• Gulsippa400

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Maran73 skrev 2017-07-07 20:20:40 följande:

Behöver lite kloka tankar... Idag har jag känt mig lite extra nere sådär, och inser att denna graviditet inte ALLS blivit (än så länge) som jag tänkt mig/föreställt mig. Mått sämre, varit oroligare och mera nedstämd, mannen är daltig/närgången/irriterande/valfridåligkänsla och jag vill oftast ha honom på armlängds avstånd... Dessutom mkt fler tankar än jag trott på att bebisen "inte är min", kan tänka saker som "kan jag verkligen säga att jag väntar mitt andra barn? Det är ju inte mitt liksom?" eller "hur ska jag kunna älska denna bebis lika mkt och självklart som sonen, som jag "gjort själv"?" "Har vi gått för fort fram med giftemål och barn? Tänk om det inte håller, orkar inte en till separation!!" Så där kan det hålla på, är inte alls så där automatiskt och självklart lycklig och glädjefylld som jag var under min första graviditet.... Suck. Förstår att det är hormonerna som ställer till mkt av det, och att det säkert faller på plats när bebisen kommit, men ändå... Blir lite orolig.

Förlåt för sent svar men vill bara säga att jag känt exakt som du under min äd-graviditet. Helt normala känslor i vår situation skulle jag säga. Men det har varit svårt och jobbigt ibland. Jag har även känt mig avundsjuk på alla med naturliga graviditeter och grubblat mycket på om vi borde ha försökt flera gånger med vanlig ivf istället för att gå vidare med äd så pass snabbt.

Kan glädja dig med att berätta att jag nu har fått mina tvillingar och det känns bara helt fantastiskt och absolut INGEN skillnad mot när jag fick mitt genetiska barn! Föräldrainstinkten är precis lika stark nu!

Hormonerna under graviditeten påverkar en ju mycket och även folk som har naturliga graviditeter har det ju jobbigt. Både då och när barnet är fött. Många känner en press att vara lyckliga men så enkelt är det inte för alla. Vi med äd-graviditeter kanske dessutom har fler existentiella tankar att reda ut. Det är så överväldigande allting och man måste ha förståelse för sig själv om du fattar vad jag menar Hoppas du känner dig lite lugnare. Kram
  • Gulsippa400
    Mamma DA skrev 2017-07-09 18:35:17 följande:

Första ruvdag 9, svagt plus på första clearblue testet, samt gravid 1-2 på andra testet. Tar Hcg prov

Ruvdag 10 lite starkare plus, svar på Hcg, visar 27 de är lite lågt mot vad de borde vara.

Ruvdag 11 lite starkare plus

Ruvdag 12 är i dag, har inte tagit ett test.

Nytt blodprov i morgon, sen kommer jag ta en ny sticka på morgonen.

Håll nu alla tummar att mitt Hcg ökar som de ska. Är mitt första plus sen vi började med detta för 5 år sen.

Stort grattis till plus!!
  • Gulsippa400
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-12 10:19:13 följande:

Liten uppdatering:

Vid ÄD är de ju oroliga för havandeskapsförgiftning, tillväxthämningar etc. I mitt fall har allt sett toppen ut hela vägen, mått bra och perfekta värden. Bebis låg plus 5,8% vid TUL i v 32, ca 3,7 kg prognos.

Jag hade en feeling att barnet kunde vara lite större så BM vad snäll och lät mig få ett TUL till på 40+0. Stor chock när prognos var 4,7 kg per dags dato, and growing... ingångsättning var sagt 41+0 om inget hänt och då kan ju barnet lagt på sig flera hekto till!!

In till Danderyd för samtal och det blir planerat kejsarsnitt på måndag eller senast tisdag.

Livet...

Stort lycka till!! Så spännande! <3
  • Gulsippa400
    thejar skrev 2017-08-10 11:21:18 följande:

Lycka till sthlmsthlm! Det kommer att gå kanon!

Lägesrapport för min del: havandeskapsförgiftning och blev inlagd i vecka 32+3, mitt tillstånd blev sämre och vecka 33+0 föddes vår son med hjälp av akut snitt. Jag var inlagd ca 2 veckor och sonen är fortfarande inskriven på neonatal-avdelningen men vi har kommit hem och får hjälp via hemsjukvården istället.

Det känns fortfarande overkligt men helt underbart att resan som vi påbörjade för 7 år sen nu är verklighet :)

Lycka till allihop! Jag kommer fortsätta titta in här då och då :)

Grattis!! Underbart! <3
  • Gulsippa400
    Maran73 skrev 2017-08-13 17:34:41 följande:

Hej Gulsippa, hur går det med de små?? Var det inte pojkar? Minnet är bra men kort...

