SelmaM skrev 2017-05-02 18:52:44 följande:
Hej!
Här en till i liknande situation (slående lik din Emsoff...)
Har en dotter som är född jan13. Därefter 2 MA och tre missfall (okt-14, jan-15, apr-15, feb-16 och nov-16) Fjärde missfallet var riktigt jobbigt, och det tog nästan ett halvår innan min kropp var på banan igen. Efter det påbörjade vi adoptionsprocess, men har också bestämt oss för att prova IVF om det är möjligt. Har ett besök hos Linnékliniken i slutet av månaden. Men är lite osäker på om det verkligen kan hjälpa vid upprepade missfall - vet ni nåt om det?
Pepp till oss dunderkvinnor som går genom som här skit
Hej Selma!
Så tråkigt att höra att det finns en till som mig. Onekligen låter det som att vi har liknande historier. Ivf hjälper inte mot missfall. Enligt vetenskapen finns det ju inget som gör det om man inte hittat fel i utredningen. Det som kan hjälpa är att göra pgs utomlands. Det är ännu inte tillåtet i Sverige än tyvärr. Kommer dock att bli, men inte under min fertilitet. Det finns en del ovetenskapliga metoder mot upprepade missfall. Ivf-kliniken i Falun gör lite tester ned prednisolon och intralipiddropp vet jag. Men det är bara de som testar. Det kan man iofs få om man hittar någon villig gynekolog vid sidan om också. Vi har gjort ett ivf-försök som inte lyckades. Vi funderar också på ivf i höst, men då får man nog ha lite i bakhuvudet att det kan bli så att man betalar en hel del pengar och att det ändå inte blir något (och att man utsätter sig för fler missfall). Så la min läkare fram det för oss. Jag tänker att kvantiteten kan vara bra, för just nu blir jag ju inte gravid alls.
Hur gammal är du? När var du gravid sist?
Kramar! <3