Inlägg från: Leeandra |Visa alla inlägg
  • Leeandra

BF Juli 2017 ny

Vi har ju ganska nyligen flyttat till ett hus med en gammal toalett som slösar extremt med vatten vid varje spolning, så för att spara in på slamtömning går vi alltid ut och kissar. Låter lite halvprimitivt men det finns inget bättre sätt att tömma blåsan helt på som gravid än att sitta på huk, så jag slipper vara ständigt kissnödig och behöver inte gå upp på natten heller ( v. 34+0 idag ).

• Leeandra
    Lady K skrev 2017-06-14 11:07:17 följande:

Det här med sömnen har faktiskt än så länge funkat ganska bra för min del. Visst, jag vaknar två gånger per natt och måste kissa, men lyckas ändå somna om lätt efteråt. Än så länge är det ryggläge som funkar bäst för min del, men när jag läser om er andra så låter det som om det bara är en tidsfråga innan bebisen trycker på så att det klämmer på stora kroppspulsådern och man mår illa av att ligga på rygg? Är det så för er alla?

Imorrn ska vi på ultraljud igen för att se om moderkakan flyttat med magen uppåt eller om den ligger lågt och täpper för öppningen. Hoppas den flyttat sig så att möjlighet till vaginal förlossning finns. Hoppas kunna mäta bebis också, magmåttet gick under normalkurvan när jag var hos barnmorskan igår.

Är det någon mer som plötsligt blivit superhungrig ofta? Undrar om det är tillväxtfas på g, blir hungrig varannan timme. Sen blir man ju proppmätt fort iofs, men tycker mig ändå märka stor skillnad senaste två dagarna. V 32+6 idag!

Jag har alltid kunnat sova på rygg ända fram till bebisen vill ut, förutom med mina tvillingar då det var kört runt v 28, då var första gången jag förstod vad andra gravida menade med att de inte kunde ligga på rygg. Nu när jag bara väntar en har jag inga problem att ligga på rygg ( v 34+1 idag ).

Hungrig är jag däremot inte och får knappt i mig något när jag äter, det tar stopp direkt. Äter små måltider med högt näringsvärde .

Lycka till imorgon, hoppas moderkakan flyttat på sig fint!
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2017-06-14 10:49:23 följande:

Frukostbord! Hihi

Ha, ha vad roligt! Det här är första gången ( med 6:e barnet! ) som jag också har tätt form på magen för att kunna ställa något på den .
  • Leeandra
    KaffeOchHybris skrev 2017-06-16 21:01:12 följande:

Jag vill egentligen testa tygblöjor men precis som du har vi ingen egen tvättmaskin. Å andra sidan är det ganska lätt att boka tvättstugan hos oss, och då slipper vi höjd elräkning från att köra en egen maskin varje dag... så vi kanske försöker ändå. Är det någon här som testat tygblöjor innan? 

Får vi mammor äta fast mat på förlossningen? Jag har hört att de bara serverar flytande mat men jag tänker om man tar med sig något själv...? 

Jag har haft tygblöjor i kombination med EC ( blöjfritt ) till mina barn, både när vi bodde i lgh utan tvättmaskin och sen i hus med tvättmaskin och det fungerade fint. Det går ju alltid att köra tygblöjor först och främst och ha några vanliga hemma som backup ifall det inte finns någon tid i tvättstugan. Som alltid handlar det mer om inställning till saker och ting om man vill få något att fungera. Tygblöjorna lägger man ju i blöt i väntan på tvätt så det är ingen sanitär olägenhet direkt .
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2017-06-18 18:35:16 följande:

Nybäddad säng till lilleman...

Nu hoppas jag att han sover gott där i om några dagar!

Lycka till imorgon! Håller tummarna för att du klarar av att sova inatt och att allt går fint .
  • Leeandra
    Treansresa skrev 2017-06-19 19:53:09 följande:

Tack för era svar! Hon jag pratade med jobbar till 22 så innan dess vågar jag inte göra något:( känner mig så fjantig som inte kan slappna av och stå på mig. Oron bara gnager även fast allt troligen är bra. Och känner mig så liten och det blir inte bättre när hon gör såhär.

