• Emsoff

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

jamka skrev 2017-03-23 16:56:29 följande:

Hej! Jag är 39 och har ett barn som kommit på naturlig väg året 2007. Sedan har vi försökt i flera år vilket resulterade i 3 jobbiga missfall runt vecka 12, sista 2013. Nu tänker jag att nu eller aldrig eftersom jag är ju nästan 40. Ska i morgon till en gynekolog och kanske börja samma resa som ni. 

Hoppas att det gick bra!
  • Emsoff
    jamka skrev 2017-03-25 13:24:11 följande:
    Tack:) Det har varit vårt första besök och än så länge får vi göra fertilitetsutredning (vi gjorde en förut men det var 2010 så det var för länge sedan), så jag måste lämna blodprov 8 dagar efter ägglossningen. Fick ni också börja med detta? Sedan blir det ev. IVF privat i Göteborg på Carlanderska eller Nordic IVF, om vi bestämmer att vi ska göra detta.
    Ja precis! Började där! Visade inga som helst fel på oss. Mitt problem är missfall. Har gjort en sån utredning också, även den felfri.
  • Emsoff
    jamka skrev 2017-03-25 17:33:51 följande:
    Hos oss visade den inte heller något fel året 2010. Hur många missfall hade du? Var det i samband med IVF?
    Nä, inte iom ivf. Utan 4 missfall från 2014-2016. Inte varit gravid på ett år nu. Därav ett ivf-försök som inte lyckades. Nu testar vi själva en omgång till. 6 månader har vi satt som gräns. Så kanske att vi kör ivf i höst. Dottern är född 2012.
  • Emsoff
    Cakh skrev 2017-03-27 14:52:27 följande:

Hej på er alla
    Jag är på ruvardag 10 idag. Tar lutinus 3ggr/dygn. Igår upptäckte jag lite svagt ljusrosa flytningar på trosskyddet samt kom med lite ljusrosa på lutinuspinnen. Min första tanke var: Nu kommer mensen det är kört!! Sovit oroligt inatt och sprungit på toa många gånger för att kolla om mensen kommit igång. Men inga fler rosa flytningar. Har nån av er andra oxå upplevt detta?
    Kramen

Min läkare sa att jag skulle stoppa in tabletterna med händerna. Som en tampong. Så använder inte pinnen alls. Känns skönare så.

Jag fick rosa flytningar av och till. Tyvärr var det mens för mig. Men jag har även spottings normalt innan mens.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-20 15:23:04 följande:

Idag fick jag reda på att det inte är lönt att gå vidare med IVF då jag inte svarar på behandling och har för lågt amh. Världen känns så jävla mörk och orättvis! Jag är jätteglad över att ha min lilla son. Men jag trodde verkligen inte att jag var för gammal vid 34 års ålder!?

Men nej! Hur svarar du inte på behandlingen?
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-20 17:55:04 följande:
    Oavsett protokoll (med höga doser på både Gonal och Menopur) så orkar bara två äggblåsor bli tillräckligt stora. Kliniken vill ha minst tre för att tycka att det är lönt med äggplock. Läkaren sa att jag inte verkar ha tillräckligt med äggblåsor för att stimulera många till att bli stora nog.

Läkaren har väl egentligen inte gett upp än utan vill att vi ska fortsätta till på måndag och göra ett ul till. Även om bara två äggblåsor mognar så kanske jag ska be dem att göra plock ändå- om detta är absolut sista chansen så...

Jag är nog ff i chock. Varför ska det vara så sjukt omöjligt att bli något så naturligt som gravid!??
    Jag tycker att du ska göra äggplock ändå. Av mina 8 ägg var det bara 1 som blev bra. Så även om man får ut många så behöver det inte betyda ett bra resultat. Be dem göra icsi också. Ge inte upp! Du kommer aldrig få ro då!

När du gjort allt så kan du byta spår!

Vart bor du?
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-21 12:11:49 följande:
    Tack! Jag känner mig så maktlös!

Men jag ska göra allt jag kan för att få till denna gång.

Vi bor i Skåne och går just nu på CuraÖresund.
    Jag hejjar på dig! Och det är inte över förrän den feta tanten sjunger... eller vad man säger!
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-21 15:47:54 följande:
    Tack för pepp! I keep u posted
    Finns här <3
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-24 17:18:27 följande:
    Kan meddela att det finns nu tre blåsor på 12,13 och 18. Och även om oddsen inte är så höga så önskar både jag och mannen att fortsätta.
    Läkaren rekommenderade att inte gå vidare men hon förstod vårt resonemang. Om vi kommer så långt så har hon också skrivit in i journalen att vi vill ha två ägg tillbaka. Blä vad nervöst och jobbigt detta är. Är nog ff i chock över beskedet.

Men nu är det bara att hålla tummarna för vårt första och sista försök!

Det behövs bara ett bra ägg för att det ska bli ett barn.

Har ni gjort ivf förut? Jag är så dålig på att komma ihåg.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-24 20:49:33 följande:
    :) Detta är första gången med IVF. För två månader sedan gjorde jag korta protokollet med samma resultat. Det är därför läkarna tycker att de ser ett mönster som de tycker ser dåligt ut.

Hur går det för dig?
    Jag satsar just nu på viktnedgång. Skrivit in mig på itrim och har gått ner 12,5 kg på 10 veckor. Under tiden försöker vi lite själva. Men tror inte att jag blir gravid när jag pressar kroppen så pass.

I höst kanske vi provar ivf igen.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017