• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-12-19 12:57:50 följande:

Det tråkiga är att jag går och lägger mig vid 21-22 tiden redan, men jag kliver upp vid 5-tiden, därför blir det inte fler timmar. Går jag och lägger mig ännu tidigare så får jag knappt se maken om dagarna. Han är hemma vid 19-tiden och då brukar vi äta, så ska jag lägga mig tidigare så blir det direkt efter middagen i princip.

Tycker bara att tröttheten borde vända nu. Man ska ju vara som piggast i andra trimestern. Lite trist om jag ska gäspa mig igenom hela graviditeten bara...Men vad gör man inte Är det det som krävs för att få ett barn så ställer jag ju liksom upp

Tråkigt att du är så trött, man blir ju trött av förkylning också, du får försöka vila så mycket som möjligt och hoppas att det blir bättre sen. Du får tänka att det finns det som har det mycket värre än bara trötthet. En vän till mig kräktes genom hela sin graviditet, var glad att du slipper det iallafall, om det är nån tröst.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-12-19 19:30:16 följande:

Var till apoteket idag. Tänkte att det är lika bra att handla hem lite om man nu blir förkyld. Inte lätt med mediciner när man är gravid inte. Tänkte köpa strepcil men det var tydligen ingenting de rekommenderade, inte bafucin eller zyx heller. Nån som har tips på halstabletter som lindrar halsont? Kom bara hem med ett paket Alvedon o ytterligare en saltvattennässpray....

Jag kan rekommendera varmt vatten med lite honung i, det lindrar halsont. Det borde man få ta vid graviditet tycker jag. (Även om man inte ska ge barn under 1 år honung att äta). Annars koka upp vatten och låt det svalna lite och drick det varmt om du inte vill ta honung. Du får ladda upp med näsdukar, yllehalsduk runt halsen och varma filtar.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-12-19 20:24:16 följande:

Tack o lov har det halsonda gett med sig lite. Men om det kommer tillbaka få jag köra med de gamla huskurerna. Honungsvatten och extra C-vitamin får det bli. Tyvärr är jag en sån som kan få riktigt ont i halsen vid förkylning, så man funderar på om man har halsfluss typ. Zynx brukar funka då men det får man ju inte ta.

Har också hört att man inte ska ge småbarn honung men kommer inte ihåg varför. Gör du?

Ja, man ska inte ge honung till barn under 1 år eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen utvecklas till ett gift.

Honungsvatten och senare på dagen lite nypressad apelsinjuice för dig kanske ? Rinner näsan också? Feber? Hosta?
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-12-21 05:22:37 följande:

Vaknar allt tidigare klev upp 03.00 inatt, igår vid fyra, annars har det varit 5-6 tiden senaste månaden...just NU känns det lite bättre i ryggen, så jag hoppas kunna greje lite lite granna idag, bocka av lite liksom...! Vågar dock inte göra för mkt!

Fick förästen en rätt bra 4D bild på bebisen i förrgår :) kul att se typ hur hen kommer se ut! Än om ansiktsdragen ändrades något varje gång läkaren flyttade ultraljuds grejen. Blir kul att se om tre veckor igen :)

Känner mig positiv idag, härlig känsla efter all smärta :)

Kram på er! <3

Du blev nog bättre av sjukgymnastens hjälp.
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-12-27 09:02:05 följande:

Hemkommen från bm nu på morgonen. Magen hade inte riktigt växt som bm ville att den ska, så nu är man orolig för det också.. liten bebis och mage som"planat ut".... får se vad nytt tul säger den 8:e, bara att hålla tummarna tills dess att bebis och mage växt till sig.

Hon sa även åter igen att hon inte tänkte låta mig gå över tiden, utan snarare sättas igång en vecka tidigare isf, detta pga åldern, har ni fått höra det också?

I en del landsting i Sverige så sätts man igång i senast v.38 om man gjort ÄD. Men det är ju större risker om man är äldre också. Risken för bla havandeskspsförgiftning ökar.

Hade bm någon förklaring till varför fostret är för litet och magen planat ut? Kan det vara att moderkakan inte fungerar så bra och fostret inte får tillräckligt med näring?
  • UndrandeSökare
    niki74 skrev 2017-12-27 14:03:42 följande:

Hej!

Är det någon som vet ngn rabattkod på Werlab? Behöver ta HCG på tisdag.

Använd rabattkoden LCHF hos Werlabs då blir priset 180kr istället för ordpris 225kr.
    werlabs.se/vara-tester/graviditetstest

Det finns också ett företag liknanade Werlabs som heter Blodkollen.
    Här kan du se var de finns:
    www.blodkollen.se/sv/provtagningsstallen

www.blodkollen.se/sv/analys/hcg
  • UndrandeSökare
    niki74 skrev 2017-12-27 23:23:23 följande:

Tack för tips om Blodkollen! Både Werlabs och Blodkollen fanns i min stad.

Varsågod ! Hoppas du får användning av tipset!
  • UndrandeSökare

Kajsa- Det kan ju vara att din mage inte tål järntabletterna och reagerar med lös mage. Är det Niferex du använder? Gå till Apoteket och köp Duroferon 100mg (järntabletter kan köpas både på recept och receptfritt) och testa om din mage blir bättre på Duroferon istället.

• UndrandeSökare
    niki74 skrev 2018-01-02 22:41:19 följande:

Hej! Jag tog blodprovet imorse genom Blodkollen.se och trodde att jag skulle få svar snabbt. Naiva jag. Hon som tog provet berättade att hon skickar iväg testerna med posten till Uppsala när hon slutar för dagen. De får det imorgon och sedan ska det analyseras. Hade hoppas på att det skulle gått fortare än så

Ja, om du går till ett provtagningsställe som inte har eget labb så skickar de proverna, det är därför man aldrig kan ta prover på fredagar på dessa ställen eftersom blodet då skulle bli liggande i brevlådan över helgen och blivit för gammalt för analys på måndagen.

Men om du har bråttom så ta dig till ett ställe via Werlabs eller Blodkollen med eget labb. Kolla på deras hemsidor vilka provställen som erbjuder provtagning på fredagar så vet du vilka ställen det gäller.

finee i Atentråden åkte och tog hcg i Eskilstuna (Werlabs) och fick provsvaret på 2 timmar.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017