• Wishfulthinking

Fertilitetsutredning i Växjö

Regnbågsdröm skrev 2017-05-12 22:45:17 följande:
    Tack. Vi gjorde ju alla mina ivf-försök i Malmö också, men via landstinget. Nu går vi privat och kände redan efter första mötet att det kändes bra. Så vi hoppas.
    Vad skönt att det känns bra. Det är ju jätteviktigt att man känner sig trygg med de som ska hjälpa en med ett sådant viktigt steg i livet.

Hur fungerar det när ni går privat för att göra IVF? Är de kopplade till landstinget så ni får 3 försök eller måste ni betala själva?
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-14 13:09:34 följande:
    Fast de utelämnar garanterat detaljer. Klart de måste göra alla prover som alla andra. Så det är såklart inte bara ett frågeformulär, även om de får det att låta som. Alla måste ju göra både ultraljud, äggledarspolning, blodprover osv. Så det kan de inte bara "hoppa över". Så funkar det inte.

De kanske inte har köer så sätt. Det hade de aldrig i Malmö heller, sa dem. Men de tar lik förbannat bara in ex antal par per vecka. Så råkar det vara många just när hon får mens och "skriver in sig" så att säga, så får de vänta en månad.

Så bli inte för bitter. Även om jag förstår dig. Sen kan det ta evigheter innan de blir gravida ändå, även om utredningen kanske kommer gå fort.
    Ja, det är det jag tänker med, men enligt kompisen är det inte alls så. Usch, jag vill verkligen inte vara bitter för det är klart att jag önskar att hon också får bli gravid snart, men jag vill inte sitta och vänta på att bli gravid i flera år till samtidigt som jag ser hennes barn födas och växa upp. 

Jag ska börja gå i terapi i nästa vecka, bland annat på grund av att det inte går att bli gravid, så jag hoppas att jag kan reda ut alla mina känslor som jag har kring detta. Jag vill ju som sagt inte vara bitter :(
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-14 13:12:14 följande:
    Vi går inte privat för att göra ivf. Det får vi inte. Utan nu hoppas vi på insemination. Ivf med donerade spermier utförs bara via landstinget. Så där gjorde vi våra tre gratisförsök med mig, sedan två till som vi fick bekosta själva.
    Nu går vi ju över till min sambo, men får inga nya gratisförsök, utan får stå för kostnaden. Men hoppas som sagt kunna göra insemination. Då är det både billigare och vi slipper göra det via landstinget där vi ju varit länge med mig och inte känner oss riktigt trygga. Den privata kliniken känns vid första anblick mycket bättre. Inte sjukhusmiljö på samma sätt tex
    Okej, då är jag med. Jag håller tummarna för er och att ni får testa insemination först! 
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-15 14:46:57 följande:
    Fast förmodligen är det ju så att kompisen inte riktigt har koll än. Man tror mycket i början och att man fattar allt som behöver göras, men oftast har man nog inte ens räknat med hälften.
    Men oavsett vad så finns det ingenting som säger att hon kommer bli gravid före dig oavsett.

Hur många försök har ni gjort? Bara inseminationer? Det är bra att du ska prata med någon. Det behöver man.
    Nej, det är ju sant faktiskt. Jag tror mest att jag var upprörd i stunden och inte tänkte särskilt logiskt. Det är ju klart att hon måste gå igenom alla tester tillsammans med sin sambo, precis som alla andra. 

Vi har försökt sedan december 2014, påbörjade utredning i september 2016 då jag också fick min första ägglossningsspruta (Ovitrelle) och i februari 2017 började jag med hormoner (Letrozol) så är inne på min tredje cykel med Letrozol. Har BIM den 23/5, men vet inte om jag vågar hoppas på något. Ibland tänker jag att hoppet kan bidra till att kroppen är positiv och mer mottaglig för ett barn och ibland tänker jag att hoppet jinxar alltihop och gör så att det skiter sig bara därför.

Första inseminationen var nu häromveckan och jag vet inte riktigt hur planen ser ut framåt. Besima är ju på semester i juni, så blir jag inte gravid nu ska jag fortsätta en gång till med samma dos Letrozol och så blir det ju inget VUL. Utan vi får återkomma i juli om ingenting har hänt innan dess. Känns ändå lite skönt att inte behöva ta ledigt från jobbet för att åka på VUL. Börjar bli lite tjatigt att man ska "iväg på en privat grej" en gång i månaden :)
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-15 14:47:42 följande:
    Tack. Ja vi hoppas verkligen att det ska räcka med insemination nu och att det ska gå smidigt, med tanke på hur mycket vi lagt ner på mig.
    När får ni besked om ni får göra insemination eller inte?
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-16 06:34:34 följande:
    Precis. De kommer behöva göra samma utredning som alla andra, så försök släppa det. Men jag förstår dig. Finns många jag irriterat mig på under denna process.

Okej. Jag förstår. Håller tummarna för dig.

Som svar på din fråga i nästa inlägg (vi kan ju skriva i en tråd, känns ju mer lämpligt. Haha) Så får vi reda på det när utredningen är klar. Och när det sker beror lite på hur testerna går. Jag fick göra skitmånga ultraljud för att kolla ägglossning när vi utredde mig. Men är inget fel så brukar det räcka med ett. Men ska göra äggledarspolning på sambon imorgon. Så hoppas det går bra!
    Ja, jag får försöka att inte tänka på det. Tack för att du har lugnat mina nerver lite :)

Det är nog smart att skriva i samma tråd ja, haha. ;) 
    Okej, hoppas spolningen går bra och att det inte gör alltför ont på din sambo! Uppdatera gärna hur det har gått. Håller tummarna!
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-18 06:22:08 följande:

Tack för tummhåll. Allt gick bra. Fri passage och som det ska. Nu hoppas vi att alla prover som togs förra gången också är bra. Ska på infomöte i slutet av månaden. Då får vi veta alla provsvar och hur vi kan gå vidare

Åh, härligt! :D då fortsätter jag att hålla tummarna för att alla prover är bra också :)
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-19 06:39:53 följande:
    Tack snälla!
    Hur går det för er? Vad är nästa steg nu?
    Vi går i väntans tider kan man väl säga. Har BIM på tisdag och tänker försöka hålla mig till dess innan jag ens får för mig att ta ett test. Det är ju första inseminationen nu, så man ska väl kanske inte hoppas på för mycket.

Var också på mitt första terapeutbesök igår och hon sa att hon tror att min kropp är alldeles för stressad för att kunna bli gravid just nu och att jag säkert blir gravid om jag bara byter jobb. Jag vet inte hur mycket det ligger i det, men jag tar tag i vartenda halmstrå just nu. Ska faktiskt söka ett annat jobb nu i helgen tänkte jag :)
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-21 10:47:57 följande:
    Då håller jag tummarna hårt <3

Okej. Men lyssna inte alldeles för mycket på det. Det finns VÄLDIGT MÅNGA som blir gravida trots stress. Jag menar, annars skulle ju inte en jävel lyckas med ivf tex, då det är en så fruktansvärt stressande process. Klart stress påverkar och bra om du byter jobb om det är för stressigt. Men man kan inte säga att man aldrig kommer bli gravid pga för mycket stress, för riktigt så är väl inte verkligheten. Kram!
    Tack så mycket <3

Nej, jag tänker med så. Människor i krig, på flykt, i fångenskap osv. lyckas ju bli gravida. Det måste ju vara stressande om något. Och som du säger med ivf. Och det är det jag har försökt tänka den sista tiden att stress inte är boven i det hela. Men samtidigt måste jag stressa mindre, så jag försöker hålla fast i det lilla hopp att stressen kan vara boven. Har fått mer problem än tidigare som jag tror har med stress att göra - sover dåligt, ont i magen, blod i avföringen, yrsel osv. Så just nu tar jag vilket litet hopp jag än kan hitta :)
    Tack för peppen iaf! 
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-23 09:54:23 följande:
    Tänker på Dig! Meddela gärna hur det går <3
    Det gick inte alls bra :( I måndags morse fick jag en konstig blödning. Ursäkta för äckliga detaljer, men det var typ en mjölkig blödning. Det liknade typ jordgubbskräm som man blandat med lite mjölk. Jättekonstigt. Tänkte att det var mensen, som vanligt så tog en tampong. När det var dags att byta hade det inte kommit något mer blod. Det kom inget blod på hela dagen, så jag tänkte att jag kunde ta ett gravtest (även att det inte var med morgonurin). Det var negativt och jag tänkte att det nog var för tidigt för att testa. Ett par timmar senare framåt kvällen kom färskt blod så nu är jag inne på tredje dagen med mens. Har precis tagit första Letrozol-tabletten för denna omgången. Så det är bara att försöka igen.

Jag bröt ihop totalt på natten mellan måndag och tisdag. Det är så förbannat kämpigt och jobbigt och jag vet inte hur länge till jag pallar detta. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det är så frustrerande... Jag har varit på mitt andra terapeut-samtal idag, så har fått lite verktyg i hur jag ska hantera min ångest. Det känns helt ok och det kanske kan hjälpa lite. Jag måste försöka fokusera på något annat än barn och jobb. Jag måste hitta något annat som kan ta upp all min tid. Frågan är bara hur det ska gå till. Tanken på barn finns ju alltid där liksom. 

Oj, det blev ett långt inlägg. Men ja, som sagt. Det gick inte alls bra denna gången heller :(

Hur går det för er? Har ni fått veta provsvaren ännu?
Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö