• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Kajsa- Kanske läge att börja inreda barnrummet? Eller sticka/virka en babyfilt? Finns bra instruktion på Youtube ifall det var länge sen du stickade eller virkade sist.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-10-09 09:11:32 följande:

Tack för info! :) ja ivf läkaren sa tidigare att jag verkar va väldigt hormonkänslig så kanske är det då...

Är i v23 nu så är ju ett tag kvar till bf....

Om det är hepatos, så brukar läkaren skriva ut Lergigan och Ursofalk. Det lindrar mot kliandet.

Men som jag sa, enda sättet att "bota" är förlossning (samma som med havandeskapsförgiftning).

Om det inte går på annat sätt sätter läkaren igång förlossningen i förtid. Numera kan barn i v.23 klara sig.

Men hoppas det inte ska bli så, du får vara påstridig när de ringer imorgon så du får komma in samma dag och ta gallprovet.

Kliar det så mycket att du har svårt att somna?
  • UndrandeSökare

Kajsa- Det finns gratisförsäkringar och betalförsäkringar, men om det händer nåt är betalförsäkringarna bättre, så skaffa absolut en betalförsäkring. Kolla villkoren noga.

• UndrandeSökare

Grodan- Ja, Seaband är bra, jag använde såna förra graviditeten. Allt illamående försvann när jag hade på dem dygnet runt.

• UndrandeSökare

Grodan- Donatorns ålder behöver du ta reda på samt gärna hennes födelsevikt. Har hört att vissa fått frågan om födelsevikten, bra att veta det.

Känner igen det där med att kräkas när man borstar tänderna som gravid, jag har gjort det flera gånger.

Seaband hjälpte mot allt illamående för mig.

• UndrandeSökare

Grodan- Jag tycker det är alltid bra att göra kub, om inte annat så är det ju en extra chans att se fostret.

Om man mot förmodan skulle få dåligt resultat på kub tex 1:200, så erbjuder många landsting numera gratis Nipt-test (blodprov).

Annars kan man också göra Nipttest privat, det kostar ca 8.000kr. Vid Nipt kan man med 99% säkerhet säga om barnet har downs och de kollar också efter förekomst av några andra trisomier. Samt att man får veta könet om man vill, det är ett biresultat av Nipt. Googla på Nipt om du vill veta mer.

• UndrandeSökare

Grodan- Behåll kortisonet några veckor till om du är rädd att det är för tidigt. Flera av de som gör Dr Ds behandling tar kortison tills efter förlossningen. Allt beror på hur deras immunförsvar reagerar(man tar blodstatus plus b- celler regelbundet och mailar resultatet till honom så styr han kortisondosen och de andra medicinerna utifrån blodprovsresultaten).

Vilken dos prednisolon tar du nu? Tar du både prednisolon, trombyl och Fragmin?

Vilken vecka är du i nu?

• UndrandeSökare

Grodan- Om man har koagulationssjukdom (som jag har, Dr D i Aten hittade det vid sin utredning av mig) ska man fortsätta med Trombyl till v. 36 och Fragmin till 6 veckor efter förlossningen.

Prednisolon (kortisontabletter) lugnar immunförsvaret. Om man har immunproblem så kan det lugna ett översktivt immunförsvar från att endera förhindra det från att fästa till att försöka döda fostret och då blir det missfall.

Har man aggressivt immunförsvar så kan man behöva äta det minst till graviditetsvecka 20 och ibland hela graviditeten. Allt beror på hur blodprovrrna (främst dina lymfocyter, kroppens krigarceller ser ut under graviditeten, om de ökar så tar man fler intralipiddropp samt kan även behöva öka kortisondosen).

Hos Dr D tar man 15mg upp till mycket högre doser.

Vid immunbehandling använder man främst 4 mediciner: Trombyl, Fragmin, kortison och Intralipiddropp för att lugna/balansera immunförsvaret. Har man extra starkt immunförsvar kan också andra mediciner behövas.

Man brukar säga att de första 20 veckorna är extra viktiga att man använder mediciner. Efter 20 veckor är embryot tillräckligt stort för att stå emot en immunattack.

AvaRiga ville att jag inte skulle minska eller ändra dosen på kortison innan jag gjort vul för att se hjärtslag. Prata gärna med Umeå om din medicinering.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Grodan- Hoppas du kan få en telefontid snart.

Enligt vad jag vet kan det inte skada graviditeten att fortsätta ta kortison längre tid, men däremot kan det vara sämre att sluta för tidigt.

Har läst om dina X och MA, hoppas det går vägen denna gång.

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017