Du måste ta dina känslor på allvar. Känner du att du inte blir lyssnad på eller inte vågar ta konflikten får din man föra din talan, det är sorgligt hur effektivt det brukar vara att ha en ilsken man med sig. Det är inte meningen att din bebis ska ha en tokstressad mamma som är helt slut redan innan förlossningen startat, är du för orolig så åk in och ta med dig din man. Kram!
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2017-06-20 00:09:43 följande:

21.48 föddes Olle! Hur söt som helst!!

3.055 g och 50 lång.

Skriver mer imon, men vi är så lyckliga!!

Grattis till Olle! Vad underbart att han äntligen är här .
  • Leeandra
    Any80 skrev 2017-06-21 13:28:18 följande:

Idag var jag på ett extra tillväxtultraljud v 36+2, alltså fick panik bebis väger redan 3,8kg, ska dit igen om 2 veckor då kommer dom att göra en fl plan, någon som har erfarenhet av detta? Kram <3

Jag har inte varit med om att veta att jag väntade ett stort barn, men jag har fött ett barn på 5 kg så han kan ju rimligtvis ha vägt lika mycket som din i samma vecka. Jag födde planerat hemma utan barnmorska ( upprätt, knästående ) och det var inte någon större skillnad mot de andra två ( som vägde 3 resp 4 kg när de föddes ) förutom att det krävdes en extra krystvärk för att han skulle rotera färdigt med axlarna.

Men vad jag har hört om TUL så är det de stora barnen som är svåra att beräkna vikten på, så jag vet inte hur tillförlitligt det är.
  • Leeandra
    acinnaleh skrev 2017-06-22 15:45:23 följande:

Hej hej, en 49cm lång tjej på 31xx gram föddes 11.15 idag. Nu ligger vi och myser :)

Grattis till lilla dottern!
  • Leeandra
    Bimbim79 skrev 2017-06-25 10:37:15 följande:

Funderade på detta med att bebis brukar ha samma vakenhets perioder när den föds som i magen! Jag har en nattuggla! Tok vaken mellan 18-22 sen 00-03. Vaknar ofta på morgonen förmiddagen och tycker bebis är "för" stilla/ lugn i magen. Klart sen vaknar han ju till o små buffar när jag går upp, äter eller gör nåt annat. Men lär ju sitta många timmar i soffan å amma bebis på kvällen och förnatten! :) alltid hicka kl 11.00 15.00 och 21.00. Trots 3 barn innan kan jag inte komma ihåg att de va så exakta i magen. Grabben förde alltid levande i magen kl 23 är väl det jag minns, när han väl kom ut så somnade han 18.00 och sov till 08.00 från 3 veckors ålder ca.

Mina barn har varit ganska olika i magen jämfört med när de har kommit ut. Första barnet var en riktig vilde i magen och kom ut som världens lugnaste barn, kunde gå på restaurang i 2 h när han var 1 år och han bara satt där nöjd och lekte med besticken. Andra barnet var lugnare i magen men helt sjövild när hon väl var ute, klättrade på allt och ramlade jämt ( nu tävlar hon i artistisk gymnastik och kan göra baklängesvolter stående på gräsmattan ). Tredje barnet var också vildare i magen än efteråt. Mina tvillingar är de enda som hållit hyfsat på magtiderna. Min dotter var morgonpigg och brukade sparka på brorsan så han vaknade på morgonen och på kvällen var det tvärtom. Dottern är fortfarande morgonpigg och sonen mer kvällspigg och de väcker fortfarande varann .

Ska bli spännande att se hur den här krabaten blir, jag är så aktiv att den enda chansen bebisen har att vara pigg på är om jag vid något sällsynt tillfälle sätter mig ner, ofta på eftermiddagen och när jag lagt mig på kvällen.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny