• Mariana79

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

jamka skrev 2017-08-01 18:28:48 följande:

Jag fick i förrgår mitt fjärde MA , det här i v. 9 men det var två hinnsäckar och jag ville så gärna få tvillingar. Jag har en son på 9 år och sedan han var 1 år har vi försökt skaffa syskon till honom. Nu har jag hunnit bli 40 år och jag tror att min enda chans är ivf men troligen går åt skogen även detta.Jag är så ledsen att jag har bara ett barn medan alla andra minst två????Men så otroligt tacksam att jag inte är barnlös.

Jag beklagar :( faan så jäkla eländigt det ska vara för vissa medans andra sprutar ut ungar :(

Har ni brstämt er för IVF? När startar ni isf?

Lycka till!
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 12:30:56 följande:

Vi ska ringa dit när vår läkare öppnar igen efter semestern, dvs. om en vecka. Nu är det bråttom efterson jag är 40 år gammal. Har aldrig gjort ivf, är orolig hur det ska vara att arbeta när man tar sprutor och mår dåligt. Och så att ta ledigt för resor:( Men jag vill inte ge upp min dröm om att ha fler barn mot att arbeta.

Nu är ju detta väldigt inviduellt, men jag mådde inte alls dåligt av sprutorna. Det ömmade lite när äggen växte till med inte mer än så. Man tar sprutorna på kvällen, så om du har dagjobb så slipper du ta dem på jobbet.

Sen åker man ett par ggr och gör vaginalt ultra under tiden man tar sprutorna. Om du inte har så långt till din gyn så behöver du inte ta en hel dag ledigt. Jag har 4 mil till min gyn, räckte med att ta ledigt ca 1.5 timme. Själva ultra tar typ 10 minuter.

Det är vid äggplock och dagen efter som man bör ta ledigt hel dag.

Lycka till!
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 14:02:09 följande:

Tack så mycket för era svar. Då känner jag mig lugnare. Hur stor är chansen att jag lyckas med ivf om jag är 40 år och har haft 4 MA de senaste åren, det senaste för en vecka sedan?

Har du fått någon missfallsutredning? Vet man vad det beror på? Svårt att säga hur stor din chans är, det beror ju lite på vad proverna säger. Men jag vet flera som lyckats som varit mellan 40-44.. ålder är inte alltid allt.
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 17:20:44 följande:

Ja, jag har fått missfallutredning efter mina 3 MA och det visade att allt var ok med oss. När jag fick mitt senaste MA hade jag två tomma hinnsäckar som växte och läkaren tyckte att om min kropp så gärna vill behålla graviditeter så har jag stor chans med ivf. Men jag har ju kämpat med att få syskon till min son i 9 år så jag har svårt att tro att det lyckas någon gång. Jag var gravid 4 gånger under 9 år och embryon dog i v. 5 två gånger och en gång i v. 7 och en gång i v. 9. Så varje graviditet känner jag bara oro för nästa MA.

Har du tagit lutinus i några av dina graviditeter. Lutinus är progesteron och det kan vara det man har för lite av när man får mf. Man får det vid IVF om man får ett befruktat ägg som sätts in. De har ju mer koll på hur man fungerar vid IVF så jag tror säkert att det kommer gå bra för dig!
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 19:31:16 följande:

Nej, jag har aldrig tagit lutinus. Tack för dina ord?

Hoppas då att det kommer att göra susen. Om ni ska försöka själva igen innan det är dags för ivfen så kan du själv prova med receptfritt progesteron, en kräm som heter progesterALL- googla och läs om du inte hört om Det eller provat det förut.
  • Mariana79
    litetfröimagen skrev 2017-08-12 20:01:44 följande:

Då var man ruvare igen!

Tredje gången gillt nu, så vi håller tummarna för att denna väljer att fästa. Testdag den 26 augusti.

Stort lycka till!!
  • Mariana79

Hej!

Lycka till nu Jessa01!

Här förbereds det för fullt inför nästa IVF som förhoppningsvis startar vecka 38.. kämpar på med vitaminer & mediciner och viktnedgång... känner mig dock helt slutkörd och vet inte hur jag ska hitta energi till nästa IVF.. Jag försöker tänka positivt men det är svårt, känns som om mitt hopp börjar sina.. Jag har mens just nu så det är väl därför jag är extra låg. Jag kommer nog igen och tar nya tag.

All lycka till till er alla!

• Mariana79
    litetfröimagen skrev 2017-08-22 21:53:55 följande:

Hej! Blev inget plus denna gången heller. Det blir aldrig nått plus känns det som. Jag fick blödning i söndags på beräknad mensdag tog ett test som visade negativt. Och idag drog mensen igång ordentligt. Jag grät och sörj en massa i söndags, och igår tog min man sonen hela dagen och höll sig undan så jag fick vara helt själv och bara göra saker i min egen takt och det var jätteskönt. Så idag känns det inte lika hjärtslitande, mer arg över att det aldrig tar sig. Arg över att det känns som om jag lurar mig själv när jag tror att det ska leda till en graviditet. Arg över att jag inte gillar vår gynekolog och därför drar mig för att dra igång med sista försöket. Arg på en massa grejer.

Är det förresten nån annan som vart missnöjd med sin gynekolog? Alltså den som genomför ivf:en. Hur har ni gjort? Finns en till gynekolog på kliniken, får väl ta mod till mig och be om den andra, men det känns sjukt jobbigt av nån anledning.

Jag beklagar :(

Skönt att ändå få ut alla känslor för att sedan kunna ladda om. Jag är aldrig nöjd med mina gynekologer, men det är nog för att de tycker jag är överviktig och de har en benägenhet att påpeka det för mig varje gång. Jag vet att jag är stor (inte fet) och är så urbota trött på att höra det. Pga min övervikt så är det aldrig någon som kan se förbi det, att det kanske inte bara hänger på vikten att jag inte blir gravid. Jag försöker förklara att jag inte alltid varit överviktig utan normalviktig och trots det så blev vi inte gravid. Men läkarna vägrar tro att det är ngt annat som felar med mig. De är fullt fokuserade på att vår sekundära barnlöshet är pga vikten. Jag förklarar för dem att jag tom var större än nu när jag blev spontant gravid med vår son. Men det spelar ingen roll...

Så ja jag är missnöjd, men i mitt fall kan jag inte byta gyn. Man kan bli stressad över att ens läkare inte är Ok, så byt om du kan tycker jag.
  • Mariana79

Nu har jag äntligen bokat tid för samtal inför IVF nr 2. Vi måste ta om alla prover då det är över 1 1/2 år sedan som vi gjorde första IVF'en. Vi ska till kliniken den 26/9 och hoppas de inte ska gå på mig extremt mycket för vikten, utan faktiskt ser att jag gått ner 10 kilo. Nu kommer jag lägga in den absolut högsta växeln dessa 4 veckor. Har inte riktigt bestämt Hur, ska jag ta det extrema valet och köra pulverdiet (är inte mycket för det dock tycker inte det är rätt sätt) eller fortsätta som jag gjort men minska ännu mer på portionerna och öka träningen. Det sist nämnda är ju helt klart bäst men nu är jag bara ute efter resultatet.. Hur hade ni gjort? Vill gå ner så mycket som det bara är möjligt på dessa 4 veckor..

• Mariana79
    litetfröimagen skrev 2017-08-24 21:27:50 följande:

Och det där angående vikt, jag vägde som mest när jag blev gravid. Hade gått upp typ tolv kilo när jag slutade röka hade det tufft på jobbet mm . Bantade ner mig tio kg efter graviditeten men det gjorde ingen skillnad för fertiliteten. Jag tänkte testa slopa socker och minska på kolhydrater samt be att få behandling mot bakteriell vaginos, har haft det i omgångar förut och jag misstänker att det är på ingång igen. ska även be om att min man ska behandlas, annars går det bara runt runt. Min vikt har definitivt ökat det sista året, men jag tänker att det kan ju handla om en obalans i livmodern, ph värden och sånt. Så jag tänkte köra på det ett tag och skjuta nästa ivf tills efter jul. Känns läskigt att påbörja sista försöket, blir så slutgiltigt då på nått vis.

Vad hade du för bmi då du blev gravid?
    Jessa01 skrev 2017-08-28 08:26:31 följande:

Jag tycker verkligen att du ska be om att få en annan läkare! Oavsett så måste det fungera mellan er och läkarna för att ivf.en ska bli en någorlunda bra upplevelse...

Angående vikten så har jag inte kunnat gå ner så mycket som jag ville efter första. Därför blev jag förvånad när min gynekolog när han sa att ja, du är ju lite kort i förhållande till din vikt :P Sedan har inte det nämnts igen.

Och vad var ditt bmi?
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017