt så hade jag jätteont första natten å va bakis efter narkosen och smärtlindring så hade ju inte klarat henne själv. Min syster hade bebisen på rummet direkt efter sitt snitt, och då även sin man där att hjälpa henne. Vet inte hur de valt att lösa det om hon varit ensam? Man är inte så tuff efter ett snitt som man skulle vilja. Men jag kände personalen gjorde sitt bästa för att jag å dottern skulle ha tid ihop, amningen skulle funka osv utan att jag behövde bära å greja.
    Ok, då förstår jag.
    Min son kommer ju tas ut i vecka 36-37, så det är ju möjligt att han kommer behöva lite neo vård i början, man kanske får vara beredd på det. Kanske behöver han bara några timmar om jag har tur och då jag antar att snittet läggs på dagen, så då kanske jag får ha honom hos mig på natten...
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-04-23 14:08:07 följande:
    Det är skillnad på planerat och akut med, de la snittet och rev isär mina hinnor på ca 3 minuter. När det är planerat går det ju inte riktigt så brutalt till, jag va rejält mörbultad när jag vaknade och hade alla värkar då istället, kroppen fattade ju inte att bebis va ute så blir det ju inte när det är välplanerad Op. Jag hade inte klarat första natten själv med henne och inte utan smärtlindring iv heller, snittades 05 på morgonen och kom från uppvaket ca 10, då för att min mamma va med å kunde hålla koll på mig! Hela den dagen är rätt dimmig!
    Ja, det har jag förstått det som att det är stor skillnad. Precis som det ska vara stor skillnad på akut och urakut...så det känns ändå bra att det är planerat, men jag är ändå nervös!
  • GrönaDruvan
    Delilah2001 skrev 2017-04-23 14:35:21 följande:

Nä förlossningsbrev hoppar jag nog över.

Ska ju snittas, och har två önskemål, som det inte var några problem med att få igenom förra gången: 1: att katetern sätts efter att jag fått ryggbedövningen 2: att bebisen får vara med mig hela tiden, alltså även under "uppvaket". Detta kan nog påverkas av ev platsbrist, förra gången hamnade vi direkt på eget rum efter att de sytt ihop, och jag fick ha bebisen hos mig hela tiden.

Men om man skulle hamna på uppvak i en sal med andra patienter så får inte bebisen vara med.

Ska bli extra kul att det är sambons första, ser verkligen fram emot att dela detta med honom!

Åh, kan man få kateter efter bedövningen? Jag är lite orolig för att sätta kateter när man inte är smärtpåverkad. Det är två saker jag är nervös för inför snittet, och det är just att sätta kateter och att lägga bedövningen. Kan man då slippa känna det första så vore det ju kanon!!
  • GrönaDruvan

Läkarbesök idag 29+3 och min lilla pojk verkar må toppen där inne! Han väger nu ca.1400gram (lite mer) och ligger nu bara 3-4% under normalt istället för 7-8% som gångerna innan...alla flöden bra och nu får jag slippa gå till läkaren på två veckor!
    Känns så härligt att han växer så bra och verkar må så bra!!

• GrönaDruvan

Alltså, dessa hemska hemska ligamentssmärtor!!! Nästan varje natt när jag går upp känns det som tusen knivhugg på högra sidan. Någon mer som har det?

• GrönaDruvan
    acinnaleh skrev 2017-04-26 06:18:48 följande:

Har sluppit både sendrag och den där hemska ligamentsmärtan också. Tänkte även på att jag sluppit karpalrinnelsyndrom den här gången, iaf hitills. Jag kommer inte ihåg vilken hand det var och när det startade men det var en lång period med hand som domnade bort i sängen.

Ja fy...karpaltunnel hade jag med första sonen. Värsta jag varit med om!! Hade så sjukt ont och ingen känsel alls i händerna. Kunde inte ens lyfta en kopp eller öppna ett juicepaket. Helt fruktansvärt. Fick valet att operera men eftersom jag opererat handleden några månader innan var jag inte sugen på operation igen, så jag stod ut och det försvann nästan direkt sonen var ute. Känseln i fingertopparna kom tillbaka efter några månader.
    Med andra sonen slapp jag det, och än känner jag inget denna gången heller...skönt!!
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-05-05 08:22:19 följande:

Vi använder neutral tvättmedel och sköljmedel här hemma.

Vi med!
    Yngsta sonen är lite känslig mot parfymerat, så vi kör utan nån parfym och gör det även när bebis kommer.
    När jag väntade mina andra två var ju rekommendationerna att inte ha parfym alls i tvätt o sköljmedel första tiden när de är bebisar.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny