Vi som är gravida efter ÄD 2017
Emmet - Jag undviker alla bad efter transfer både i hav och i pool. Vill inte riskera något.
Emmet - Jag undviker alla bad efter transfer både i hav och i pool. Vill inte riskera något.
När kan man bada? Eller kan man inte? Vad är rekommendationerna?
MammaDA-Jag hade heller inga gravidkänningar denna gång, men fanns ju heller inget foster därinne
Vårt väntrum- Jag undrade hur det hade gått med din graviditet, så jag kollade din blog. Beklagar verkligen att det gick så hemskt illa. Krya på dig !
MammaDA- Åk du utomlands, men vänta med att boka biljetter tills du klarat vul och sett hjärtslag, så du är säker på att allt är ok därinne.
MammaDA- Det är mycket vanligt med blödningar vid ÄD. Det kan vara tecken på att ett embryo släpper eller bara irriterad slemhinna. Hos AvaRiga brukar man få höja dosen från 3 till 4 östrogentabletter vid blödingar pgr av att blödningen kan bero på östrogenbrist.
Håll noga kontakt med kliniken och berätta om alla symptom.
MammaDA- Så bra att du fick göra vul. Försök gärna få göra ett nytt vul om en vecka för att se att det utvecklas åt rätt håll. Även om man sätter in 2 embryon, så är det oftast bara ett som fäster, det är helt normalt.
Använder du blodförtunnande som Trombyl och blodförtunnande sprutor i magen? (De kan heta tex Fragmin, Innohep, Clexane). Mina första 4 graviditeter var naturliga helt utan mediciner, men vid varje vul så var hinnsäcken och fostren för små för veckan ända tills jag fick blodförtunnande och lite andra mediciner utskrivna inför graviditet nr 5, då var embryot normalstort i den graviditeten. Det berodde på för dåligt blodflöde i livmodern.
Låter bra att du är hemma och vilar imorgon.
Ta hand om dig.
KajsaK-Jag skulle absolut råda dig att göra Kub, det är ju gratis och dessutom ytterligare ett tillfälle att få se fostret där inne.
Får man hög sannorlikhet för Downs tex 1 på 200 så får man i många landsting gratis göra Nipt som är ett blodprov och då får man till 99% säkerhet (tror jag det var) veta om barnet har Downs eller inte.
Barn med Downs kan vem dom helst få, oavsett om donatorn hade det i släkten eller ej. Även kvinnor under 30år kan få barn med Downs (även om det är vanligare bland äldre).
Även om donatorn har Downs i släkten är det inte ens säkert att hon vet om det, det kan vara flera generationer bakåt. Dessutom var såna barn förr något man gömde undan och inte pratade om. Något som tystades ner och inte berättades om för generationer framåt, alltså inte troligt att en donator vet.
Men prata ihop dig med mannen om hur ni vill göra så ni är överens om beslutet.
Salt och blandat - Beklagar minuset.
Om du vill veta mer om immunbehandling är du välkommen att fråga mig. Jag har gjort immunutredning i Aten.
Du är också välkommen till Atentråden här på Familjeliv:
"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
Bästa immunutredningen får man i Aten, Grekland.
Finns 2 kända kliniker som jag vet om som sysslar med det i Aten. IvfSerum samt Life Clinic.
Immunutredning och behandling är inget som man "pysslar med" så mycket i Sverige. De flesta Svenska läkare vägrar ens att erkänna att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Finns endast 1privat ivfklinik (ivfFalun). Dit är man välkommen om man är under 43år och gör ivf hos dem. Annars finns det också en barnmorska som heter Marie på Fertilitetplus i Stockholm som ger intralipiddropp. Men kunskapen kring detta område är mycket större och bättre utomlands än i Sverige.
Så misstänker du att du har immunproblem och vill ha en immunutredning och behandling så googla på ivfSerum så hittar du deras hemsida. Fyll i deras Questionaire och maila in så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med endera någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Då har du chans att ställa alla dina frågor.
Sen bokar man in en tid med dem och köper flygbiljetter till Aten.
Saltochblandat - Man reser till Aten och gör utredningen där och behandlingen sköts sen på distans. Man får provsvar, behandlingsplan, Eu-recept och ordination på droppet Man behöver inte göra ivf/ÄD utomlands. Går bra att kombinera immunbehandling och samtidig ivf eller ÄD via Landstinget om man vill. Jag vet de som gjort det.
Man tar blodprover i Aten och de skickar blodet till USA för analys på ett speciallabb inriktat på immunologi.Den vanligaste immunmedicineringen består av Trombyl, Fragmin, Prednidolon och intralipiddropp.
Men om proverna i Aten visar att man tex har högt
Tnf-alfa så kan man behöva starkare mediciner som Neupogen, Humira etc.