• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Grodan- För att få veta om man har immunproblem gör man en immunutredning utomlands. Jag har gjort min hos Dr D på Life clinic i Aten.

• UndrandeSökare

Grodan- Clearblue digital kan aldrig visa texten 3-4.

Den kan endast visa ej gravid, gravid 1-2, gravid 2-3

och gravid 3+.

Hoppas det går bra med graviditeten. Har du ringt och bokat vul hos gyn?

• UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-09-25 17:10:17 följande:
    Haha..nej jag vet. Men det var ju en dröm.

Min officiella testdag hos kliniken är inte förrän 3/10 eftersom de vill att man ska testa 3 veckor efter återförandet. Så jag har inte meddelat dem än. Kanske därför det inte känns på riktigt än heller. Är väl i mitten av v.5 så det är för tidigt för vul i varje fall. Misstänker att jag inte får tid förrän om 2-3 veckor tidigast.
    Tänkte bara om du ringt och bokat tid. Vissa gyn är så uppbokade att man måste vara ute 2-3 veckor i förväg bara för att få en tid överhuvudtaget.
    Spännande med vul, hoppas det går bra. Har ni sett embryon med hjärtslag vid tidigare försök?
  • UndrandeSökare
    La Conejita skrev 2017-09-25 21:55:52 följande:

Allt inom det naturvetenskapliga är inte mitt område om jag säger så, men jag hittade lite info om äggdonation och immunrespons, som kunde vara intressant. Eller oroväckande. en.m.wikipedia.org/wiki/Immune_tolerance_in_pregnancy

Tack för länken!
    Här hittar vi bland annat en av förklaringarna till varför havendeskapsförgiftning är vanligare vid ÄD än vid graviditet med egna ägg:

One cause of pre-eclampsia is an abnormal immune response towards the placenta. There is substantial evidence for exposure to partner's semen as prevention for pre-eclampsia, largely due to the absorption of several immune modulating factors present in seminal fluid.[13][14]

Pregnancies resulting from egg donation, where the carrier is less genetically similar to the fetus than a biological mother, are associated with a higher incidence of pregnancy-induced hypertension and placental pathology.[15] The local and systemic immunologic changes are also more pronounced than in normal pregnancies, so it has been suggested that the higher frequency of some conditions in egg donation may be caused by reduced immune tolerance from the mother.[15]

• UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-09-26 07:23:59 följande:
    Jag tror att det är relativt lätt att få tid för vul på kliniken jag fått hjälp av under behandlingen. Så samma vecka kan nog gå om det skulle behövas. Egentligen skulle jag vilja ha ett så snart som möjligt bara för att konstatera att det sitter på rätt ställe. Har haft 3 utomkveds, varav 1 i ärret efter äggledaren, och det sprack. Med 2 bortopererade äggledare så tycker man ju att man inte borde kunna få ytterligare ett utomkveds, men jag lyckades "Höjden av otur" sa läkaren.

Jag har sett hjärtslag vid två tidigare tillfällen. Haft MA som upptäckts i v16 och 19. Fostrena dog kring v12 och v15 (har inte fått helt glasklara svar om hur gamla de blev). Det har varit med ivf och alltså mina egna ägg, så hoppas att det ska gå bättre med "lånat".
    Grodan - Du är inte helt unik om att ha råkat ut för fler x även efter att båda äggledarna har opererats bort, har läst om fler som fått det. Tydligen är bortoperareade äggledare tyvärr ingen garanti mot framtida X. Förstår din oro.
    Du kan ju boka in ett vul tidigare bara för att se att det sitter på rätt ställe, även innan man kan se hjärtslag. 
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-09-26 08:03:18 följande:

Här är en till med molvärk. Jag blev lite rädd igår för jag hade också molvärk och lite hugg på höger sida enbart och började givetvis tänka utomkveds då. Har ju inte sett att det sitter på rätt ställe än, på vul. Men så insåg jag att jag faktiskt har molvärken i ljumsken och ner i framsida lår, och tja, där kan i varjefall inte ett utomkveds sitta.
    Molvärken finns kvar idag på samma ställe, lite jobbigt är det allt för kan ju inte låta bli att fundera på vad det är för något.

Hade det varit baksida lår så hade jag absolut sagt ischias.
    Men framsida lår... Kanske träningsvärk?
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-09-26 08:05:52 följande:
    Ja, jag funderar på det. Kände mig lugn över det i helgen men nu har tankarna börjat komma smygande. Så ja...det är nog bra att göra det även om man inte kan se hjärtslag.
    Ja, boka in en tid du. Är ju skönt att få veta att den sitter på rätt ställe.
  • UndrandeSökare

Kajsak- Se till att få ta dessa blodprover:Blodstatus, järn och ferritin. Järnbrist och/eller blodbrist kan man få en jäkla huvudvärk av. Talar av egen erfarenhet, vaknade med huvudvärk till och med. Jag tål inte järntabletter så fixade järndropp istället, tar en timme. Då blir man bra direkt ! Rekommenderas

• UndrandeSökare

Kajsak- Se till att få ta dessa blodprover:Blodstatus, järn och ferritin. Järnbrist och/eller blodbrist kan man få en jäkla huvudvärk av. Talar av egen erfarenhet, vaknade med huvudvärk till och med. Jag tål inte järntabletter så fixade järndropp istället, tar en timme. Då blir man bra direkt ! Rekommenderas

• UndrandeSökare

Grodan- Hoppas du kan få vul nu snart !

Med tanke på dina 3 tidigare utomhavandeskap så borde väl sjukvården hålla extra koll nu med extra vul tidigt. Får du nej på ett ställe, försök på andra ställen tex privat gyn, sjukhusets kvinnoklinik, eller annars gyn i någon annan stad.

Kajsak- Har du tagit kortison under graviditeten?

Om du tagit det och nu slutat, hur snabbt trappade du ned det och slutade? Om man slutar för snabbt med kortison kan man få ont i kroppen och ledvärk.

Kontakta din klinik och berätta om dina symptom föreslår jag.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017