Inlägg från: BergOchDalbanan1985 |Visa alla inlägg
  • BergOchDalbanan1985

IVF december 2016

Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)

• BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-06 20:46:53 följande:

Hej BergOchDalbanan! Åh, vad spännande att du ruvar just nu, håller alla tummar och tår för er!:)

När upptäckte dem att det var risk för överstimulering? Åh, vad skönt att ni fick så många blastocyster till frysen!!

Jag kör nog samma sprutor som du gjorde, Gonal-F, Orgalutran (sviider) och Otrivelle sen...

Vet inte hur mycket man vågar hoppas, jag försöker vara försiktigt optimistisk, men inte sätta allt hopp till första försöket, typ så. Tänker att om det inte funkar första gången funkar det andra eller tredje. Känns som att fallet blir för hårt annars om jag hoppas järnet på detta. Men skulle ju ljuga om jag säger att jag inte hoppas, för det gör man ju ändå innerst inne. Ganska mycket, hehe.

Tack!! Är väldigt nervöst. Vet inte riktigt hur tidigt jag ska våga testa?
    Håller verkligen med om att man ju egentligen hoppas så mycket man bara kan. Är nog snarare en försvarsställning att inbilla sig något annat :)

Gick på ultraljud varannan/var tredje dag och framåt slutet när blåsorna var i snitt 15mm så såg de att det var cirka 25 äggblåsor och samtliga var i ungefär samma storlek. De tog beslutet om totalfrys på det sista besöket/vul innan äggplock. Ett tag var de tom inne på att avbryta helt då jag tydligen svarat väldigt starkt på Gonal-F. Blev sååå ledsen då - MEN som tur var ändrade de sig sen.
    Tror jag hade 112.5 eller 117.5 enheter (kommer inte ihåg exakt vilket spann?) på Gonal-F innan ägguttaget. Vad kör du?

10st äggblåsor på 10cm är ju superbra. Håller tummarna inför nästa besök!! :)
  • BergOchDalbanan1985
    mabs skrev 2016-12-06 21:32:04 följande:
    Hej, åå håller alla tummar och tår för ett plus! Hur tyckte du själva äggplocket kändes? Är så nervös inför det...
    Jag var också supernervös inför äggplocket. Hade ställt in mig på det värsta. Men tycker ändå att det gick väldigt bra. Fick ordentligt med smärstillande och var väldigt 'borta' av medicinerna. Man är inte riktigt vid medvetande. Jag tyckte dock att det gjorde ont ändå och vet att jag bad om mer smärstillande flera gånger. Det tog 35min för mig så tror att de var tvunga att fylla på mer pga det. Men det är helt klart hanterbart. Som extrem mensvärk egentligen. 
    Hade också en trevlig sköterska bredvid som pratade med mig undertiden vilket underlättade
    (Min man däremot höll på att svimma (som att det var honom det var synd om, haha), han tyckte inte det såg så vidare trevligt ut med nålen så fick lägga sig på golvet och vila lite)

Efter ägguttaget mest molvärk - men också det hanterbart. Tips att ha en värmedyna eller liknande hemma. Kommer behövas. Dagen efter kände jag nog inte så mycket. Var dock svullen 1v efter. Hade 26 äggblåsor de tömde och fick massa vätska i buken efteråt.

Åker ni till Falun för ägguttag och sen till Stockholm samma dag efter ägguttaget? Imponerande att klara av det avståndet :)
  • BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-07 19:29:05 följande:

Haha, precis! Klart man hoppas...

Spännande för dig! Vad har du fått för testdag av kliniken? Jag skulle nog inte våga testa förrän dess, jag har typ blivit allergisk mot graviditetstest och väntar hellre på mensen (eller icke mensen):P Men jag vet inte hur det kommer bli nu när jag ska ruva... Jag tror jag ska försöka vänta... Men det kanske jag inte klarar, hihi. Vi får se...

Har du känt av något ännu? :) Kanske man inte ens kan göra så här tidigt?

Jag fick 100 enheter Gonal-F pga att jag riskerar att bli överstimulerad (har många äggblåsor och högt AMH-värde) så det känns ju skönt då att jag inte verkar bli det på den låga dosen :)

Taaack, imorgon blir det nytt ultraljud...

Det låter ju jättebra att du reagerade fint på 100 enheter och slipper bli överstimulerad förhoppningsvis får du göra insättning i samma cykel också? Jag fick vänta 2 hela månader, väldigt jobbigt.

Nu har jag fått testdag 16/12. Det är dock 20 dagar efter ägglossning så känns väldigt långt?

