SaJoH skrev 2016-12-13 14:07:39 följande:
Hej Marianna!
Roligt att du svarade! Tråkigt att det första försöket gick som det gick :(
Tog det länge att bli gravid med pojken? För oss tog det 11 månader, men det räknas väl som "normalt", så vi trodde inte att vi avviker på något sätt. Tydligen är det något som är fel (trots att vi är diagnosticerade som "oförklarligt barnlösa"), men den medicinska vetenskapen är ännu för trubbig för att kunna klura ut det.
Hur har du annars förberett inför IVF, mer än att gå ner i vikt? Jag försöker äta hälsosamt och röra på mig men har ännu inte prövat de "huskurer" som rekommenderas här på familjeliv.
Hur var det första IVF-försöket för er?
Jag känner mig hemskt nere just nu, för IVF känns som "sista anhalten", och om det inte fungerar så finns inget hopp längre... Katastroftankar, jag vet. Man borde vara mer optimistisk, men jag har svårt för att tro på att inte mensen ska komma varje månad, eftersom den "alltid gör det". Läste att chansen att lyckas med IVF ligger på ca. 30%...
Sorry för min depressiva ton idag...
Jag har pco.. haft flera år utan ägglossning och sedan har det kommit igång av sig självt och jag har ägglossat varje månad. Och så har det hållt på så i år efter år. Så äl-tester har varit ett måste för mig. Det tog ca 7 år för oss att få sonen. Men vi var mer eller mindre aktiva i perioder.
När vår son var 1.5 år blev vi gravida igen, men det blev ett mf.. sen tog det sig inte förrän ivf försöket nu i början på året..
Jag fick förmodligen ett väldigt tidigt mf nu senaste cykeln för jag plussade 1 dag före bim, men extremt svagt... så 4 gånger har det tagit sig men en gång resulterade i en liten pojk <3
Jag har nog provat det mesta, a b c d och e vitaminer, q10, epa-glandin, munkpeppar, apriforce, pergotime...ringblomma the, progesteron, krom,
Men när vi köra ivf så åt jag bara dvitamin, q10 och folsyra.. sedan åt jag typ efter GI då det ska vara bra för oss pco`are. Och gick minst 30 minuters promenad varje dag, drack givetvis ingen alkohol och endast 1 kopp kaffe om dagen.
För att vara lugn och grundad i mig själv så meditera jag en hel del.
Du ska inte vara ledsen över att behöva ta hjälp av ivf, för oss var det faktiskt lite av en befrielse att slippa hålla koll på äl och sex... det var skönt att lägga barnaskapandet i proffesionella händer... det låter kanske konstigt men efter alla dessa år av kamp så är man ju rätt slut...... :(
Jag hoppas att du kan landa i känslan och känna dig lugn och trygg över hjälpen du kommer få :)