Hej! Det är flickor och det går bra De växer och är ca sex veckor gamla nu. Vi sover inte mycket men på nåt sätt orkar man ändå Hur mår du?
  • Gulsippa400
    Maran73 skrev 2017-12-26 17:44:14 följande:

Tack alla fina för lyckönskningar!!

Hade lite brunt i trosorna i förmiddags, inte mkt alls så tror inte det är skäl till oro, antar att det kan vara en teckenblödning (att det börjar hända ngt med livmodertappen) eller att det har att göra med slemproppen. Lite mer molvärk och en... väldigt mysko känsla i kroppen. Känns som en början till något men att det ändå skulle dröja ett tag om vi skulle vänta på spontan förlossning. Pirrigt värre! Packat klart det som går.. så nu är vi så redo som det går att bli.

Lycka till Maran!! Låter som att det är på g! Kanske behövs ingen igångsättning ändå? SÅ SPÄNNANDE <3
  • Gulsippa400

Hej allihop! Längesen jag tittade in här och oj vad det händer grejer! Roligt att ni mår bra och lycka till med era graviditeter! Mina tvillingar har hunnit bli nästan sex månader gamla och växer så det knakar. Mycket jobb men jätteroligt förstås. God fortsättning på er!

• Gulsippa400
    Maran73 skrev 2017-12-26 23:20:38 följande:

Men heeej! Vad kul att höra ifrån dig och att allt är bra!

Jajamen, det händer grejer.. Här börjar vi, eller iaf jag, bli VÄLDIGT nervösa.. Vette sjutton hur jag ska kunna somna..! Tror nog att det blir igångsättning, lite fler och kraftigare sammandragningar idag men det är i princip allt. To be continued...

God fortsättning till dig också!

Väntar med spänning :) :) :)
  • Gulsippa400
    Maran73 skrev 2017-12-28 12:14:06 följande:

Hej! Bollen är ute! Vi är redan dödligt förälskade i lilla Elsa. <3 <3 <3 Föddes 09.03, 3960 gram, 50 cm. Alla mår ok men är helt slut, hörs vidare lite senare!

STORT GRATTIS, så underbart!!! <3 Och vilket fint namn! Kram
  • Gulsippa400
    La Conejita skrev 2017-12-28 15:49:41 följande:

Hej!

Först och främst: stort grattis Maran! Så roligt att hon äntligen är här. Möjligen föds våra samma dag. Ligger på förlossningen nu, igångsatt jag med.

Det var länge sen jag hörde av mig. Hoppas ni kan förlåta mig. Det var inget medvetet beslut bakom, ville ju träffa er t om. (Vill fortfarande.) Det blev bara för mycket stress för mig och då blir jag sån att jag fokuserar på det som jag verkligen måste få gjort och annat blir eftersatt. Jag blev ju helt sjukskriven i slutet av november och det behövdes verkligen. Dagarna har ägnats åt sängvila och fix, i lugn takt, med lägenheten.

Annars har inte mycket hänt. Bytte barnmorska och gick några gånger på en föräldrautbildning. Det är två ggr kvar men jag kommer att ha fått barnen när de gångerna är. För övrigt såg jag att min förra bm har ett konto här, så hon kanske har läst mina inlägg.

Nu ska jag försöka att läsa ikapp här och se vad jag har missat.

Stort lycka till med förlossningen! Hoppas allt går bra! <3
  • Gulsippa400
    TyckOmMig skrev 2017-12-28 17:40:38 följande:

Lycka till med din förlossning av tvillingarna nu.Behöver du råd ställer jag gärna upp med de erfarenheter jag har med alla de mina & tre tvillingpar.

Hej! Jag behöver råd från en erfaren tvillingmamma! Hur har du gjort med sovrutiner och läggning? Som vi har det nu måste vi gå runt med dem i bärsele för att de ska komma till ro på kvällen. De är sex månader nu.
  • Gulsippa400
    Maran73 skrev 2017-12-29 14:30:27 följande:

Härligt att höra ifrån dig, hoppas att allt går som på räls nu fram till att du får dina två underverk!!! <3

Själv sitt-ligger jag just nu med världens sötaste lilla bebis i famnen. <3 Elsa kom som sagt ut kl nio i går morse, efter en förlossning som var ok men en aning dramatisk med en större blödning och svimning inne på toa... Tog ca 12 timmar från att det drog igång mer ordentligt med värkar. Epidural is the shit.. Men, sammantaget en helt ok förlossning som sagt. Vi mår bra förutom att man är svag som en kattunge. Älskar henne gränslöst från första ögonblicket! <3

Vilken lycka! Så härligt att läsa :) Tuppade du bara av, eller? Kom blödningen i samband med det? Vet ni varför?
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017