Har faktiskt tjuvtestat redan och tycker mig se ett svagt streck. Men än lång väntan kvar.. Dessutom finns ju alltid risk för missfall :(

Inga direkta symptom än mer än ömma bröst. Annars precis som vanligt:)
  • BergOchDalbanan1985
    mabs skrev 2016-12-08 09:49:44 följande:

Haha kan tänka mig att min man kommer reagera likadant. Men vad skönt att du fick mer smärtstillande när du bad om det och att det gick att hantera smärtan så att säga. Tack för att du berättar och för tipset. Underlättar för mig! Vad gör man åt vätskan i buken? 

Ja precis, ägguttag i Falun och sen Stockholm för att träffa läkaren :) Lång sträcka men det är det värt :) 

Hur känner du dig? Jag vet att det är tidigt än och att testdagen är den 16 som du skrev men förutom ömma bröst, känner du annat? Förresten inte mkt kvar till den 16, eller det känns kanske som en evighet.. åå pirras i magen! Hoppas alla som får göra en IVF hamnar på plussidan snart!

Du behöver absolut inte vara orolig för ägguttaget, det kommer gå super :) har du fått tid för uttag än?

Jag mår bra, har lite molvärk nu så hoppas att det inte är mens på g. För övrigt lite illamående (kan vara inbillning).
  • BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-08 18:59:08 följande:

Men oj, ett svagt streck, då måste du ju vara gravid just nu iaf :) Grattis!! Nu får vi hoppas att det blir starkare och starkare:) För visst har det gått mer än tio dagar sedan du tog otrivelle? Den kan ge falskt positivt annars va? 

Åh så spännande med äggplock på måndag :) jag tyckte äggplocket kändes mer konkret än insättningen.

Många fina äggblåsor nu? Har ni pratat något med läkaren om ni ska satsa på 2-3dagars eller blastocyster?

Nu är det exakt 2v sen Ovitrellen och 1v sen insättning av blastocysten. Om det varit en 'vanlig månad' så hade jag haft beräknad mens nu i helgen.

Vet ni varför de lägger testdagen så långt bort?

I och med strecket nu så har jag faktiskt börjat läsa på nu vad jag måste sluta med i form av hudvård, vitaminer osv. En djungel! Men känna bättre att vara på den säkra sidan.
  • BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-09 08:41:29 följande:

Ja, det känns spännande! Jag hade nio äggblåsor, så inte så jättemycket kanske men hoppas mitt guldägg finns i någon av dem:) ingen aning, de har inte sagt något än om odling... Så vi får se:)

Vet inte varför de lägger testdag så långt bort, säkert för att vara på säkra sidan...

Vad måste man sluta med i hudvård/vitaminer? Kram

Håller tummarna för att guldägget finns där :)

Vissa hudvårdsprodukter som innehåller syror ska man inte använda vid graviditet. Äter också en vitamin för håret som det stod att man ska undvika som gravid.

Tog ett nytt digitalt test idag :) 2-3v ?? Hoppas bara det stannar nu!

• BergOchDalbanan1985

Tack ??????

Nu håller jag tummarna för att det går bra för er båda på måndag och att ni får superfina embryon tillbaka i slutet av nästa vecka!! Ett bra avslut på året är vi alla värda nu. Barnlöshetskarusellen tar ju knäcken på en :(

• BergOchDalbanan1985
    mabs skrev 2016-12-10 11:35:36 följande:

Jaaa verkligen! Samma här, kl 20. Vi får inboxa här på måndag och tala om hur det gått, om vi självklart orkar. Förhoppningsvis har det gått bra. Så bra för dig som ändå är ledig på måndag så du kan vila ut ordentligt hemma sen. Jag frågade chefen om ledighet, som tur va fick jag det. Så tacksam över att inte behöva berätta för min chef varför jag vill ta ledigt. Igår berättade en nära vän till mig att hon är gravid i vecka 6. De har försökt i över 6 år! Blev såå glad för hennes skull. Snart är det vår tur "i väntan", snart så. 

Ne tyvärr ingen blogg, såg nu att du hade en. Ska in och läsa flitigt :) Så himla skön känsla att veta att man inte är ensam om alla dessa känslor och tankar. 

BergOchDalbanan1985: Åå jag hoppas! Som du säger, det är vi alla värda. Visst brukar det vara max fem dagar efter äggplocket som man åker tillbaka om nu allt "går som det ska". Undra om de har öppet på helgerna, eller man kanske får åka in på fredag.. ska försöka slappna av nu. Så nervös haha går liksom inte att tänka på annat. 

De borde absolut ha öppet på helgen. Min klinik har alltid öppet måndag-lördag och försöker göra ägguttag veckodagar (går ju att styra lite mer). Däremot insättning går ju inte att vara flexibel med och om ni får många fina embryon (som ni såklart kommer få : ) )och majoriteten ser fina ut på dag 3 så brukar de vilja vidareodla till blastocyst för att maximera chansen att välja det 'finaste' embryot. Dag 5-6 i ert fall är ju lördag eller söndag så då kommer dom garanterat ha öppet för er skull : )
Svar på tråden IVF december 2016