• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Anonym (Barnlängtan) Läs på om epigenitik.

Om du gör äggdonation eller embryodonation så måste du berätta för barnmorskan. Sen tycker jag man ska berätta för barnet också.

Däremot får du göra som du vill om du vll berätta för vänner och släktingar.

• UndrandeSökare

La Conjejita - Kontakta din endokrinläkare ang dina sköldkörtelprovsvar. Man ska absolut inte sluta med Levaxin utan läkare godkännande.

Jag äter Levaxin dagligen och har gjort det i många år och Levaxin ska trappas upp och ner - absolut inte sluta tvärt !

• UndrandeSökare

La Conjelita - Tröttheten beror på hög progesteronhalt i blodet. Nästäppan finns det speciell nässprey mot på Apoteket som innehåller koksaltlösning. Kommer inte ihåg vad den heter nu (inte Nezeril). Fråga på Apoteket.

• UndrandeSökare

La Conejita- Om du vill bli patient hos Endokrinologen igen gå och prata med din Vårdcentralsläkare och be att få en remiss till Endokrin, det gjorde jag det funkade.

• UndrandeSökare

Kajsak- Hur mycket olja drack du ? En deciliter?

Måste det vara rapsolja elker går det lika bra med olivolja eller annan matolja?

• UndrandeSökare
    Radar7 skrev 2017-07-03 11:28:29 följande:
    Be att få utskrivet Niferex järntabeletter, då får du lös istället för hård mage.
    Från ca v 20 då man börjar med järn :)
    Niferex kan man köpa receptfritt också.
    Men jag får extremt hård mage av Niferex istället.
    Tog en tablett och kunde sen inte gå på toa på en vecka !
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-07-03 11:18:08 följande:

Ok, nu har jag ett tips för tröga magar som funkade typ direkt (inom en timme) för mig!! Gör en gröt på fiberhavregryn, linfrön, plommon och rapsolja! Så äntligen! Testa! :)

Du får gärna skriva ner hur mycket av varje ingrediens det ska vara.
    fiberhavregryn
    linfrön
    plommon
    rapsolja

Tänk på att inte använda krossade linfrön, för det är giftigt !

• UndrandeSökare

Hur farligt är det att äta krossade linfrön, egentligen?
    Och vad är skillnaden på krossade och hela linfrön?
    ICAs chefsdietist ger dig svaren!

Den senaste tiden har det talats mycket om riskerna med att få i sig krossade linfrön. Här låter vi ICAs chefsdietist Christina Karlsson förklara varför. 

Varför är krossade linfrön farliga för kroppen? 
    ? Linfrö innehåller ämnet linamarin som omvandlas till vätecyanid i kroppen. Vätecyanid är mycket giftigt. 

Vad är skillnaden mellan krossade och hela linfrön?
    ? När linfrön krossas blir linamarin mer tillgängligt för kroppen, och vätecyanid bildas. Hela linfrön går däremot genom kroppen relativt opåverkade och därför tar inte kroppen upp lika mycket linamarin. 

Men linfrön går väl sönder när jag tuggar dem?
    ? Vi tuggar sönder ganska få av de små fröna, de flesta sväljs hela. Risken att få i sig linamarin blir därför mindre om man jämför med att äta krossade linfrön. 

Det är alltså bäst att skippa krossade linfrön helt och hållet?
    ? Ja, kunskapen om vilken mängd man kan få i sig utan risk för att skada hälsan är för dålig.  Livsmedelsverket avråder därför från att äta krossade linfrön och på ICA har vi bestämt att fasa ut dem ur vårt centrala sortiment. 

Hela linfrön ? kan jag äta dem utan risk?
    ? Ja, risken att få sig linamarin är mycket mindre när linfröna är hela. Men man bör begränsa sig till att äta max två matskedar om dagen. 

När är det bra med hela linfrön?
    ? När hela linfrön läggs i blöt bildas ett slem som ger tarmens goda bakterier föda. Det gör också att maten passerar lättare genom tarmarna, vilket kan vara bra vid förstoppning. 

Vad skulle jag kunna använda istället för linfrön? 
    ? Om du inte vill äta hela linfrön går det bra att byta ut dem mot chiafrön, som också bildar slem när de läggs i blöt.  

www.ica.se/halsa/artikel/hur-farliga-ar-krossade-linfron/

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017